Växter utan lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffek
    • July 2009
    • 40

    Växter utan lysrör

    Hej!
    Jag har ett 2m akvarium men bara 10 cm tjockt. Det rymmer ca 35 liter och har tre halogen-spots (klassiskt från IKEA) som belysning.
    Vilka växter tror ni att jag kan använda?
    Det sitter på väggen i ett kök med ca 1-3m till ett fönster med hyfsat dagsljusinsläpp.

    Tacksam för alla tankar!
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    #2
    hm...2 meter långt 10 cm tjockt, men hur högt?
    Problem jag hört med att förlita sig på fönsterljus (förutom alger och att man inte kan styra temperaturen) är att fisken börjar simma snett för ja solen kommer ju "uppifrån" men från fönstret kommer det alltid att komma från sidan. Kolla upp detta lite närmre.

    Jag har ett litet växtakvarium just nu (bor inga djur i den dock) där jag åter solen skina, låter en vanlig halogenlampa stå på och lysa regniga/grå dagar, lampan värmer då även upp vattnet med 2-3 grader. Växterna i den baljan (Cabomba, Javamossa och Javaormbunke) har klarat sig fint i en månad nu och ser ut att må bra. Kan inte säga hur bra detta är för fisk/andra djurakvarium dock.
    Senast redigerad av Gur4m1; 27 June 2011, 13:50.
    Nothing fancy, no tricks...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Du kan enbart använda växter med mycket låga ljuskrav. Kolla i Zoopets artregister för växter och ange 1 i ljuskrav så får du upp en lista på växter som ev. kan funka
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...