Tillföra co 2 med hjälp av sodastreamer ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    säger som patrikmalmö, det funkar klockrent om man:


    => tillför varje morgon samma mängd, helst då cirka 30 min innan lyset tänds
    => inte hoppar över en enda dag.

    funkade jättebra här en gång i tiden, inga alger, växter sköt i höjden så det knackade.

    Men....efter ett par månader så blidde fanskapet som skötte detta här hemma sjuk några dagar.

    Så, idioten tänkte sig inte för, utan höll upp dessa dagar, påbörjade kuren igen, gick bra en vecka,
    då fick hans fruga för sig att dom skulle iväg över långhelgen, ingen CO2 då inte, när dom kom tillbaka
    så hade algerna börjat komma, men kuren påbörjades igen, direkt såg man en löjlig tillväxt av alger.

    allt avbröts prexis innan det blev helt kaos i karet.......



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #17
      Man lär sig något nytt varje dag, trodde det luftades ur direkt: )
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av robbanbobban
        Man lär sig något nytt varje dag, trodde det luftades ur direkt: )
        om det luftades ur direkt, så skulle ju även den CO2 man tillför med andra metoder, ex mäsk oxå luftas ur direkt........

        vilket isf skulle innebär att det är en av världshistoriens största konspirationer att det är bra med CO2 i kar.....

        om du menar att det lftas ur direkt ur flaskan....så undrar man ju varför man för an massa bubblor i truten / magen när man
        dricker Loka, Ramlösa, etc etc......


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #19
          haha det var inte så jag menade när du använder mäsk så löser du upp bubborna med en pump eller syresten det genererar inte så bra upplösning om du har enbart en slang från mäsken, vilket borde innebära att visst fungerar denna metod men vad för mängder kolsyrat vatten talar vi om till t.ex ett 200 l kar... för bubblorna borde ganska snabbt stiga till ytan och luftas ur eller?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            fast om man sodastreamr vatten som man sen häller i så är det ju redan löst i vattnet. då luftas det ju inte ur. visst det funkar nog med sodastreamern kommer ta slut väldigt snart. o det är la 200:- för att fylla en sån. precis samma som för min 2kg tub som håller 4-5 månader.

            Kommentar

            • robbanbobban
              • February 2011
              • 407

              #21
              Jo det är sant, men vad pratar vi för volymer till lite större kar av kolsyrat vatten?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                vet ej. men lönsamt blir det inte

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #23
                  sedan kan man ju alltid börja fundera på om det egentligen behövs CO2 i normala kar.....

                  Men jag känner att vissa smålänningar kanske skulle få tuppjuck om jag säger det,

                  så jag låter bli att säga att till normala kar, så behöver man inte CO2.....



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • robbanbobban
                    • February 2011
                    • 407

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    sedan kan man ju alltid börja fundera på om det egentligen behövs CO2 i normala kar.....

                    Men jag känner att vissa smålänningar kanske skulle få tuppjuck om jag säger det,

                    så jag låter bli att säga att till normala kar, så behöver man inte CO2.....



                    .
                    Haha.. ja de får de säkert... till lite mindre kar kan man köra ec tycker jag om man känner ett behov av att hälla något i karet
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                    Kommentar

                    • robbanbobban
                      • February 2011
                      • 407

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      vet ej. men lönsamt blir det inte
                      Na då är det mäsk som gäller fast där gäller samma sak med ojämna nivåer att det behöver skötas någorlunda kontirnuerligt etc.
                      Senast redigerad av robbanbobban; 10 June 2011, 14:43.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                      Kommentar

                      Arbetssätt...