svävalger problem och efter 2 olika kurer har de inte släppt....HJÄÄÄÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    ex en sån där tvättsvamp en har i köket-oanvänd då-som skulle ligga å ta emor bubblorna
    Nej sådana kan ha antimögelmedel. Bättre om du köper sådan blå skumplast som används till akvarier i din zooaffär.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Ett helt nytt trick mot grönvatten som jag inte testat ännu men som tydligen funkar på 2-3 dagar är att ha en syresten som bubblar upp luft mot en flytande skumplastbit. Ska testa nästa gång jag får grönvatten.
      Nytt? Det var på det sättet jag kom på JBF, Jäkligt Bra Filter. Står om det i min filterartikel, som har några år på nacken. För mig tog det en vecka att få bort grönvattnet. Grovporig blå filtermatta sättes i en ström av luftbubblor. Hos mig flöt den på ytan, platt liggandes. Nitrifieringen ökar ordentligt i mattan, ammonium minskar (är iaf vad jag antar händer). Den burken det hände i (pga slarv) var på ca 20 liter, filtermattan ca 20x5x1 cm, om nu relationen filtermedia/akvarievolym spelar in.

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 May 2011, 08:13.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Har du någon länk till bild på det in action?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • pernilla78
          • November 2010
          • 303

          #19
          nu i 2 dar prövat hocus pokusen å sen igår totalt nersläckning me syre stenen..ska ta bort den ikväll å kolla lite när de bleve mörkt men än ä de inge bra tricks tyvärr
          corydoras ancistrus äppelsnäckor
          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
          310 L SA
          10 L nano räkkar med white pearl

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Har du någon länk till bild på det in action?
            Inte mycket mer än vad som ligger i artikeln:
            Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


            Syns iof rätt bra hur det funkade tror jag, det är bild 7. Själv hade jag aldrig använt metoden i en CO2-burk, borde lufta ut all CO2 rätt ordentligt. Har lurat en del på hur man kan trixa ut ammonium, eller släta ut sväningarna, i en CO2-burk, men har inga verkligt bra idéer där. I ett normalt sällskapskar hade jag däremot utan tvekan rekommenderat "tricket". Ge det en vecka med bra genomluftning och rätt storlek på filtermattan så tror jag grönvattnet ger sig. Har dock inte testat i större burk (mer än med JBF, vilket ger en bättre effekt på alger (dvs mindre alger) än andra filter jag testat). Wee, dubbelparantes!! *s*

            Hilsen,

            /P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 May 2011, 00:44.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Gott, tackar!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Vidareutvecklingen av JBF:en ser ut som ett helt vanligt luftdrivet vaddfilter men med skumplast? Funkar det också lika bra mot grönvatten?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Hmm. Jag inser att det inte alls är som de vanliga luftdrivna filtrena eftersom du låter syrestenens bubblor sas "rapa" sig igenom filtret lite som dom själva vill. Typ så jag kör CO2 igenom mitt ytterfilter med skillnaden att jag minimerat rapning genom att ta bort finporiga material. Jag vill ju undvika alltför mycket gas i filtermassan så att jag inte riskerar stopp.

                  Jag har dock gjort en kovändning de senaste månaderna när jag hade återkommande problem med GDA och kiselalger och satt i Eheims två olika filtermattor (en grövre blå och en finare vaddliknande vit). Tyvärr gjorde jag fler ändringar samtidigt, men kiselalgerna försvann i samma veva.

                  Jag tror inte man kan påverka grönvatten bara genom att ta bort ammoniumsvängningar med ett riktigt bra nitrifierande filter. Jag tror du har råkat hitta något mer mekaniskt fenomen där tryckdifferentialer i bubblorna tillsammans med ytspänning "kletar av" partiklarna på filtermattan, alternativt har någon slags kolloidala effekt.

