Näckros

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lagazz
    • May 2011
    • 35

    Näckros

    Känner mig som ett fån, men stämmer det att svensk näckros är förbjuden att ha i akvarium

    Har en röd näckros min far grävde upp ur någon sjö för ett tiotal år sen, som jag senare fick som växer i mitt kar med svenska fiskar.. Inte tänkt tanken på att det skulle kunna vara förbjudet att ha den, men är det så så får jag komma på någon lösning..
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Hejsan, den vita näckrosen är fridlyst. Den röda verkar vara en underart som också är fridlyst, men ej säker.

    Länk
    Senast redigerad av Klotte; 17 May 2011, 10:27.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #3
      Ursprungligen postat av lagazz
      Känner mig som ett fån, men stämmer det att svensk näckros är förbjuden att ha i akvarium

      Har en röd näckros min far grävde upp ur någon sjö för ett tiotal år sen, som jag senare fick som växer i mitt kar med svenska fiskar.. Inte tänkt tanken på att det skulle kunna vara förbjudet att ha den, men är det så så får jag komma på någon lösning..

      Det enda jag hittar är detta "Näckrosor med röda eller rödlätta blommor (Nymphaea alba f. rosea x candida) är fridlysta enligt 8 § i Askersunds, Hammars och Tiveds socknar, Västra och Stora Kroksjön, Lilla Laxtjärn och Skyttasjön i Örebro län." ---> https://www.riksdagen.se/webbnav/ind...bet=2007%3A845

      här finns det lite att läsa också om röd näckros
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • lagazz
        • May 2011
        • 35

        #4
        Hmm, Ja näckrosen har i alléfall röda blad och det har även näckrosorna i sjön den plockades. Hittar inte den jag letar efter. Sjöarna är anlagda någongång på 1900 talets mitt, om det är till någon hjälp.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Röda näckrosor som är en variant på vit näckros är fridlysta i ett antal sjöar, samma gäller för vitblommiga i vissa sjöar:

          "Näckrosor med röda eller rödlätta blommor (Nymphaea alba f. rosea x candida) är fridlysta enligt 8 § i Askersunds, Hammars och Tiveds socknar, Västra och Stora Kroksjön, Lilla Laxtjärn och Skyttasjön i Örebro län.
          Näckrosor med vita blommor (Nymphaea spp.) är fridlysta enligt 8 § i Skyttasjön (Tiveds socken) samt Västra och Stora Kroksjön (Tiveds och Hammars socknar) i Örebro län."

          Det är alltså ok med näckrosor oavsett färg som kommer från någon annan sjö än enligt ovan. Om näckrosen däremot hämtades från nån av de sjöar där den är fridlyst så var det ett brott att gräva upp den och sannolikt straffbart som häleri att ta emot den. Hände det där för ett tiotal år sen är det dock preskriberat och kan inte längre straffas.

          Brottet var alltså att ta näckrosen och det är inte kopplat till nåt förbud att ha den när det gäller vanlig svensk fridlysning. Det är alltså inte förbjudet att ha näckrosen även om den skulle ha hämtats på ett brottsligt sätt. Däremot så skulle den i så fall fortfarande kunna förverkas, alltså typ att polisen kommer och rycker upp den ur karet. Inget straff är kopplat till det.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • lagazz
            • May 2011
            • 35

            #6
            Det gillar jag. Plantan är tagen i Perstorp, Skånes län, så den får stanna. Får dock hålla efter den ofta, då den annars har en tendens att försöka ta över hela vattenytan, som den delar med olika sorters andemat och annat flytande tjafs. Älskar hur den mörklägger cirka halva akvariumet, blir mer naturligt på det sättet. Abborrarna trivs med att simma genom stängerna och frugans grodyngel [Som fångas in vart år, för att sen släppas när de fått ben, och nej, abborrar äter inte grodyngel. ]

            Vattensnäckorna som kommer ifrån samma vatten som fisk, plantor och grodynglen, älskar också den. faktiskt kommer allt i akvariumet ifrån samma sjö, på en radie av 25 meter av vattenkanten..

            Kommentar

            Arbetssätt...