Vad för svensk växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Vad för svensk växt?

    Bökade upp ett par såna här och väntade mig inte "knölen" som satt kvar på ett par stycken. Den satt ordentligt i rejäl gegga/dybotten. Hade bara utseendet som vallisneria men börjat komma blad på den nu oxå märkte jag. Kanske finns någon växtmänniska som vet vad på rak arm.
    Bifogade filer
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är en Sagittaria, pilblad, men vilken av arterna törs jag inte säga - enligt virtuella floran skiljs de på utseendet på sina luftblad och blommor, och den där har ju varkendera.

    Knölen satte myror i huvudet på mig, jag kände inte till att Sagittaria hade knölar, men google visste att berätta att "Dessutom uppkomma nya plantor därigenom att långa utlöpare utväxa i bottendyn och i sin ända förtjockas till en lökformig knöl, som uppnår en hasselnöts storlek och övervintrar till nästa vår. "
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Knölen ställde till det för mig. Tänkte då påhejad av slöheten att någon här säkert har huvudet mer på skaft.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      Arbetssätt...