Koldioxidguide för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #31
    typ nada... lite på rutorna ibland. förut hade jag mer innan jag börja med co2 o PMDD

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #32
      Ursprungligen postat av perfetto
      - Jag har redan provat med PMDD, som inte gav något särskilt resultat förutom att algtillväxten tycktes öka snarare. Belysningen är som den ska vara, och jag matar inte för mycket.

      Något är skevt i balansen och jag vet inte vad. Filtret är i fint skick och med rejäl filteryta.

      Växterna blir aldrig riktigt mörkgröna o friska i färgerna även om de växer duktigt.
      Rejält med filteryta är en del av ett bra filter, cirkulationen på vattnet är den andra, min åsikt är att det ska cirkulera minst 6-10ggr akvarievolymen per timme för optimalt funktion, nu är detta nåt jag säger utifrån erfarenhet av kar som inte är större än halva ditt 600liters men det borde gälla lika väl för större kar, allså en lämplig cirkulation borde ligga på minst 3600liter/timmen för att få en bra och stabil rening via filtret.
      När du säger att belysning är som den ska vara vad menar du med det? (finns flera åsikter om vad den borde vara), viktiga faktorer är ljuskällan, mängden ljus och höjden på akvariet.
      PMDD utan CO2 ger inte så dramatiska effekter (om några), däremot måste man inte köra i enorma mängder CO2 för att få välmående växter, en liten dos CO2 ger friskare växter, med större dos växer dom oxå till sig väldigt mycket fortare men själv har jag börjat försöka få till fina växter utan så mycket tillväxt just för jag tröttnat på att slänga och rensa massvis varje vecka.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #33
        Ursprungligen postat av hannesc
        vattnet blir mjukare o lägre ph .
        ph blir lägre men vattnet ändrar inte i kh av co2
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #34
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          Rejält med filteryta är en del av ett bra filter, cirkulationen på vattnet är den andra, min åsikt är att det ska cirkulera minst 6-10ggr akvarievolymen per timme för optimalt funktion, nu är detta nåt jag säger utifrån erfarenhet av kar som inte är större än halva ditt 600liters men det borde gälla lika väl för större kar, allså en lämplig cirkulation borde ligga på minst 3600liter/timmen för att få en bra och stabil rening via filtret.
          När du säger att belysning är som den ska vara vad menar du med det? (finns flera åsikter om vad den borde vara), viktiga faktorer är ljuskällan, mängden ljus och höjden på akvariet.
          PMDD utan CO2 ger inte så dramatiska effekter (om några), däremot måste man inte köra i enorma mängder CO2 för att få välmående växter, en liten dos CO2 ger friskare växter, med större dos växer dom oxå till sig väldigt mycket fortare men själv har jag börjat försöka få till fina växter utan så mycket tillväxt just för jag tröttnat på att slänga och rensa massvis varje vecka.
          - Jag har för mig att jag ligger på 9 liter filtermassa, men jag förstår inte vad filtreringen har med algpåväxt att göra ändå?

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #35
            Ursprungligen postat av perfetto
            - Jag har för mig att jag ligger på 9 liter filtermassa, men jag förstår inte vad filtreringen har med algpåväxt att göra ändå?
            Du skrev själv att nåt känns skevt i balansen och det är ju en bra filtrering som skapar en stor del av den balansen, 9liter låter som en riktigt bra filtermassa om det strömmar lagom mycket vatten genom den, dessutom är i princip alla ytor i ett bra inkört kar en del av filtreringen så du måste även ha tillräckligt flöde i resten av karet för att det ska funka ordentligt, allså är mängden cirkulerat vatten inte helt oviktig del i att få en stabil balans.

            (och obalans gynnar alger

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #36
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              Du skrev själv att nåt känns skevt i balansen och det är ju en bra filtrering som skapar en stor del av den balansen, 9liter låter som en riktigt bra filtermassa om det strömmar lagom mycket vatten genom den, dessutom är i princip alla ytor i ett bra inkört kar en del av filtreringen så du måste även ha tillräckligt flöde i resten av karet för att det ska funka ordentligt, allså är mängden cirkulerat vatten inte helt oviktig del i att få en stabil balans.

              (och obalans gynnar alger
              - Ah, tack för den vinklingen. Det är sant att vattnet kanske inte flödar runt fullt optimalt i karet. Eftersom man har utblåset riktat snett uppåt för att få lite extra syrebubblor så blir "draget" inte så stark i de nedre delarna av karet. Hur löser man det förresten?

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #37
                Om utblåset sitter i närheten av ytan så finns det ingen anledning att rikta det uppåt, men framför allt så är det styrkan på pumpen som är avgörande, är pumpen inte så stark så kan man ju skaffa en extra cirkulationspump för att hjälpa till med cirkuleringen i själva karet.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #38
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  Om utblåset sitter i närheten av ytan så finns det ingen anledning att rikta det uppåt, men framför allt så är det styrkan på pumpen som är avgörande, är pumpen inte så stark så kan man ju skaffa en extra cirkulationspump för att hjälpa till med cirkuleringen i själva karet.
                  - En extra cirkulationspump är väl detsamma som ytterligare ett innerfilter......eller varför bara ha en pump igång när man då likaväl kan ha en komplett filterpump?

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #39
                    med 9liter filtervolym så tror jag inte du behöver mera av det men väl fart på vattnet, en kraftig cirkulationspump är billigare (och tar mindre plats) än ett kraftigt innefilter, nu vet jag ju fortfarande inte vad du redan har för cirkulation dock.

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #40
                      Ursprungligen postat av Fuzzop
                      med 9liter filtervolym så tror jag inte du behöver mera av det men väl fart på vattnet, en kraftig cirkulationspump är billigare (och tar mindre plats) än ett kraftigt innefilter, nu vet jag ju fortfarande inte vad du redan har för cirkulation dock.
                      - Okey, det kan nog hänga mer på cirkulationen än själva filtreringen i mitt fall ja. Tack för tipsen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...