nu har ja fått nog....svääääävalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    nu har ja fått nog....svääääävalger

    efter lång tid å många försök både me medel å hokus pokus har ja hyrt in ett UVC filter som ska ta bort denna plågan en gång för alla så hoppas att de kommer att bli ett märkbart resultat då ja ä sååå trött på detta...

    nån mer som varit i min sits å fått positivt resultat av svävisarna, vad lång tid tog de innan de va borta å fick ni tillbax de..

    tack på förhand
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är karet, vad är det för UVC-filter, hur drivs det samt wattstyrka på lampan?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • The last ninja
      • August 2009
      • 21

      #3
      Ja svävalger är riktigt jobbiga, senast jag råkade ut för dem så skaffade även jag UVC filter till slut,
      Tyckte inte att det blev någon egentlig skillnad de första dagarna men sen började jag även köra dagliga vattenbyten,
      Efter vattenbytena så kom inte algerna tillbaka igen så det minskade hela tiden och på någon vecka var de helt borta !.

      Även om algerna var döda/sterila av UVC lampan så var de nog för små för att fastna i mitt filter ,så det blev till att "vattenbyta" ut dem .
      Efter det kom de iallafall inte tillbaks igen , (720 liter grönvatten var inte vidare vackert! )

      Kommentar

      • pernilla78
        • November 2010
        • 303

        #4
        ja har 310 liters å fick hyra på ett av de bästa fisksäljande affärerna..dock me den storleken får ja ha de i kanske 2 veckor men de är de värt..tycker redan efter 1 dag att en liten markant skillnad i karet,,

        the last ninja: hur mycket tog du när du gjorde vb varje dag å hur länge hade du uvc filtret igång
        corydoras ancistrus äppelsnäckor
        segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
        310 L SA
        10 L nano räkkar med white pearl

        Kommentar

        • The last ninja
          • August 2009
          • 21

          #5
          Jag böt kanske 1/4 del om dagen,sedan hade jag nog UVC:n i en vecka efter att vattnet klarnat(för säkerhets skull !).
          Hoppas du blir av med dem, innan jag tog till UVC:n var det stört omöjligt för mig att bli av med dem!, blev bara av med dem tillfälligt med stående vattenbyte men efter nån dag var de tillbaka igen !.
          Lycka till !.

          Kommentar

          • pernilla78
            • November 2010
            • 303

            #6
            Ursprungligen postat av The last ninja
            Jag böt kanske 1/4 del om dagen,sedan hade jag nog UVC:n i en vecka efter att vattnet klarnat(för säkerhets skull !).
            Hoppas du blir av med dem, innan jag tog till UVC:n var det stört omöjligt för mig att bli av med dem!, blev bara av med dem tillfälligt med stående vattenbyte men efter nån dag var de tillbaka igen !.
            Lycka till !.
            tack för ditt svar,har prövat allt å som di blev de lite bättre med vattenbyten men lååång ifrån av me skiten-på ren svenska -...kan man även göra sina vecko vattenbyten utan att göra de varje dag el?? kom du fram till orsaken av dina svävisar..ja tror att ja vet varför ja fick
            corydoras ancistrus äppelsnäckor
            segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
            310 L SA
            10 L nano räkkar med white pearl

            Kommentar

            • The last ninja
              • August 2009
              • 21

              #7
              Jag vet faktiskt inte varför jag drabbades, men kanske använde jag för lite växtnäring så att växterna slutade växa och ta upp näring ??,
              nån obalans måste det ha varit !.
              Du blir säkert av med dem även om du bara kör veckovattenbytena,om det var det du menade ?,jag böt lite om dagen bara för att snabbare få ur algerna och försöka få fart på växterna !.
              Det snabbaste sättet är väl att köra stående vattenbyte (slang in och slang ut)men det tar ju ett tag och så lär man ju vakta akvariet under tiden så det inte blir översvämmning !.
              Varför drabbades du av svävisar tror du ?

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Man blir inte av med svävaralger genom att byta vatten bara. Det ser bra ut de första dagarna men de kommer tillbaks.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • The last ninja
                  • August 2009
                  • 21

                  #9
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  Man blir inte av med svävaralger genom att byta vatten bara. Det ser bra ut de första dagarna men de kommer tillbaks.
                  Nej det funkar dåligt med bara vattenbyten, men med UVC filter + vattenbyten så är de snart väck !

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Jag blev av med mina på ett par dagar genom att filtrera med torv. Sedan dess har det inte kommit tillbaka fast jag slutade nästan direkt efterråt.

                    Köp lite svarttorv och testa om du har SA-fiskar iaf. Vattnet ska bli riktigt mörkt. När de förvunnit kan du ju välja om du vill fortsätta och köpa torv eller om du vill skita i det. Men låt den gamla torven ligga i ganska länge så minskar du effekten gradvis.

                    Det är mitt tips
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • pernilla78
                      • November 2010
                      • 303

                      #11
                      japp jag ä frälst i UVC filtret..haft de i en vecka + nån dag och redanär de kristallklart..man har liksom fått driven tebax å massa nya växter har fått rota si..hoppas detta bara håller i si..
                      corydoras ancistrus äppelsnäckor
                      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                      310 L SA
                      10 L nano räkkar med white pearl

                      Kommentar

                      Arbetssätt...