Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjosor
    • July 2009
    • 50

    Pmdd

    hej
    köpte pmdd igår.
    Har blandat detta förut men nu står det bara bokstäver på påsarna istället för KNO3 osv.
    Vet någon vilken påse som ska ner i flaskorna 1,2,3,
    Påsarna är märkta med a,b,c,d,e,

    /Peter
  • Fjosor
    • July 2009
    • 50

    #2
    Hej
    Jag har en beskrivning som fungerade kanon när det stod vad påsen innehöll..
    Nu står det bara ett A på en påse ett B på nästa osv..
    Hoppas ni förstår vad jag menar

    /Peter

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      hmm jag säljer ju pmdd, men aldrig bara märkt det med a,b,c osv för det är kemikalier man håller på med o man skall tala om vad som finns i påsarna..

      Med för att hjälpa dig
      kno3 vitt finkornigt rinner lätt
      k2so4 vitt/grått mer finkornigt än kno3
      Kh2p04 är vitt detta lite större kristaller än kno3.
      Cacl2 är större flakes vita
      Mgso4 är stora kristaller mycket större än Kh2po4

      /Peter
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Fjosor
        • July 2009
        • 50

        #4
        Tack för svar! ska försöka lista ut vad det är i påsarna med din beskrivning
        Jag köpte mitt pmdd hos akvarielagret,.. varför dom ändrat på påsarna vet jag inte
        Tycker förövrigt att deras butik blivit otroligt dålig!
        /Peter

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          *Innan köpte de mitt pmdd men nu köper de in eget, varför de inte gjort riktiga etiketter är ju en bra fråga, men de kanske har haft med en lapp där det står vad som är vad men i din glömt lappen

          om du har en påse med brunt pulver är detta då micro ämnen järnet så att säga bla.

          /Peter
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • puffer
            • June 2010
            • 68

            #6
            Jag har gått på samma nit :/ Mailade dom idag så får vi se vad som är vad hoppas jag. Om du listat ut det får du gärna dela med dig av informationen

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              ngn som fått lite ordning på sakerna?

              tillägg kno3 är lite svagt gulare än kh2po4.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Jag har inte heller någon beskrivning, mitt eget fel dock eftersom jag glömde kvar lappen i affären. Jag ringde dit och pratade med Gabbi som var hur trevlig och hjälpsam som helst. Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vad påsarna innehåller, men det ska blandas enligt följande:

                Påse A, B och C ska ner i flaska 1. Jag har för mig att påse A innehåller citronsyra och den ska vara löst innan man blandar i påse B och C.

                Påse D ska i flaska 2

                Påse E ska i flaska 3

                Doseringen är 10 ml / 100 liter (10 ml från varje flaska)
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • RGL
                  • April 2011
                  • 94

                  #9
                  Jag hade inte handlat min PMDD där utan på nätet. Jag köpte på nätet, får väl inte säga var eftersom det är reklam förbud men där var allt snyggt och prydligt etiketterat. Söker man på nätet är det lätt att hitta

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Så A B o C är då järn o citronsyra samt k2so4 hmm

                    Men vi kan ju iaf säga att A B el C är järn citronsyra o k2so4 hur jo
                    Järnet är brunt gissar på att de använder Rexolin Apn (EDTA chelat)
                    Citronsyran är stora kristaller
                    O då är den sista påsen med vitt/grått pulver k2so4 Om de Nu är A B C i den ordningen vet jag inte

                    Men låt säga vi skall blanda citronsyran med vatten först sedan skall vi ha i järnet sedan skall k2so4 i då är

                    A Citronsyra (Stora kristaller)
                    B Järn Brunt pulver
                    C K2So4

                    D skulle kunna vara KNO3 är detta pulver gulare än E?

                    E Kh2Po4

                    Nu vet jag inte renheten här men vissa är renare än andra beroende på vilken kvalitet man köper och det finns nyanser på de vita pulverna samt kornstorlek så det kan vara att alla är lika vita eller har en annan nyans.




                    Ursprungligen postat av Steff777
                    Jag har inte heller någon beskrivning, mitt eget fel dock eftersom jag glömde kvar lappen i affären. Jag ringde dit och pratade med Gabbi som var hur trevlig och hjälpsam som helst. Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vad påsarna innehåller, men det ska blandas enligt följande:

                    Påse A, B och C ska ner i flaska 1. Jag har för mig att påse A innehåller citronsyra och den ska vara löst innan man blandar i påse B och C.

                    Påse D ska i flaska 2

                    Påse E ska i flaska 3

                    Doseringen är 10 ml / 100 liter (10 ml från varje flaska)
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Steff777
                      • August 2010
                      • 295

                      #11
                      Ser ut att stämma bra det du skriver. Innehållet i alla påsar utom B (brun färg) var i mina ögon vitt, lite olika konsistens. Precis som du säger innehöll påse B järn, eller mikro som de kallade det för eftersom det säkert innehöll fler mikroämnen.
                      //Stefan Lindgren

                      Kommentar

                      • lagazz
                        • May 2011
                        • 35

                        #12
                        Annars underlättar det att titta förbi Plantswap.se, där har de bra koll på PMDD

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Annars underlättar det att titta förbi Plantswap.se, där har de bra koll på PMDD
                          Vet du vem Peter Haack är?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Jag tänkte låna tråden och ställa en liten doseringsfråga.

                            Jag har ganska mycket växter, både snabbväxande och långsamma, ca 15ppm CO2 reglerat och ganska svag belysning (240W folieklädda ramper till 1120L). Med enkeldos växer det som ogräs men jag har fått enorm näringsbrist på mina lågväxande som tynar bort. De som står mörkare har klarat sig och ser fina ut.

                            - Vad är lagom PMDD dosering att börja med när man tillför 15ppm CO2? Är det dubbeldos som gäller eller ska man sikta högre med detsamma?
                            - Eller är det dosering mitt i veckorna som behövs?
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Gissar på dubbeldos trots relativt liten ljusmängd.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...