PMDD och PH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    PMDD och PH?

    Sänker PMDD ph-värdet? Jag hade runt dryga 6 i ph nyss och har haft det en längre tid. Jag kör med ca 30% vattenbyte per vecka och övriga värden är bra. Kristallklart vatten. Har svårt att förstå hur vattnet kan krypa ned i ph så.

    Jag pytsar också i flytande kol varje morgon.

    Tacksam för input.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    #2
    Nä pmdd sänker inte ph det måste vara något annat. Sen det flytande "kolet" sänker inte heller. Riktig co2 sänker däremot ph.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Kan inte heller se att PMDD skulle ha någon stor pH-sänkande funktion. Möjligen (men mycket långsökt) är om du blandar mikron som jag, med osmosvatten och en gnutta citronsyra. Det i sig gör dock inte särdeles mycket OM du inte har extremt mjukt vatten från början. Har du 6 i pH innan du har i något sådant, så kan pH dippa ännu mer, sant. Att det skulle ta greppet om normalt kranvatten ser jag däremot som uteslutet (om du inte har egen brunn). Vad har du för pH i kranen och har du gjort något speciellt med burken på sistone? Ny rot? Torvbotten? Soil? Är karet nystartat öht? Har du kollat vad du mäter med så det inte är fel i mätmetoden? Mät gärna mot vatten med känt pH - brukar finnas uppgifter för kranvattnet hos vattenverket i din kommun.

      KH2PO4, kaliumdivätefosfat, kan också knapra lite på pH (vätet frigörs), men det borde inte heller göra så stor skillnad i normalt kranvatten. Det är ett "svagt" ämne.
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 July 2011, 19:07.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Jag bor i Stockholm, där brukar det inte vara problem med krabvattnet. Men smart idé att testa direkt i det. Då borde jag ju kunna se skillnad. Burken är drygt 10 veckor gammal, men har ytterfilter från ett tidigare kar. Värdena känns stabila i övrigt och fiskarna mår bra.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Oki, relativt nystartat alltså. Mät i kranvattnet också och se vad du får för resultat. Är du osäker, köp nytt test. Blir du helt säker på att pH faktiskt ligger runt 6 i karet och ligger runt 7,5-8 från kran, så var försiktig med vattenbyten. Bättre ofta och lite än sällan och mycket - ett kraftigt byte med de pH-värdena kan skapa ammoniak, och då får du räkna döda fiskar...
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Will do, jag har också slutat med 50% bytena som pmdd förespråkar, nöjer mig med 20-30% per vecka.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Nu har jag gjort ett A/B-test. Så här ser det ut nu:

              -Kranvatten ph 7,6
              -Akvarievatten ph 6,8

              Får väl anses ganska ok.
              Senast redigerad av Kapten Zoom; 09 July 2011, 11:49.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Rätt stor skillnad, men iof ok värden. 6,8 brukar vara svårt att hålla stabilt. Vet du något om KH?

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Mät även pH morgon och kväll. Det kan ju vara ganska stor skillnad ifall du har skapligt med ljus, rätt mycket växter och ingen CO2-tillförsel.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...