Vilken slags näringsbrist ?? Zink ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    Vilken slags näringsbrist ?? Zink ??

    Jag har kollat på Beslutsträd för näringsbrister av Greger Lindstrand, men blir inte helt klar över vad det är för problem. Alternanthera cardinalis är en dicot ? tror jag, kan det vara Zinkbrist. I vilket fall har jag doserat 20ml koncernterad Micro+ till ca 1.000l vatten i ggr per vecka, för lite ?
    Sedan är de skott som jag nypt av och satt om, inte angripna på samma sätt som de gamla "moderplantorna", varför ? De ser ju friska ut !

    Att det ser skabbigt ut i bakggrunden kan vi strunta i, för det är dels efter en GT som slog ut hornsäven men även efter en kraftig gallring.
    Bifogade filer
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det där händer med just Alternanthera när man har ganska höga nitratnivåer och lågt KH. Jättekonstig grej. Skulle vara kul att få reda på vad sjutton det beror på. Det är som att höga nitrathalter får in växten i så snabb tillväxt att inte kalciumupptaget hinner med - lite som när man göder äppelträd med ammonium på sommaren och därmed inducerar kalciumbrist.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • stefan.peterson
      • February 2007
      • 165

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Det där händer med just Alternanthera när man har ganska höga nitratnivåer och lågt KH. Jättekonstig grej. Skulle vara kul att få reda på vad sjutton det beror på. Det är som att höga nitrathalter får in växten i så snabb tillväxt att inte kalciumupptaget hinner med - lite som när man göder äppelträd med ammonium på sommaren och därmed inducerar kalciumbrist.
      Jag har dragit ned på KNO3 i veckodosen, tycker du jag skall testa så, och boosta Kalcium. Jag boostar i min normaldos ca 20ppm Ca och Kalium 10, eller bara köra på med normaldos ?

      Tycker mig inte se samma återväxt (det kan vara inbillning) efter gallringen nu i söndags som det brukar, kan man tro att det beror på att det trots allt är ont om "upptagligt" N trots att båda det "tokiga" testet (ca 30-40ppm) och Alternatheran indikerar "överskott" på N ??

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Att boosta kalcium hjälper inte. Har testat alla möjliga former av kalcium. Det är som att växten, trots att det finns bra med kalcium, på något sätt inte hinner med att flytta runt det i växten. Kalcium är det mest svårflyttade ämnet för växten så det vore inte helt ologiskt.

        Jag gillar personligen inte att modda enskiljda doseringar av näringsämnen utan sänker isåfall hela dosen. Vill du ändå prova måste du ha K2SO4 som kaliumsupplement, eftersom KNO3 normalt sett är den enda stora kaliumkällan.

        Tycker mig inte se samma återväxt (det kan vara inbillning) efter gallringen nu i söndags som det brukar, kan man tro att det beror på att det trots allt är ont om "upptagligt" N trots att båda det "tokiga" testet (ca 30-40ppm) och Alternatheran indikerar "överskott" på N ??
        Jag gissar att allt upptagligt N vid höga nivåer >10 ppm gör att växten inte hinner med att transportera kalcium. Dvs överskott på N är normalt sett inga som helst problem annat än för just den här växten som verkar gå in i någon slags overdrive. Jag har sett viss tendens till samma fenomen i Ludwigia glandulosa och Ludwigia arcuata.

        I burkar som får in en massa extra N från fiskarna kan det vara ett alternativ att byta ut KNO2 mot K2SO4. Men då får man vara jäkligt noga med att kolla så att man inte hamnar på för låga N-halter istället. Det hela blir mycket mer fippel och fingertoppskänsla.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Att boosta kalcium hjälper inte. Har testat alla möjliga former av kalcium. Det är som att växten, trots att det finns bra med kalcium, på något sätt inte hinner med att flytta runt det i växten. Kalcium är det mest svårflyttade ämnet för växten så det vore inte helt ologiskt.

          Jag gillar personligen inte att modda enskiljda doseringar av näringsämnen utan sänker isåfall hela dosen. Vill du ändå prova måste du ha K2SO4 som kaliumsupplement, eftersom KNO3 normalt sett är den enda stora kaliumkällan.
          OK, ja jag brukar öka kalium med 10ppm via K2SO4 ändå eftersom jag hade Kaliumbrist innan, och fattade det som att det inte skadade iaf att köra på 10-20 ppm Kalium via K2S04. Tror att detta i sig kan räcka för att kompettera Kalium i KNO3 ?! Jag vet att du man räkna på sånt här på "millimetern", men jag tänker mig i grova drag.

