javamossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • angbwa
    • February 2011
    • 38

    javamossa

    Min javamossa har blivit brun och håller på att tyna bort, vet inte vad som är fel.
    Och min hygrophila polysperma har stannat upp i växt efter att ha växt sjukt fort, resten av växterna mår bra och växer på
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för ljus?

    Kommentar

    • angbwa
      • February 2011
      • 38

      #3
      I det "stora" på 125 liter är det 28 watt, i 10 liters kuben är det 9 watt

      Kommentar

      • angbwa
        • February 2011
        • 38

        #4
        kan tillägga att min lillebror fick en bit javamossa av mig för ett tag sen och den har tagit sig och börjat växa och är fin och det är också i ett 10 litersakvarium med samma ljus och allt

        Kommentar

        • Cyruz10
          • February 2010
          • 235

          #5
          Hur länge sedan var det du bytte lysrör? Efter bara ett halvår tappar dom mycket i effekt, efter ett år är dom i mina ögon värdelösa.

          Kommentar

          • angbwa
            • February 2011
            • 38

            #6
            I det stora är de ungefär 3 månader gamla, max. I det lilla är de 1,5-2 månader gamla, alltså ont så gamla.

            Kommentar

            • lagazz
              • May 2011
              • 35

              #7
              Känns lite overkill, men har du Co2, PMDD eller någon annan gödning+ Kolla annars plantswap.se, de har mycket fina tips.

              Kommentar

              • angbwa
                • February 2011
                • 38

                #8
                Ursprungligen postat av lagazz
                Känns lite overkill, men har du Co2, PMDD eller någon annan gödning+ Kolla annars plantswap.se, de har mycket fina tips.
                Har inget av det där, tyvärr
                Får kolla runt på plantswap, kan tyvärr inte logga in eftersom det är nått strul med min inloggning.

                Kommentar

                • lagazz
                  • May 2011
                  • 35

                  #9
                  Kollade just något reklamblad ifrån Arken Zoo. Hade billig Easycarbo. [Nu lär detta inlägget försvinna snabbare än satan, då moderatorn på detta forumet är masochistisk vad det gäller reklam, USCH]

                  Pytsa i en skvätt, och rigga upp något DIY CO2 mäskanläggning. Fördelen med mäsk, är att när den slutat jäsa, kan du alltid bränna HB på den [Nu är inlägget garanterat att bli borttaget. Tipsa folk om att bränna hembränt, Nej Usch]

                  Anyway. Lycka till.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av lagazz
                    Kollade just något reklamblad ifrån Arken Zoo. Hade billig Easycarbo. [Nu lär detta inlägget försvinna snabbare än satan, då moderatorn på detta forumet är masochistisk vad det gäller reklam, USCH]

                    Pytsa i en skvätt, och rigga upp något DIY CO2 mäskanläggning. Fördelen med mäsk, är att när den slutat jäsa, kan du alltid bränna HB på den [Nu är inlägget garanterat att bli borttaget. Tipsa folk om att bränna hembränt, Nej Usch]

                    Anyway. Lycka till.
                    Om jag är masochistisk så är du sanslöst korkad

                    Det finns inte och har aldrig funnits något förbud mot att lägga in reklam på Zoopet så länge man inte gör det i eget vinningssyfte.
                    Det sker åtskilliga gånger dagligen att någon berömmer (dvs gör reklam) för någon affär eller produkt på Zoopet.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 June 2011, 10:58.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11
                      Lagazz du menar nog sadist, masochist är något helt annat. Hur som helst svammel som Kjell påpekar.

                      Hur länge har du haft i javamossan? Min erfarenhet är att mossa är lurig, funkar kanon ibland och inte alls i andra fall utan rimlig förklaring. Ofta behöver den tid att ställa in sig i ett kar så jag tycker du ska ha tålamod och se om den repar sig. Co2 och näring ska inte behövas, det är en enkel växt när den väl bestämt sig för att vilja växa.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        om mossan är helt ny så tror jag att dom "grenarna" som har blivit bruna har knäckts. mossa har ju inte så tjocka grenar så dom går nog sönder ganska så lätt.
                        min mossa har börjat bruna mitt på några grenar och dom har sedan fallit av. men efter någon vecka så har det kommit nya fina och mossan har växt en hel del.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13124

                          #13
                          Ursprungligen postat av angbwa
                          Min javamossa har blivit brun och håller på att tyna bort, vet inte vad som är fel.
                          Och min hygrophila polysperma har stannat upp i växt efter att ha växt sjukt fort, resten av växterna mår bra och växer på
                          Jag sätter mina javamossor lite i skuggan, då tycker jag de blir finast och jag vägrar hålla på med pmdd och Co2 för det tråkar ut mig Men jag tillsätter en skvätt TMG vid vattenbyte!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • lagazz
                            • May 2011
                            • 35

                            #14
                            Någon som kan tipsa på vart man kan köpa alkolås till datorn Sorry för attacken, hehe

                            Kommentar

                            • Gur4m1
                              • June 2011
                              • 96

                              #15
                              Har javamossa i en 22literslåda från Ikea ståendes vid fönstret och nu då vädret varit riktigt kasst där jag bor så har vattnet varit runt 19-22 grader som varmast. Rört om i vattnet ibland, bor nån liten snigel där inne. Den mossan mår prima! Mörkt grön och frisk med ljusa små skott. Vet inte varför trådskaparens blir brun och dör, men kanske du ska testa slänga över den till din brors akvarium och se om den blir bättre där? Eller titta på vad som skiljer era akvarium åt.
                              Nothing fancy, no tricks...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...