PMDD utan vattenbyten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    PMDD utan vattenbyten ?

    Hej, jag håller på att få en nytt akvarium inkört och ska låta bli att byta vatten i ungefär en månad. Kan jag ändå fylla på med pmdd varje vecka? Jag har ganska mycket växter i akvariet, både snabbväxande och några av den långsammare sorten...

    Jag märker också att algerna har fått en ganska rejäl framfart nu de senaste dagarna och snart är mina ruta helt grön. Kommer detta att eskilera/bromsas upp om jag göder med pmdd utan vattenbyten ?
  • Comfort
    • February 2010
    • 24

    #2
    Du måste göra vattenbyten! det är extra viktigt just under uppstart, så den du har hört det ifrån har dyngfel.


    (har jag numera lärt mig ).

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Kommer detta att eskilera/bromsas upp om jag göder med pmdd utan vattenbyten ?
      Skadan med ammoniuminstabilitet pga uppstart är redan gjord och algerna kommer avta allteftersom akvariet mognar. Hade du haft pigga växter mha PMDD från start så hade ammoniumet med stor sannolikhet sugits upp till stor del av växterna och tagit udden av algerna vilja att fortplanta sig.

      Nu när dom redan är triggade kommer en minskning av ammonium mha PMDD+glada växter inte ha riktigt samma snabba resultat. Det är dock alltid bra om växterna är pigga och växer bra, vilket PMDD kommer hjälpa till mig. Dessverre kommer de triggade algerna inte direkt må sämre heller tills att växterna vuxit sig stora och börjat tränga undan algerna.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...