Svärdplanta som ser ur att må dåligt.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stingray
    • January 2004
    • 35

    Svärdplanta som ser ur att må dåligt.....

    Jag köpte för ungefär en månad sedan en svärdplanta med stora blad. Såg frisk och riktigt fin ut. Men nu har den börjat vissna. Karet är ett Juwel Rio 180 med ett Aquaglow lysrör innerst och ett Powerglow rör ytterst. Har igång belysningen ungefär 10 timmar per dygn. Har även reflektorer på lysrören.

    I karet har jag ytterligare en svärdplanta som är äldre och en anubias ( köptes samtidigt som den vissna svärdplantan och ser fortfarande riktigt fin ut) När det gäller fiskar så har jag 5 Zebraciklider, 2 eldbuksciklider, en mal och 5 guldbarber. Vatten byter jag varje vecka ca 35- 40%, kanske är för mycket att byta?

    I samband med vattenbytet häller jag i växtnäring ( http://www.easylife.nl/english/fresh...s/profito.html) ungefär 10ml. Temperaturen brukar ligga på knappt 27 grader och vi har kommunalt vatten men ph osv vet jag inte.

    Vad gör jag för fel eftersom den nye svärdplantan håller på att vissna?
    Någon som vet?

    La upp ett några bilder på den:




    På tredje bilden ser man ett blad på anubiasen som jag köpte samtidigt.
    "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det är malens verk... Den har knaprat på bladen.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Stingray
      • January 2004
      • 35

      #3
      Jaså är det malen som har gjort detta? Då finns det väl inte mycket o göra? Ska jag ge malen mat oftare, brukar ge den ett par maltabletter i veckan men den kanske behöver mer?
      "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

      Kommentar

      Arbetssätt...