Vilken alg är detta och hur bekämpar man den ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Vilken alg är detta och hur bekämpar man den ?

    Jag har verkligen haft problem med denna alg i båda mina akvarier. Den växer överallt: på blad, rötter på pumpen och doppvärmaren etc.
    Jag göder med dubbeldos PMDD och vanlig dos EasyCarbo.
    Vad är det för alg, och hur blir jag kvitt den ?

    Här är en bild: http://imageshack.us/photo/my-images/715/imag1110.jpg/
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    med rätt ljus och siamesiska algätare ( har för mig de käkar tofsalger.)

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Gör så här: Ta en 5+ ml spruta, tryck fast en bit luftslang på den. Sen varje dag du ger EC så blandar du den 50/50 med vatten och sprutar sen direkt på tofsarna så nära du kan med din mojäng. Kommer att ta tid innan du dödat allt, under tiden kan du fundera på vad som lett till dem, ojämn co2 nivå brukar sägas vara orsaken.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Hett, gärna kokande, vatten funkar nästan lika bra, se till att inte träffa någon fisk eller känsliga blad bara.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Först av allt, ta bort alla blad som är angripna. Gör rent pump, doppvärmare mm. Försök alltså att rengöra och få bort så mycket som möjligt av algerna på annan inredning. Dra ner på PMDD doseringen, framför allt NUTRI-SI eller Micro. Penselalger verkar triggas av för höga halter av framför allt järn. Sen kan man ju tillgripa metoderna som nämnts tidigare för att "döda av" resterande alger.
          Jag fick dock göra om hela karet för ett tag sen för att få bukt med problemet.
          Att dom skulle triggas av svajiga CO2-nivåer är jag skeptisk till. Jag har trycksatt CO2-system med controller så speciellt svajigt är det inte, men karet drabbades rejält av eländet ändå som sagt.

          Kommentar

          Arbetssätt...