Ger snart upp kampen mot algerna, hjälp tack! (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Har missat denna mycket informativa tråd! Tack för fina bilder och uppgifter!


    Defac: Brother, nu gör du mig riktigt glad som pratar filter!


    Jag tror att ett av problemen med alger ligger där både med det här och andra akvarier.
    Orsaken kan vara många men troligtvis är det någon bakterieaktivitet som är för låg. Troligtvis bryts föroreningarna ned för sakta eller flockar av någon anledning. Ett bra sätt att få ordning på detta är bra filterhygien samt som defdac genom att slamsuga botten och kanske växter när man byter vatten.
    Filterhygien: Man kan göra rent sitt förfilter dagligen. På det sättet lyfter man bort en hel massa böss. Detta ser till att man har bra flöde genom det biologiska filtret och det blir effektivare. Har man tur lyfter man också ut diverse alger och algsporer.
    Det fina i kråksången är att man troligtvis behöver göra detta mer sällan efter ett tag då bakterierna kommer att sköta jobbet bättre. Detta medför som defdac säger att ammonium nivåerna sjunker och algerna minskar till hanterbara mängder.
    Så villfarelsen att man INTE skall göra rent sina filter är helt fel. Förfiltret kan man som sagt göra rent ofta. Det biologiska kan man krama ur i akvarievatten vid behov.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #17
      Ursprungligen postat av ecco
      Har en Zebra snigel i samma kar som våra Tetraodon biocellatus (kulfisk) och det går utan problem. Dom har provat att tugga på den med skalet var för hårt så dom gav upp. Har dessutom 9st Äppelsnäckor i vårat 600L med ett stimm Praktbotia i samma kar. har inte förlorat någon snigel ännu. Dock är Botsierna endast 6cm stora ännu och snäckorna ca 4cm så det kanske är därför det funkar. Sandsnäckor blir dock inte uppätna av Botsier då skalet verkar vara för hårt. Har dom i alla akvarier med sand och dom lever på bra.

      Så jag säger prova med sniglar men ta dom som är stora då det är mindre risk att dom blir uppätna då. Om du bor nära så kan du få en av våra äpplen att prova med.
      Hmmm... låter intressant.

      Vi skaffade botiorna för att vi hade problem med småsniglar i karet, de var inget problem några timmar efter att botiorna flyttat in. Vi hade även en större snigel i karet då som vi hade tänkt skulle få överleva. Är inte säker på vad det var för sort men såg ut som en posthornsnäcka och var kanske 2cm stor men den strök också med

      Kanske ändå ska testa att släppa ner en stor posthorn och se vad som händer. Problemet är att jag är blödig och skulle inte kunna leva med mig själv om den inte klarade sig...

      Bra att veta att sandsnäckorna klarar sig iaf, det var sandsnäckor vi ville ha men den snälla zoopet medlemmen som skickade dem till mig slängde även med några posthorn (tanken var att botiorna skulle hålla sig sysselsatta med posthornsnäckorna medan sandsnäckorna sökte sig ner i sanden men som sagt är blödig och just nu bor alla snäckorna i vårt 30L kar utan fiskar... Börjar dock komma väldigt mycket ny småsniglar....)

      Kommentar

      • frida.L
        • December 2010
        • 164

        #18
        Ursprungligen postat av bossep
        Har missat denna mycket informativa tråd! Tack för fina bilder och uppgifter!


        Defac: Brother, nu gör du mig riktigt glad som pratar filter!


        Jag tror att ett av problemen med alger ligger där både med det här och andra akvarier.
        Orsaken kan vara många men troligtvis är det någon bakterieaktivitet som är för låg. Troligtvis bryts föroreningarna ned för sakta eller flockar av någon anledning. Ett bra sätt att få ordning på detta är bra filterhygien samt som defdac genom att slamsuga botten och kanske växter när man byter vatten.
        Filterhygien: Man kan göra rent sitt förfilter dagligen. På det sättet lyfter man bort en hel massa böss. Detta ser till att man har bra flöde genom det biologiska filtret och det blir effektivare. Har man tur lyfter man också ut diverse alger och algsporer.
        Det fina i kråksången är att man troligtvis behöver göra detta mer sällan efter ett tag då bakterierna kommer att sköta jobbet bättre. Detta medför som defdac säger att ammonium nivåerna sjunker och algerna minskar till hanterbara mängder.
        Så villfarelsen att man INTE skall göra rent sina filter är helt fel. Förfiltret kan man som sagt göra rent ofta. Det biologiska kan man krama ur i akvarievatten vid behov.
        En lite dum fråga kanske, vad menar du med förfilter? Vi har en behållare med "pellets" som fluval kallar för biomax eller nåt. Sen har vi bara 2 vanliga vita skumpatroner. Tänker du som defdac att man kan krama ur filtren men låta biomax delen vara?

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av frida.L
          En lite dum fråga kanske, vad menar du med förfilter? Vi har en behållare med "pellets" som fluval kallar för biomax eller nåt. Sen har vi bara 2 vanliga vita skumpatroner. Tänker du som defdac att man kan krama ur filtren men låta biomax delen vara?
          Jag har aldrig hållit eller tittat på ett sånt filter förutom på videon som postades här.
          Men det måste ju sitta något strax innanför insuget. Det blir i så fall förfilter och allt grovt skräp hamnar i så fall där. Det skall du göra rent ofta. Du kan spola under kranen i fall du vill. Det skall inte vara några bakterier där.
          Nu får nån annan ta över. Packar och åker till Sverige i morgon!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #20
            Ett fluval U3 borde rent cirkulationsmässigt duga till ditt kar men så vitt jag förstått så har fluvals problem alltid varit krångliga och för små filtermassor vilket gör att det inte passar till ett normalbelastat sällskapskar, Tycker att PiaJo har gjort helt rätt och kanske nåt att apa efter om du inte vill byta till ett bättre filter, har man lagom med filtermassa kan man rengöra filtret nån gång i halvåret istället (virvlar alltid upp lite icke organisk skit som minskar flödet i längden).