          Ursprungligen postat av defdac
          Jag gissar att allt upptagligt N vid höga nivåer >10 ppm gör att växten inte hinner med att transportera kalcium. Dvs överskott på N är normalt sett inga som helst problem annat än för just den här växten som verkar gå in i någon slags overdrive. Jag har sett viss tendens till samma fenomen i Ludwigia glandulosa och Ludwigia arcuata.

          I burkar som får in en massa extra N från fiskarna kan det vara ett alternativ att byta ut KNO2 mot K2SO4. Men då får man vara jäkligt noga med att kolla så att man inte hamnar på för låga N-halter istället. Det hela blir mycket mer fippel och fingertoppskänsla.
          Mmmm...jag avvaktar nog lite innan jag fipplar till det, ser hur de omplanerade skotten utvecklas...

          En annan sak: Om man vill få fram det röda mera i en annan växt, minns inte namnet, men den är med på ngt foto jag lagt upp, till vänster, skall man öka Fe då ?! Om om i såna fall, bäst via Micro+ eller via "rent" Fe, i så i vilken form ??

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            OK, ja jag brukar öka kalium med 10ppm via K2SO4 ändå eftersom jag hade Kaliumbrist innan, och fattade det som att det inte skadade iaf att köra på 10-20 ppm Kalium via K2S04. Tror att detta i sig kan räcka för att kompettera Kalium i KNO3 ?
            Ja det låter bra.

            Jag vet att du man räkna på sånt här på "millimetern", men jag tänker mig i grova drag.
            Nej det gör inte jag längre. Jag vet bara någorlunda exakt vad jag stoppar ner varje vecka efter vattenbyte, men sen ändrar jag inte doseringen. Ska ligga på en dosering på 20 ppm K, 10 ppm N, 1 ppm PO4 och 0.1-0.3 ppm Fe nu. Räcker för att få bra sprutt utan att riskera för höga nivåer i mina burkar.

            Om man vill få fram det röda mera i en annan växt, minns inte namnet, men den är med på ngt foto jag lagt upp, till vänster, skall man öka Fe då ?! Om om i såna fall, bäst via Micro+ eller via "rent" Fe, i så i vilken form ??
            Järn får du i tillräckling mängd via en normal PMDD-dosering. Mikro+ föredrar jag. Det påverkar inte det röda speciellt mycket. Finns alla näringsämnen i tillräcklig mängd så kommer tillväxthastigheten avgöra hur färgade växterna blir - det röda kryper fram när klorofyllet inte hinner bildas i samma takt som växten växer. Klorofyll är komplicerat att tillverka för växten så det krävs inga superhastigheter för att det ska hända.

            Man kan även begränsa N för att få rödare växter, men det är riskabelt som sjutton. Ofta leder det mest till sämre gröna nyanser och mycket sämre tillväxt. Det är möjligt att ditt byte av KNO3 och K2SO4 kanske ger dig lite rödare nyanser. Men se upp med bleka gröna nyanser på äldre blad. Då har du gått för långt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • stefan.peterson
              • February 2007
              • 165

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Ja det låter bra.


              Nej det gör inte jag längre. Jag vet bara någorlunda exakt vad jag stoppar ner varje vecka efter vattenbyte, men sen ändrar jag inte doseringen. Ska ligga på en dosering på 20 ppm K, 10 ppm N, 1 ppm PO4 och 0.1-0.3 ppm Fe nu. Räcker för att få bra sprutt utan att riskera för höga nivåer i mina burkar.


              Järn får du i tillräckling mängd via en normal PMDD-dosering. Mikro+ föredrar jag. Det påverkar inte det röda speciellt mycket. Finns alla näringsämnen i tillräcklig mängd så kommer tillväxthastigheten avgöra hur färgade växterna blir - det röda kryper fram när klorofyllet inte hinner bildas i samma takt som växten växer. Klorofyll är komplicerat att tillverka för växten så det krävs inga superhastigheter för att det ska hända.

              Man kan även begränsa N för att få rödare växter, men det är riskabelt som sjutton. Ofta leder det mest till sämre gröna nyanser och mycket sämre tillväxt. Det är möjligt att ditt byte av KNO3 och K2SO4 kanske ger dig lite rödare nyanser. Men se upp med bleka gröna nyanser på äldre blad. Då har du gått för långt.

              OK, jag förstår, många tack för allt !

              Kommentar

              Arbetssätt...