Svärdsplanta som anpassar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Svärdsplanta som anpassar sig?

    Jag har en 120-liters Juwelkub, som är ca 60 cm hög, där jag har en stor svärdsplanta. Kommer inte ihåg namnet nu, men den har rätt korta, ovala blad (ingen bleheri alltså). I början växte stjälkarna, och bladen alltid upp ur vattnet, men nu på senare tid har jag lagt märke till att bladen stannar, fullt utvecklade, ungefär halvvägs upp mot ytan. Är det vanligt?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Om den skulle ha tillräckligt med gödning så borde nog bladen bli längre och längre allteftersom plantan blir större... Växten är ju en sumpväxt så den ser ingen fördel med att ha bladen under vatten.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tja, bladen och stjälkarna är gröna och fina, verkar inte saknas näring eller ljus. Och plantan är nog "fullvuxen" tror jag, den är stor, men låter bli att skicka upp bladen lika högt som tidigare. Vad jag har förstått så har Anubias blad som växer ovanför ytan, som dör om de hamnar under vatten, och de blad som växer under ytan torkar om de hamnar ovanför vattnet? Eller har jag missuppfattat det?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...