                  Eller så har du rätt. Att grönvatten kräver ammonium för att hålla igång en stadig förökning som är lika med eller större än dödstakten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #24
                    Jag vet inte hur JBF funkar mot grönvatten. Grönvatten finns sällan i mina burkar så jag har aldrig fått testa. Iof en hint om att JBF kanske funkar bra mot det, eftersom det inte blir något sådant i mina burkar - fast jag vet att argumentet är ihåligt... *s*

                    Hela poängen är att luftbubblorna går igenom filtermediat (grov filtermatta). Funkar bäst med rätt bra flås. Har gått ifrån syresten, de sätter igen sig efter ett tag. Kör i stället med ett tunt PVC-rör, som jag smälter ihop och borrar en massa småhål i längst ned. Filtrering där filtermediat har kontakt med luften ger iaf otroligt bra nitrifiering, finns många exempel på sådana filter. Trist nog ser jag inte dessa filtermetoder som bra i växtburkar, just för att CO2 försvinner. Kanske ett roterande filter i ytan skulle funka bra.

                    Jag vet inte heller exakt vad som händer inne i JBF:en, men jag är helt övertygad om att de har en grym nitrifiering. Kanske var ett mekaniskt fenomen att grönvattnet försvann, men jag får ju tillägga att JBF är dåliga skitsamlare. Har kört en del burkar enbart med filtermatta flytandes i ytan och syresten under, och de håller sig rena ruggigt länge, likaså de mer utvecklade JBF:n. De gånger jag kört grönvatten som foder till fiskyngel så har ammonium funkat bra som gödning. Därmed mina antaganden, men du har rätt i att jag inte vet exakt.

                    Hilsen,

                    /P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 May 2011, 11:13.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      vet i fan vad som har fungerat här,

                      men.....

                      när jag dramatiskt ökade filtermassan och cirkulation så försvann alla algproblem !!

                      har inte en susning om kemi/fysik/biologi (ändå lyckats få 2 egna kottar....), men det har iaf fungerat.

                      normalt standardpaket med tillhörande innerfilter har en filtermassa som normalt sett ligger på kanske
                      0,25-0,75% av vattenvolymen, därtill med en cirkulation på 3-4ggr vattenvolymen (som snabbt kan sjunka ner
                      till 1-2ggr när det kommer lite bös i massan, lite beroende på vilken pump det är).

                      När jag har ökat filtermassan till 2,5-5,0% av vattenvolymen, tryckt upp cirken till 6-7ggr vattenvolymen,
                      och sett till att det finns åtminstone 1-2-3 snabbväxande plantor (ex. hornsärv, gälört, etc) i karet,
                      och sist sett till att ljuset inte kommer över 10-11 timmar (naturligtvis inget solljus).......då har algerna
                      på nått vis gett upp.......

                      som sagt var, begriper inte ett smack om bakomliggande orsaker....men det har iaf fungerat.....


                      mera filter och cirkulation till folket !!!!!



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #26
                        Kensa,
                        stämmer mycket överens med mina erfarenheter - fast det finns en del alger som verkar trivas med kraftig filtrering och bra snurr på vattnet också. Har en del tofs/penselalger i burkarna, och de sätter sig ofelbart i värsta strömmen. Favvoplats verkar vara på luftslangen, precis där det bubblar som värst.

                        Hilsen,

                        /P
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • pernilla78
                          • November 2010
                          • 303

                          #27
                          imorrn har de vart nersläckt i 3 dar å igår satte ja in aktivt kol i en liten box med xtra syre..läste att en kille gjort så å nedsläckning ett par dar..nyfiken på hur de ser ut i morron..annars vet ja inte va ja ska ta mig till men tack alla för era svar
                          corydoras ancistrus äppelsnäckor
                          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                          310 L SA
                          10 L nano räkkar med white pearl

                          Kommentar

                          • pernilla78
                            • November 2010
                            • 303

                            #28
                            tyvärr har de inte ändrat sig å har nu massssa cabomba å syresten men de händer inge..jag ger upp snart..
                            corydoras ancistrus äppelsnäckor
                            segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                            310 L SA
                            10 L nano räkkar med white pearl

                            Kommentar

                            Arbetssätt...