Växtnäring och räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Växtnäring och räkor

    Jag har hört att man ej bör använda pmdd när man har räkor. Men vad ska jag istället använda för att ge mina växter gödning?

    Är mycket tacksam för tips!
    //Kristina
    260L, 25L
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Beror på vad du har för räkor och vad som är syftet med akvariet. Amano-räkan har ju t ex blivit känd som algätare i just växtakvarium, med Mr Takashi Amano som namngivare. De pallar verkligen med (och bryr sig inte särdeles om) en hel del gödning, inklusive PMDD. En hel del andra enklare räkor som körsbär, whitepearl, beeshrimp, tigerräkor mfl verkar också strunta stort stycke i gödningen, skadar dem inte alls. Om du däremot håller på med Crystals i högre graderingar eller Sulawesi så är det annorlunda. De är känsligare än de första, och jag varnar definitivt mot att köra med gödning till dem. Bättre ha dem i artakvarium och fokusera på dem. Kör du växtakvarium och fokuserar på växterna (och därmed gödning) så välj enklare/tåligare räkor.

    Därmed - beroende på vad du har för räkor så kan PMDD eller annan gödning funka finfint - medans det är dödligt för andra räkor.
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 28 June 2011, 18:59.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Beror på vad du har för räkor och vad som är syftet med akvariet. Amano-räkan har ju t ex blivit känd som algätare i just växtakvarium, med Mr Takashi Amano som namngivare. De pallar verkligen med (och bryr sig inte särdeles om) en hel del gödning, inklusive PMDD. En hel del andra enklare räkor som körsbär, whitepearl, beeshrimp, tigerräkor mfl verkar också strunta stort stycke i gödningen, skadar dem inte alls. Om du däremot håller på med Crystals i högre graderingar eller Sulawesi så är det annorlunda. De är känsligare än de första, och jag varnar definitivt mot att köra med gödning till dem. Bättre ha dem i artakvarium och fokusera på dem. Kör du växtakvarium och fokuserar på växterna (och därmed gödning) så välj enklare/tåligare räkor.

      Därmed - beroende på vad du har för räkor så kan PMDD eller annan gödning funka finfint - medans det är dödligt för andra räkor.
      Oki, det var ju trist.. Har amano-räka men även ett gäng crystal-räkor.. Så jag antar att det inte blir någon gödning då... Hade varit lite kul å ge växterna litegrann att "käka" men man får väl hoppas att de klarar sig ändå då..
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Har du Crystals med enklare gradering så kan det funka, och ffa om du har ursprungsvarianten (nominatformen). De är inte alls lika känsliga som de urvalsodlade, av det jag sett. Men som ovan - hur du gör beror på syftet med akvariumet. Hur vill du att det ska funka, var ligger fokus? Ska växterna funka bra så behöver de mat. Vill du fokusera på Crystals, så får du göra annat.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Den här gödningen funkar utmärkt med Chrystalräkor, även i högre graderingar: http://www.garnelenhaus.de/31/530/ma...ua-rebell.html.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #6
            Växterna får ju mat av djurens avföring och urin samt maten
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              ansjo,
              innehållet verkar motsvara andra kompletta näringar, skiljer sig inte heller åt i vilka näringsämnen eller former det tillsätts. Jag vill ändå inte experimentera med high-grade Crystals och Sulawesi - de kan vara svåra ändå, så jag kör på att minimera alla risker där. Generellt brukar det också framhållas att räkor är känsligare än fisk för kväveföreningar, även då nitrat. Om detta stämmer vet jag inte, har iaf använt PMDD till tåligare räkor utan problem. Just Amanon verkar strunta stort stycke i gödningen.


