Akvarium utan växter, kommer det bli algproblem? Åtgärder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Venares
    • May 2011
    • 2

    Akvarium utan växter, kommer det bli algproblem? Åtgärder?

    Hej alla, precis kört igång ett 100L kar, har dock inga växter i detta.. bara sten och sand..

    Kommer algerna bli ett problem? Vill att de ska se fräscht ut. Finns det något medel man kan köpa för att förebygga alger? Eller några andra åtgärder?

    Tack på förhand =)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Växterna konkurrerar ju med algerna och fungerar som ett filter i akvariet, så ett akvarium utan växter kan ge algproblem.

    men det behöver det inte om man bara skaffar ett bättre filter och blir än noggrannare med vattenbytena - dessutom kan man ju dra ner rätt rejält på belysningstiden eftersom det är växterna och inte fiskarna som behöver belysningen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Utan växter blir det lätt alger men det finns ju en del saker man kan påverka, minsta möjliga mängd ljus ger mindre alger (även val av ljuskälla), snäckor och fiskar som gillar att äta alger kanske är en möjlighet.
      Algdödande medel vill jag nog avråda från då det lätt kan ge andra oönskade bieffekter istället.
      Kanske överväga att skaffa några växter?

      Kommentar

      • Guldancistrus
        • January 2011
        • 261

        #4
        Växter är en självklarhet för mig och om du följer Kjell och Fuzzops råd ska det nog gå bra!
        kör med tåliga växter i början som t.e.x anubias och cryptocoryne.
        Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

        Kommentar

        Arbetssätt...