Algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guu
    • March 2009
    • 78

    Algproblem

    Har fått någon slags trådalg (långa gröna ogrenade trådar) i mitt nya stora kar som har stått igång för cykling.

    Har snurrat upp dom på en grillpinne och tagit bort det jag kan. Det går bara lite snäckor (såna vanliga som jag fått med nån växt) i karet.

    Ett av lysrören gick sönder, samtidigt som vattenbytena blev lidande när jag var sjuk i flera veckor, antar att det gynnade algerna?

    Går det att få bort algerna eller måste jag slänga alla växter och skrubba rent rötter etc?
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    Hej,

    Jag tycker du ska fixa lysröret sen skaffa snabb växande växter samt börja med PMDD växtgödning, så gjorde jag när jag fick trådalger och nu finns det inga alger alls (nästan). gör också veckovis vatten byten på 25%-30%. Det är väldigt vanligt att få alger i början.

    Lycka till.

    Kommentar

    • Guu
      • March 2009
      • 78

      #3
      Tack för ditt svar!
      Vanligtvis brukar jag byta ca 30% vatten i veckan. Jag har mycket växter i karet, även snabbväxande (vattenpest, valisneria, andmat), men borde kanske klämma ner lite fler snabba då? Någon som har förslag på snabbväxande växter som trivs i låg temperatur?

      Någon annan som har tips?

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #4
        Hygrophila polysperma underbar snabb växt tycker jag och den klarar temperaturer 18 - 30 °C

        http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1

        kör du med växt gödning? alger klarar sig bättre när belysningen är dålig så det är viktigt att fixa bra lysrör då växterna ska konkurrera ut algerna.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          mer filtermassa
          mer cirkulation
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            När du fått balans i karet försvinner oftast problemen. Regelbundenhet, inte för stora byten, lagom med ljustimmar, lagom med fisk, lagom med mat och tålamod underlättar. Att gynna växterna med PMDD o CO2 kan också göra under, men säkerställ i så fall att karet fått chans att "köra in sig" först. När du väl börjar med pmdd o CO2vill man gärna ofta byta lite mer vatten än annars, ca 50% för att nollställa näringsnivåerna och då är det inge bra om filtermassan inte har full kapacitet av bakterier. Då kan man få infusorier, svävaralger o skit för att inte tala om nitritjävulen
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Guu
              • March 2009
              • 78

              #7
              Svarar alla på en gång

              Har även Hygrophila polysperma. Den växte bra i början men nu är den trist. Har någon gödning, minns inte vilken som jag använt sporadiskt.

              Angående cirkulationen. Just nu har jag en pump i som går för full fräs men när det är inkört och djur ska i så kommer den inte gå hårt för salamandrar gillar inte cirkulation, de vill ha stillastående vatten.

              Vad räknas som för stora byten? brukar som sagt byta runt 30% en gång i veckan
              Hur många timmar är "Lagom med ljustimmar"? som det är nu är väl lyset på runt 8h
              Kommer inte gå några fiskar alls i akvariet utan salamander, och de snäckor som redan finns där i.
              Matrester blir det inte för jag matar med hela maskar och insekter (o dyl) och då äts de hela, ev rester tas genast upp.

              Har aldrig haft några algproblem i mina mindre kar (54 och 112 l) så det här är nytt för mig Tacksam för alla svar!

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #8
                Runt 25-30% i veckan är väl lagom. Ännu mindre om karet är nytt och skall köras in (så länge nitrittestet visa 0 förstårss). 8 timmar ljus borde funka. Inte mer än 10-12. Om du har ett annat inkört kar kan du hjälpa pumpen på traven om du vill genom att krama ur filtergojs som får sugas upp och ta vatten från dom gamla och hälla i. Jag skulle tro att karet inte fått de bakterier som behövs och att det är lite obalans, därav algproblemen. Nitrivec är flytande filterbakterier som kan hjälpa pumpen på traven.
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ursprungligen postat av eliyao
                  Hygrophila polysperma underbar snabb växt tycker jag och den klarar temperaturer 18 - 30 °C

                  http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1

                  kör du med växt gödning? alger klarar sig bättre när belysningen är dålig så det är viktigt att fixa bra lysrör då växterna ska konkurrera ut algerna.
                  Det är fan inte okej att blanda typsnitt, teckenstorlekar, färg och understrykning på det där viset. Det gör ont i ögonen
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • eliyao
                    • April 2011
                    • 558

                    #10
                    Det är fan inte okej att blanda typsnitt, teckenstorlekar, färg och understrykning på det där viset. Det gör ont i ögonen
                    ska tänka på det har ganska mycket problem med datorn!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...