Bruna tofsiga alger på växterna..snälla hjääälp!:-O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Bruna tofsiga alger på växterna..snälla hjääälp!:-O

    Vad kan jag göra för att minska dom bruna tofsiga alger som växer som attan på mina växter?Ska jag ha tänt mer?Mindre?Bytar 25 % vatten 1-2 ggr i veckan.Snälla hälp...
  • reepete1
    • February 2004
    • 11

    #2
    Vad är det för växter? Är det Javaormbunke så är det troligen inte alger utan dom nya skotten som börjar att få rötter.

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Jag skaffade sniglar. Alger borta...
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        du behöver inte byta så mycket vatten, det räcker med 20-25% en gång i veckan. det kan vara därför du får algerna, dina växter hinner inte ta upp alla näringsämnen som följer med det nya vattnet från kranen, och då ser algerna sin chans att växa av näringen som blir över från växterna.

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Men äter inte sniglar upp växterna också?Alltså gör hål i dom?

          Jag vet inte riktigt vad dom heter,men har flera olika växter o alla är angripna av detta bruna tofsiga..ser inte vackert ut

          Någon härinne sa att med den mängden fiskar jag har så skulle jag byta 2 ggr i veckan .. Det är guppysarna som ynglat av sig Har börjat med två vattenbyten först nu på senare veckorna ,men dessa algerna har funnits där hela tiden..men nu exploderat ut ännu mer Alternativet är att byta ut växterna när dom blir för fula men det blir ju snordyrt i längden...

          Har ett lysrör i ett 54 liters akvarium..finns bara plats för ett..det var det lysröret som medföljde..det har inte gått ett halvår sen köpet ännu så det borde väl inte vara fel på det redan?Stimuleras dessa tofsiga saker av för mkt eller för lite ljus?

          Kommentar

          • Farox
            • March 2011
            • 49

            #6
            Jag har samma problem! Jag är 99% säker på att jag hade en javaormbunke som hade växt fast på en bit driftwood (akvariet är begagnat och även växterna och driftwooden). Den såg allmänt rutten ut och så såg jag långa bruna tussar lixom överallt. När jag spanade in noggrannare så såg jag att det såg ut som att det kunde ha lossnat från Javaormbunken och glidit med strömmen och fastnat på andra växter och så tog jag bort javaormbunken och rensade så mycket jag kunde från växterna. Men nu har det här bruna börja växa på rutorna ser jag...
            www.mfksweden.se

            Kommentar

            Arbetssätt...