Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Pmdd

    Jag är fortfarande novis akvarist och har nu beställt pmdd. Min fråga är; fungerar det att använda pmdd i ett 260L kar utan att tillföra co2? Vilka är riskerna och hur stora är de egentligen? Finns det andra sätt att se till att växterna börjar växa och frodas om man nu måste kombinera co2 och pmdd?

    Tacksam för alla svar och idéer jag kan få!
    //Kristina
    260L, 25L
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Tjena, det går alldeles utmärkt att använda PMDD utan co2... Prova det först och se vad som händer med dina växter, växer de inte som du vill kan du börja titta på ditt ljus och ev. tillsätta co2. Men regelbundna vattenbyten och lite PMDD räcker för de enklare växterna.

    Tänk på att det kan ta några veckor innan du ser resultat av pmdd om du inte kör med starkt ljus och/eller co2. Så ge inte upp för snabbt
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Jesper G
      • March 2011
      • 17

      #3
      Jag har också planer på att köra med PMDD. Eftersom alla verkar rekomendera det här. Kollade på hemsidan. Men det verkar lite invecklat. Vad ska man beställa? Hur mycket ska man dosera? Läste nått om att man inte skulle göra vattenbyten i början, om skulle köra low tech. Stämmer det? Tacksam för all information och tips om PMDD.
      Mitt Akvarie 112Liter

      Kommentar

      • Runsten
        • January 2011
        • 95

        #4
        Man tillsätter alltså 10ml/100l vatten vid stora vattenbyten veckocis som jag förstår det.. Kan det stämma?
        //Kristina
        260L, 25L

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          japp, normal dos är just 10/100 liter vatten.

          går som Klotte sa, alldeles utmärkt att bränna på med pmdd utan co2.

          men för eller senare så måste blommorna ha kol, då kan istället för co2 köra med easy carbo.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Kör man utan CO2 kan man lägga sig lägre i PMDD-doseringen, brukar funka finfint.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • uncleban
              • March 2008
              • 69

              #7
              Jag har i min 120 liters ingen CO2 men märker stor skillnad nu när jag börjat använda pmdd. Tidigare växte det men bladen var små och växte långsamt. Nu kör jag dubbla doser pmdd och byter 20% vatten 1 ggr/v och växterna får stora fina blad och de växer som ogräs. Har även fått syrebubblor från växterna framåt kvällen när belysningen varit igång ett par timmar.

              Jag har i 1 dos på måndag och 1 dos på torsdag + vattenbyte denna dag och har inte fått mer alger än vad det var tidigare. Har ganska mycket snabbväxande växter så förmodligen käkar de upp det mesta av pmdd:t.

              Kommentar

              • Runsten
                • January 2011
                • 95

                #8
                Kan pmdd vara farligt för fiskarna?? Har haft flera dödsfall och den enda skillnaden är att jag satte i en dos pmdd knappt en vecka innan första dödsfallet... Kan det finnas något samband???
                //Kristina
                260L, 25L

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  inte troligt. finns så många här som kört med PMDD länge ( jag inkluderat) o då borde det hörts om något samband med dödsfall. jag har inte haft några "ovanliga" iaf.

                  Kommentar

                  • Runsten
                    • January 2011
                    • 95

                    #10
                    oki, då kan jag utesluta det iaf
                    //Kristina
                    260L, 25L

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      om så skulle vara fallet, så skulle nog kanske 20-30% av alla akvarister stå med hängsnaran utanför dörren på han som kränger det.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Jag kør dubbel dos med PMDD i ett 260l utan co2 och det væxer så det knakar, får rensa hela tiden
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag körde som mest en enkeldos om dagen och fick lek+yngelvård av Fjärilsciklider under den perioden..
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...