Artbestämma växter, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    Artbestämma växter, hjälp!

    Visste inte om detta inlägg skulle vara här- eller bland "nybörjarakvarium" :>>

    Köpt växter till akvariet - en del har jag koll på och andra inte alls och eftersom de är "impulsköp" i zoobutiken -och de som sålde växterna till mig inte själva visste vad de heter. Jag vågar inte heller lita på deras skötselråd eller "hur de växer" och kan ju inte ta reda på det utan att veta vad för växt det rör sig om. Jag är säker på att folk här inne vet vilka växter det rör sig om.


    Jag har försökt att kika runt men har en hel del problem att se skillnad på växt och växt då många (i mina ögon) är så lika varandra. En har jag ännu inte hittat namngiven även om jag sett dem på många bilder! Eftersom jag inte är goldmedlem så länkar jag till ett ställe där jag har lagt upp bilder och mina egna "teorier" kring vad det är för växter- men jag har alltså inte en susning och efterlyser din hjälp!

    Så hjälp mig om du känner igen någon av växterna, det vore mycket uppskattat.

    Bilder finns här.

    Mvh // Jean
    Nothing fancy, no tricks...
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Hygrophila plysperma, rosanervig. Avvakta med den som är grön, det ger sig vad den blir (tippar ändå på det jag skrev först). Lilla låga med spetsbladen säger jag Cryptocoryne på, men oklar med art. Svåra att artbestämma exakt om de inte blommar, låt den växa till sig blir det enklare. Lätt och tålig iaf. Den andra med lite rött i är också en Crypt, ev. C.wendtii. "Stjärnblomman" är Pogostemon helferi och flytväxten Salvinia, troligen S. natans.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Gur4m1
      • June 2011
      • 96

      #3
      C.wendtii..Brown? Eller är även de görna sorterna lite bruna? För mina har brunröda, breda "ränder" som går längs med bladen, ju äldre/större blad desto "brunare". Men jag vet inte hur en "vanlig" C.wendtii ser ut, de är kanske också bruna?

      Tack för att du tog dig tid PatrikMalmo!
      Mvh // Jean
      Senast redigerad av Gur4m1; 24 June 2011, 13:41.
      Nothing fancy, no tricks...

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Den du gissa var en Anubias variant, kanske är C. parva?

        Kommentar

        • Gur4m1
          • June 2011
          • 96

          #5
          Ja, den var rätt lik C. Parvapå vissa bilder. De ser rätt olika ut beroende på bild, en del var så smala i bladen, sen såg jag bara små plantor- enligt tjejen i butiken ska denna bli rätt stor.
          Nothing fancy, no tricks...

          Kommentar

          Arbetssätt...