              Midde,
              det är inte alltid matning och det som bildas efteråt räcker till för växternas behov. Har man mycket växter och ffa svårare arter så behöver man ofta tillsätta gödning för att det ska växa bra. Ibland funkar det bra utan gödning, och då är det ju bara att bocka och buga...
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Patrik, Den gödningen har jag köpt direkt av bröderna Logemann som de bla. använder i ett av sina visningskar fullt med räkor över klass SS-SSSS. Beståndsdelarna är samma som i PMDD, men de ämnena som är skadliga mot Chrystalräkor är i mindre nivåer än vad du har om man matar på med PMDD.
                Till Sulawesiräkor skulle jag däremot inte använda någon gödning, oavsett om man har lite "biotopvidrigt" med växter som ev. klarar sig med den tempen och pH:t som de räkorna vill ha.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Jepp, greppade att den var från Logemann - och självklart gör man som man vill, men jag skulle ändå inte leka runt med highgrade Crystals och gödning, det är ju lite pengar man har i burken också. Men visst, odlar man själv highgrade och det inte stör att man gör ett misstag med gödningen så att alla räkorna trillar av pinn är det ju lugnt..

                  pH i Sulawesis vattendrag är inget problem, och det finns en del växter som pallar tempen också. Såvitt jag begriper är dock sjöarna ultraoligotrofa, därmed ingen gödning. Lurar på om det kan vara en anledning till att de är/uppfattas som såpass svåra - de kanske är känsliga även för nitratnivåer på 1 mg/l. Kranvattnet här innehåller 5 mg/l... ammonium/ammoniakkänsligheten kanske är ännu högre.
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 June 2011, 05:45.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Visst är det enklare om man odlar eller har folk som odlar höggraderade räkor till en, men så jäkla korkade så de riskerar livet på X antal räkor som är värda ganska många euro tror jag inte de är...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      ansjo,
                      jag tror inte heller att de riskerar livet på en massa räkor - men jag tror (observera tror) att långt de flesta har en bit kvar till det antal räkor som bröderna Logemann har tagit död på genom åren. Menar inte alls att de gör det nu, men de var också nybörjare en gång i tiden och har lärt sig genom erfarenhet. Numera gör de troligen aldrig misstag. Min poäng är att de vet vad räkorna tål och hur de funkar, likaså hur växtgödning funkar - någon ny på räkor/gödning här vet inte det.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag håller med, och eftersom de har testat ut att den gödningen funkar ihop med höggraderade räkor så finns det ingen anledning att vara skeptisk mot det. Man köper en doseringspump som sätts på flaskan, och ett pumptag räcker till 50 liter, enklare kan det inte bli...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Midde
                          • August 2008
                          • 250

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          ansjo,
                          innehållet verkar motsvara andra kompletta näringar, skiljer sig inte heller åt i vilka näringsämnen eller former det tillsätts. Jag vill ändå inte experimentera med high-grade Crystals och Sulawesi - de kan vara svåra ändå, så jag kör på att minimera alla risker där. Generellt brukar det också framhållas att räkor är känsligare än fisk för kväveföreningar, även då nitrat. Om detta stämmer vet jag inte, har iaf använt PMDD till tåligare räkor utan problem. Just Amanon verkar strunta stort stycke i gödningen.


                          Midde,
                          det är inte alltid matning och det som bildas efteråt räcker till för växternas behov. Har man mycket växter och ffa svårare arter så behöver man ofta tillsätta gödning för att det ska växa bra. Ibland funkar det bra utan gödning, och då är det ju bara att bocka och buga...
                          Hos mig funkar det med mycket växter o ingen tillsatt gödning. Jag tycker det verkar som att folk inte ger ett ogödslat kar en chans att bli ett biologiskt system i balans för att se om det funkar utan gödning - nä, de bestämmer sig redan från början att de ska tillsätta gödning regelbundet.
                          Det är fult att inte ha akvarium

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Midde,
                            klart man kan prova ett ogödslat kar. Jag kör ofta så, ser om det funkar. Ibland räcker näringen till, ibland gör den inte det. Väljer man lite enklare växter så går det ofta bra. Samtidigt, bara en liten gnutta gödning kan göra rätt stor skillnad i "lowtech" akvarium, så det brukar slinka ned lite mikro och kaliumnitrat med jämna mellanrum. Fosfat brukar jag hoppa över, ffa i inkörda burkar (obs - pratar lowtech nu, rekommenderar inte att hoppa över något i CO2-burkar). Brukar finnas tillräckligt av det i botten.
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • Midde
                              • August 2008
                              • 250

                              #15
                              Det låter bra, Patrik
                              Det är fult att inte ha akvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...