            Kommentar

            • frida.L
              • December 2010
              • 164

              #21
              Har tryckt i extra filter i Fluvalen, så förhoppningsvis räcker filtermassan till nu. Ska försöka göra rent det oftare också men har varit rädd för att skölja bort alla bra bakterier men om det nu är som bland defdac sa att majoriteten av bakterierna sitter i biomax delen så ska det förhoppningsvis funka bra.

              Sköljde ur alla filter igår och hade räknat med att tetrorna skulle bli superstressade och bleka och må dåligt men ingenting hände Eller jo det som hände var att vattnet blev klarare och den oljiga hinnan vi haft på ytan försvann. Håller alla tummar jag har att det vänder åt rätt håll nu!

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #22
                Ser du att det blir dålig fart på vattnet så är det bättre att rengöra, för även om du tappar en del bakterier så kommer dom som blir kvar åt att jobba mycket bättre än i ett slamfyllt filter, däremot så har man stor filtermassa och vettig cirkulation så bryts skiten ner innan den hinner sätt igen filtret vilket är det allra bekvämaste i längden

                Kommentar

                • ottis
                  • March 2011
                  • 8

                  #23
                  Cyanoproblem, ger snart upp akvariet!

                  Har ett akvarium på 200l, Juvel. Har haft algproblem ett längre tag. Först började det med gröna alger som var lite jobbiga, tofsalger och svävalger. Jag läste här efter råd och släckte då akvariet i några dagar. Det hjälpte för stunden men de kom tillbaka iaf. Var då inne i en akvarieaffär och köpte ett medel som heter Sera algovec. Gav enligt ordination. Det hjälpte för att bli av med algerna, men istället kom en ny alg som jag gissar är cyano. Den klär sig runt växterna och ligger på botten i sanden och gör det svårt att städa. Vissa växter har jag fått slänga, vilket gjorde mig ledsen då sorten börjat växa väldigt bra. Bad om råd hos i en affär och de rek mig att ge Happylife Algin extra. Smat läste om problemet och köpte mer växter snabbväxande för en bättre balans, vattenpest b la. Vattenpesten ruttnade efter kort tid. De nya växterna hann inte ta sig utan algerna tog över mer och mer. Gav detta ett tag som det stod och det blev bättre men bara tillfälligt, nu är det tillbaka igen. Vad är fel? Ger upp akvariet snart. Byter ut vatten var 14 dag ca 1/2. Har bra ph värde och nitritvärden. Ger gödsel varje dag och extra vid vattenbyte. Kan någon ge tips? =)

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Vad är fel?
                    Detta:
                    Var då inne i en akvarieaffär och köpte ett medel som heter Sera algovec. Gav enligt ordination.
                    Bad om råd hos i en affär och de rek mig att ge Happylife Algin extra
                    Algmedel innehåller höga halter koppar som dödar alger och som får växter att stanna i växten och sakta men säkert dö..

                    Det som istället brukar funka är att vänta några månader tills allt algmedel är borta ur systemet och sedan börja med PMDD så att växterna hoppar igång. Det brukar funka att lägga allt fokus på växterna och få dom glada och allteftersom så kommer då algerna att ge upp.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Eventuellt innehåller Happy Life Algin det aktiva ämnet salicylsyra "alicylic acid is an allelochemical that occurs naturally in the oils of birch trees and gaultheria shrubs. (11) It prevents the uptake of potassium in other plant species".

                      Så vill du sluta döda växterna långsamt är det helt klart läge att sluta med algmedel. Tillverkarna säger att det inte påverkar växterna negativt, vilket är en stor fet lögn som jag inte riktigt fattar hur dom kommer undan med..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • frida.L
                        • December 2010
                        • 164

                        #26
                        Har väl inga tips att ge när det gäller just algerna, lyssna på defdac han har koll!

                        Kan dock tipsa om att hålla "akvariedagbok". Jag har gjort det under den tiden som vi haft problem med akvariet, jag har skrivit upp varje dag vad jag gjort med akvariet (medel jag haft i, om jag gjort vb, osv) under en period skrev jag även små noteringar hur det såg ut i karet. Jag förväntar mig resultat väldigt fort och det kändes som om ingenting hände, då var det skönt att ha svart på vitt att det vara var typ 2 dagar sen jag gjorde nånting. Tålamod är något som man behöver när det gäller akvarium. Lyssna på defdacs råd och ge inte upp om problemen inte löser sig på nån/några dagar. Gör inte för mycket på en gång, då är det svårt att veta vad det var som gav resultat.

                        Vi har hållit på i mer än 2 månader nu och sakta men säkert så börjar vi få ordning på balansen i karet. Göder med pmdd 2 ggr/vecka och kör med Easy Carbo varje dag (Easy Carbon har vi dock smugit igång med eftersom vissa växter inte tycker om den och kommer nog fortsätta öka dosen lite mer).

                        Lycka till!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...