Grönvatten + bubbeltricket = vanlig vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    #16
    sorry men vart får ja tag på en blå filtermatta å finns de något liknande man kan inhandla för dessa..jä....ars grönalger som inte vill flytta..
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      zooaffären brukar man kunna köpa i

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #18
        Ursprungligen postat av ivanelvis
        I dag tog jag bort manicken och jag har INTE bytat något vatten eller ändrat i ljus eller gödning.
        Får se om det blir grönvatten igen, jag återkommer med det
        Har du haft dessa bekymmer igen, efter detta?
        Using Tapatalk

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #19
          Ursprungligen postat av ivanelvis

          Gör ett hål i mitten av mattan och trä igenom slangen, sätt syrestenen på botten.
          mattan ska ligga på ytan och bubblorna ska bubbla upp igenom mattan. jag fäste mattan med två sugkoppar (ej nödvändigt)
          Var hittade du detta om att mattan SKA ligga på ytan? Egna erfarenheter, eller?
          Jag har kört lösningen i 5 dgr nu och hade även akvariet släckt de första 3 dagarna. Nådde bättring men nu känns det som att det vänt igen, till det sämre. Just nu har jag inte mattan uppe vid ytan, fick inte till det så i förstaläget, men typ 5 cm under. Om det nu är en succéfaktor så får jag hitta en lösning så att mattan hamnar just uppe vid ytan.
          Jag har för övrigt trätt slangen igenom ytterligare ett filtermaterial (som omsluter syrestenen och m hj a sand tynger ner) vilket jag förmodar vara bra. Åtminstone efter att ha tittat på Redbee-sidan. (Där f ö filtermattan är uppe vid ytan, i de lösningar som skapats m hj a PET-flaskor.)
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • ivanelvis
            • February 2004
            • 408

            #20
            Jag har bara provat med mattan uppe på ytan, och det funkar.
            Tänk på att mattan inte ska vara för tjock, bubblorna ska kunna ta sig igenom mattan
            hemsida
            http://hem.bredband.net/b734176/

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Halmvarianten i dammar fungerar som kolkälla. Vad man använder är halm inpackad i nät, gärna lite urtvättad av regn. Halmen innehåller då cellulosa men inte mycket av kväve. Vad som då händer är att nedbrytningsbakterierna vill göra fest på cellulosan för att få energi men för att de skall kunna föröka sig och bryta ner cellulosan så behöver de kväve och eftersom de inte hittar det i halmen så tar de upp det ur vattnet. Med den följden att kvävet tar slut i vattnet vilket innebär hårda tider för alger.

              Akvarievarianten på det där är inte att häva halm i akvariet - det blir inte bra - utan att ta någon annan lämplig kolkälla. Vodka är vanligast och fungerar men det prövas annat, ättika, socker osv, med växlande framgång. Principen är den samma, man tillför något som är mums för nedbrytande bakterier men som saknar kväve vilket alltså bakterierna hämtar i vattnet för att kunna hantera godsakerna. Det där fungerar särskilt bra i saltvatten där det ofta finns levande sten där anaeroba processer kan dumpa nitrat som kvävgas och där det brukar finnas skummare som kan exportera nedbrytningsprodukter och driva ut ammoniak ur akvariet. Fast inget hindrar i o f s att det kan fungera i sötvatten. Skål!

              När det gäller det där med filtermattan, en förklaring till vad som händer skulle kunna vara att luften sakta för in vatten i mattan och att med den långsamma cirkulationen så skulle algerna kunna bli kvar i mattan. Ett rent mekaniskt filter alltså.

              En annan förklaring är att när man bubblar luft genom vatten så kommer det att ske ett gasutbyte med vattnet. Beroende på hur det ser ut i vattnet och luften så kommer gaser som koldioxid och syre att tillföras eller bortföras tills man fått en ny jämvikt. Det förklarar nog inte att algerna försvinner men luften kommer också att ta med sig ammoniak ut. Det är mest intressant vid högt pH men lite ammoniak finns det alltid och för man bort det så kommer ammonium att gå över till ammoniak och transporteras bort. Gör man det där riktigt effektivt så gör man i princip rent hus på ammoniak/ammonium. Möjligen skulle den där filtermattan på nåt sätt göra den processen extra effektiv, inte för att jag riktigt tror på det men omöjligt är det väl inte. För att testa så skulle det vara intressant att i ett sånt där grönvattenscenario mäta de olika kväveformerna före och efter och se vad som händer.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                #22
                Blev bra efter en dryg vecka.
                Tror att "luft/filtermatta"-insatsen starkt bidrog! Å då kanske även släckningen.



                Tack för tipsen!
                Using Tapatalk

                Kommentar

                Arbetssätt...