Algerna tar över hela mitt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Algerna tar över hela mitt akvarium!

    Hej,

    Jag har gröna, trådiga alger som växer enormt snabbt i mitt akvarium på 120 liter och har fäst sig på stenar, växter, pump och väggar. Finns även en hel del bruna, bulliga alger. Gjorde ett försök att ta upp allt och rengöra grundligt, men efter några dagar var det tillbaka igen. Hela botten ser ut som ett fluff av alger o jag måste ta bort lite varje dag för att ge utrymme till fiskarna. Rädd att de kan fastna i trådarna (en molly försvann spårlöst i veckan). Vad göra?

    I akvariet bor två mollys, ett gäng guppys och två små malar. Ska erkänna att jag det senaste året inte lagt lika mkt tid på mitt akvarieintresse som jag gjorde åren innan, men ser till att byta vatten regelbundet dock.

    /Julia
  • Artep
    • June 2008
    • 107

    #2
    Finns tabletter att köpa som du stoppar i akvariet som tar bort algerna. Funkade jättebra för mig när jag fick alger

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Algtabletter är ingen bra lösning - visst de dödar algerna men tar inte bort orsaken till algerna så strax efter att man har slutat med algtabletterna så kommer algerna tillbaka.
      Dessutom sår är ju ett bra sätt alla hålla alger i schack att ha mycket snabbväxande växter i akvariet och algtabletterna tar inte bara livet av algerna utan de gör också att växterna slutar växa och då motverkar de ju sitt syfte.

      Grundfelet som du har gjort ligger antagligen i att du som du skriver har skött akvariet lite dåligt det sista året och de vanligast orsakerna till algproblemen är
      1/ dåligt skötta vattenbyten
      2/ för mycket mat i akvariet
      3/ dåligt filter
      4/ för lite snabbväxande växter
      5/ för lång belysningstid

      har det gått så långt som det gjort i ditt fall så kan det oftast vara bäst att helt starta om akvariet med nytt grus och nytt vatten och sedan göra rätt från starten
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Artep
        • June 2008
        • 107

        #4
        Mina alger kom inte tillbaka så jag hade väl tur då

        Kommentar

        • Gur4m1
          • June 2011
          • 96

          #5
          Så man kan bara välja på algtabletter eller omstart`? Mekaniskt ta bort algerna då? Med tex fiskar/snäckor som käkar dem? + tillsammans med att börja sköta akvariet bättre. För alger finns väl alltid där?- det är bara att de inte ska få ta chansen att ta över
          Nothing fancy, no tricks...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Gur4m1
            Så man kan bara välja på algtabletter eller omstart`? Mekaniskt ta bort algerna då? Med tex fiskar/snäckor som käkar dem? + tillsammans med att börja sköta akvariet bättre. För alger finns väl alltid där?- det är bara att de inte ska få ta chansen att ta över
            Nja jag ser inte algtabletter som ett alternativ egentligen.
            Men visst som du skriver så är i normalfallet mekaniskt som du skriver egentligen det bästa alternativet - men ibland har det helt enkelt gått FÖR långt för att det skall hjälpa. Så tyckte jag att det lät i detta fall
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Julietta
              • October 2007
              • 101

              #7
              Ja, i mitt fall har det nog gått för långt. Tänker starta om. Funderar dock på hur jag gör med de fiskar ja har kvar. Borde väl kunna ta o fylla min stora skål med akvarievattnet o låta dem vara där några timmar medan jag donar utan att alla dör?

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Du kan ha dem i en spann eller någon skål, det klarar de. Släng ett litet öga bara hos dem lite då och då ifall det skulle häda något.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...