Växthjälp till en relativt ny akvarist (6mån)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Växthjälp till en relativt ny akvarist (6mån)

    Jag har nu haft mitt akvarium i ca halvåret och är inte nöjd med mina växter. Köper från ett och samma ställe då utbudet på affärer är minimalt. Tyvärr gissar jag att växterna jag fått tag i inte är "äkta" akvarieväxter, varför de faktiskt aldrig blir riktigt bra oavsett gödning. Dessutom är det en djungel att ens hitta rätt sorters växter.

    Så min fundering och fråga till er som har lite mer erfarenhet är; Vad ska jag välja för växter och hur sjutton får jag tag i dem? Kan man köpa via nätet? Finns det tips på bra webshoppar? Utlandet?

    Lite info; Har ett 260L sötvattenskar med lite blandade fiskar. I huvudsak Skalar, praktbotia, platy, kardinal och lite algätare samt malar. Höjd 62cm, två lysrör som följde med. Highlite Nature och Day, juwels egna. Kör inte med co2

    Jag vill ha högre längst bak, lite mellan i mitten och riktigt låga fina i framkant. Länken visar hur akvariet såg ut för ca fyra månader sen. Idag är det mer av de storbladiga i mitten, typ ingen vattenpest kvar och de långa smala är typ bortruttnade.. De tre små växterna är mer svarta än gröna =(



    Snälla kom med förslag på sorter som klarar djupet och ljuset och vart jag sen kan införskaffa dessa.
    //Kristina
    260L, 25L
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    De växter som är till höger som ser lite grön/vita ut tycker jag ser ut som ampelilja. Det är en sumpväxt som trivs bäst med bladen ovanför ytan än under, den ruttnar till sist om den är under vatten hela tiden. Vattenpesten är egentligen cabomba (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21&SOK=1). De till vänster tycker jag ser ut som valliseneria, en lättskött växt som växer som tusan när den väl kommer igång. Den lille växten i mitten har ingen aning om vad det kan vara för någon men jag undrar om du göder med något till växterna?

    Ibland för att vissa växter ska komma igång så får man hjälpa till med lite växtgödning. De flesta här på zoopet använder pmdd och de får ett lyckat resultat på växterna. Det annars annan gödning som säljs i djurbutikerna , både i tablettform och flytande.

    Jag skulle gärna rekomendera olika sorter av cryptocyryne, en av mina favorit växter och de kan blir väldigt fina . http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_sok_resultat.php Hoppas att detta kan hjälpa lite.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Kanske glömde skriva det men jag har sedan tre månader tillbaka gött växterna. Först med EasyProFito(?) men nu sen en månad med pmdd...

      Tack för dina tips, ska kika lite mer på cryptocyryne =)
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Det är lätt att man glömmer någon information ibland^^. Crypto ska vara relativt lättskötta och är tacksamma när de väl kommer igång men de behöver lite tid på sig .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Limnophila Sessiflora är en växt som liknar din cabomba ganska mycket men är mycket lättare att få att trivas, den med lite större blad du har i mitten ser ut som nån anubias och dom är nära omöjliga att få död på så är inte så förvånad om den överlevt
          Att dina vallisneria dött ut är lite förvånande då dom trots allt är ganska enkla att hålla, det finns då olika sorter av dom som du kan prova.
          Mitt tips är att kolla in tradera för där säljs massvis med växter och ofta för nån enstaka krona (Limnophila Sessiflora är tex vanligt förekommande där), sen säljs det en del på plantswap oxå.

          Kommentar

          • Runsten
            • January 2011
            • 95

            #6
            Kan den i mitten inte vara en typ av kalla? Den fick en blomma som såg ut som en vanlig kalla-blomma som man har i fönstret?
            //Kristina
            260L, 25L

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av Runsten
              Kan den i mitten inte vara en typ av kalla? Den fick en blomma som såg ut som en vanlig kalla-blomma som man har i fönstret?
              Om den fortfarande lever så borde det vara nån anubias och inte en kalla, förekommer ju att en del mindre seriösa affärer säljer kallor som akvarieväxter då men dom överlever sällan mer än 2 månader i ett akvarium och sen ser anubias blommor ut lite som en kalla blomma.

              Kommentar

              • Runsten
                • January 2011
                • 95

                #8
                Ursprungligen postat av Fuzzop
                Om den fortfarande lever så borde det vara nån anubias och inte en kalla, förekommer ju att en del mindre seriösa affärer säljer kallor som akvarieväxter då men dom överlever sällan mer än 2 månader i ett akvarium och sen ser anubias blommor ut lite som en kalla blomma.

                http://www.google.se/imgres?imgurl=h...ed=0CBwQ9QEwAg
                Precis en sån blomma var det! Oki, det är alltså ingen kalla =)
                //Kristina
                260L, 25L

                Kommentar

                Arbetssätt...