Parasiter på växter utifrån..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    Parasiter på växter utifrån..

    Hej!
    Jag gjorde för ett tag sedan en tråd om växter utifrån och om de gick att använda i sitt akvarium. Parasiter var ju då ett problem. Men en del växter växer ju ovanför vattnet och på den delen ovan vattenytan finns det väll inga parasiter? Eller sitter parasiterna inne i hela växten?
    Annars skulle det väll vara möjligt att klippa en delen som är ovanför vattnet och låta det växa ut rötter på denna och sedan plantera i akvariet?
    Tacksam för svar!
    MVH//
    Johan
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    #2
    Ingen som vet?
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

    Kommentar

    • Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

      #3
      Ingen som kan hjälpa med detta? Här är nämligen några fina växter jag gärna skulle vilja ta in..
      MVH//
      Johan

      Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Har ingen erfarenhet av kallvattensväxter men parasiter lär det finnas såväl under som över vattenytan. Om de sedan är farliga för fiskarna är en helt annan fråga
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Det är väll en chansning, jag tog in ett gäng växter förra hösten från lagan för att testa om dom funkade i mitt kar och jag vad jag vet eller sett så fick jag inte in några parasiter.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det finns inga _fisk_ parasiter ovanför ytan, men du kan förstås ha bladlöss el dyl på delen ovanför ytan.

            Men ärligt talat är sannolikheten att få in parasiter med växter extremt låg, det är väl egentligen bara fiskigel som skulle komma in den vägen. Vad du får in med växter är trollsländelarver.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Johanadhoc
              • April 2011
              • 377

              #7
              Då testar jag att ta in några växter och ser hur det går, Trollsländor är ju inget att vara rädd för, :P
              MVH//
              Johan

              Projekt 300 liter diskus»
              Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Är det småfisk i akvariet finns risken att det blir mat åt trollsländlarver. Men såna ser man ju lätt. Kolla att ingen snäckrom på växterna ifall du inte vill ha såna.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Men såna ser man ju lätt.
                  Ja, det trodde jag med... Min erfarenhet av att ta in växter är att 1) jag får alltid in trollsländelarver när jag tar in växter eller rötter ur sjöar, oavsett hur noga jag kollar & sköljer dem, och 2) jag ser dem aldrig förrän de varit i akvariet i flera månader. Det är nästan magiskt, jag vete 17 hur de bär sig åt, jag har tillochmed funderat på om de kommer in som ägg.
                  Men, i alla fall, mitt råd är att undvika vildinsamlade växter i akvarier där man inte kan acceptera trollsländelarver.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Johanadhoc
                    • April 2011
                    • 377

                    #10
                    Om man låter växterna stå i en vas ett tag innan man lägger i växten i akvariet borde väll äggen kläckas och om de redan är larver borde väll dessa antingen dö eller växa upp till trollsländor?
                    MVH//
                    Johan

                    Projekt 300 liter diskus»
                    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Som ägg skulle kunna vara något. Är det larver redan så kan det vara några år under vattnet innan kläcks som färdiga så dör hinner dom nog inte.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      Arbetssätt...