Konstiga alger eller någonting sådant...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nemesis
    • May 2003
    • 161

    Konstiga alger eller någonting sådant...

    Jag har noterat att mina växter ser lite "dammiga" ut, som om det satt fast små vitgråa dammkorn på alla blad. Ser ganska dassigt ut, är det någon som vet hur man får bort det?
  • Birmakatt
    • June 2014
    • 1

    #2
    Konstiga alger eller någonting sådant...
    Jag har noterat att mina växter ser lite "dammiga" ut, som om det satt fast små vitgråa dammkorn på alla blad. Ser ganska dassigt ut, är det någon som vet hur man får bort det?

    black molly som simmar mycket uppe vid ytan. Ser ut som om dom lkippar efter luft!

    Någon som kan hjälpa mig?

    Kommentar

    • laasesku
      • October 2002
      • 660

      #3
      Har du andra fiskar än black molly och dom inte är vid ytan? Isf nog lugnt.
      Annars nitrit möjligen o då får du byta massa vatren o dra ner på maten.

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Låter som begynnande trådalger, vanligt förekommande i nystartade kar.. Och Dina Mollys har nog problem med Nitrit, som är giftigt för fiskar. Också vanligt i nystartade kar..

        Dra ner på matningen och kör 5:2 dieten, dvs 2 matfria dagar i veckan.
        Ett vattenbyte kan göra det lättare för fiskarna att härda ut under tiden..

        Kommentar

        • Hybriden
          • March 2014
          • 28

          #5
          I mitt fall har de blivit att jag ej varit hemma på ett par dagar, har då valt att ha släkt. Vid hemkomst såg jag bara en djungel av växter i karet gröna och fina så de där me Max 10 timmar ljus de tar jag inte på så stort allvar....inte bytt vatten på en månad pH vid vatten byte 6,5 test efter en månad 6,9-7,0 till satte nytt berednings medel blir grumligt en längre tid om vattnet är skitigt i mitt fall borta över en natt, min vän som följer regelverket har grumligt i flera dagar....tror alg bildning blir typ om växterna fått för mycke ljus och ej återhämtat sej i tillräckligt mörker

          Kommentar

          Arbetssätt...