Ger snart upp kampen mot algerna, hjälp tack! (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Ger snart upp kampen mot algerna, hjälp tack! (bilder)

    Fakta om karet
    120L
    Igång ca 1½ år
    Pump - fluval U3
    Lysrör - Aquaelle (eller vad de nu heter Philips är det iaf som gjorde dem) samt reflektorer
    Växter - hygrophila polysperma, gallerblad, svärdsplanta, vallisneria, anubis, Cryptocoryne beckettii, crinum
    Fiskar - 1 ancistrus, 2 pansar malar, 2 botior, 5 glödbandstetror


    Har haft problem med alger nu ett tag, senaste 2 månaderna har algproblemet eskalerat rejält. Hade tidigare problem med att växterna inte trivdes så vi bytte lysrör och började göda med pmdd, funkade bra ett tag men sen satte det igång att komma alger.

    Började först med vad jag tror är brunalger, är som "damm" på alla växter, sen kom penselalger som först mest satte sig på vallisneria och gallerbladen men som nu även börjat sätta sig på vår anubis (som varit algfri fram tills för kanske 2 veckor sen).
    Har även som svarta "klumpar" på bakrutan samt små gröna alger på de andra rutorna.

    Den 9 april började försiktigt smyga igång med EC gödde 1,5 ml/dag i ca en vecka. Ökade sedan till 2 ml och körde det varje dag i ca en vecka och har nu kört med 2,5ml EC/dag i ca en vecka. Har inte märkt någon skillnad på algerna.
    Har haft enkel dos pmdd en gång per vecka men när jag började med EC så ökade jag även till att ha i pmdd två gånger per vecka.

    Har testat att rensa ut de växter som har penselalger på sig men det har inte hjälpt.

    Växterna växer, förutom crinumen som inte vill alls längre, Anubisen blommar, likaså kom det knopp i gallerbladen, vallisnerian sprider sig likt ogräs (vi visste inte ens att vi hade vallisneria kvar men vi måste haft rötter i sanden och när vi började med pmdd så satte de igång rejält). Men både gallerblad och hygrophila polysperma visar tecken på brister.

    Gör vattenbyten på ca 10% varje vecka, tillsätter JBL Biotopol efter vattenbyte (eftersom våra tetror har haft en tendens att må dåligt efter vb) och tillsätter pmdd först dagen efter Biotopolen.

    Ingenting jag testat har gett resultat, snarare så att det blir mer och mer penselalger. Funderar nu på att bara starta om hela karet. Vet att det är fel väg att gå men vet inte vad jag ska göra, blir bara värre?!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0737.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,7 KB
ID: 2181801Alger på pumputblåset
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0743.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,6 KB
ID: 2181802Brunalger (?) på hygrophila polysperma
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0746.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,6 KB
ID: 2181803 Vallisnerian trivs och sprider sig iaf

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0749.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,7 KB
ID: 2181804Crinumen trivs däremot inte
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0754.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 2181805Gallerbladen fulla med både brun(?) och penselalger,
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0741.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,0 KB
ID: 2181807 Vallisnerian två dagar efter att jag klippt bort de blad med alger på.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0756.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,7 KB
ID: 2181806Helbild på akvariet
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det verkar vara relativt bra fjutt på växterna, men väldigt mycket brunt bös överallt som borde sätta igen filtret på nolltid. Ytan verkar även ganska död vilket får mig att misstänka att filtret är underdimensionerat eller igensatt.

    Med såpass bra vigör på växterna borde dom kunna producera såpass mycket syre att nedbrytningsprocesserna borde klara av att bryta ner böset förutsatt bra cirkulation.

    Bra cirkulation med växter är när de flesta bladen vajjar lite och ytcirkulationen får gärna vara väldigt tydlig med små vågor - dock inte skvalp.

    Nästa sak att kolla över är varför firrarna inte gillar vattenbyten. Antingen har du mycket ammonium i vattnet, t ex pga mycket dåligt fungerande filter/biologisk filtrering, som gör att det går över till ammoniak när du gör vattenbyten. Eller så är det något generalfel med ditt kranvatten. Kan du fixa vattenanalys från ditt vattenverk?

    Så en förbättrad cirkulation och filtrering tillsammans med att låta Hygrophilan klättra upp till ytan skulle kunna ge en del. Det är möjligt att bättre ytcirkulation och bättre flås generellt kommer kunna göra processen kort med böset och även neutralisera svajjiga CO2-nivåer som brukar trigga toffsalger. Toffsalger är dock väldigt känsliga för EC så dom ser jag inte som något större hot.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Byt filter! Fluvals U-serie är helt värdelös, det blir ingen cirkulation alls med dem. Slängde ut mitt efter ett par veckor och satte in Fluval + i stället. De är bra mycekt bättre och jag har i stort sett inga alger alls i mina burkar.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • frida.L
        • December 2010
        • 164

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Det verkar vara relativt bra fjutt på växterna, men väldigt mycket brunt bös överallt som borde sätta igen filtret på nolltid. Ytan verkar även ganska död vilket får mig att misstänka att filtret är underdimensionerat eller igensatt.

        Med såpass bra vigör på växterna borde dom kunna producera såpass mycket syre att nedbrytningsprocesserna borde klara av att bryta ner böset förutsatt bra cirkulation.

        Bra cirkulation med växter är när de flesta bladen vajjar lite och ytcirkulationen får gärna vara väldigt tydlig med små vågor - dock inte skvalp.
        Känns som om vi har ganska bra rörelse i karet, dock inte på ytan men i själva karet så rör sig växterna. EDIT. Bilden på pump utsprutet där man tydligt ser vattenytan är tagit efter att vi varit på semester en vecka, fiskvakterna hade not övermattat lite så det var en hinna på ytan, den slog vi dock sönder med utblåset på pumpen. Lite korkat kanske att jag la upp den bilden. Ytan ser normalt sett inte ut så. Kan lägga upp en ny bild om så önskas
        Men visst sätter filtret igen på typ en dag med tanke på hur mycket bös vi har. Hur ska vi lösa det? Om vi rengör filtren typ en gång i veckan så tar vi väl bort alla bra bakterier.
        Kan man trycka i en extra pump för att öka filtervolymen? Vi har testat det tidigare (innan vi skaffade Fluval U filtret) och problemet med det är ju att det är lätt att filtren motverkar varandra och allt inget bös hamnar i något filter. Men vi köpte det nya Fluval filtret när vi började få problem med bös och känns inte ekonomiskt riktigt att skaffa ytterligare ett nytt filter innan vi vet om det kommer att lösa problemet.

        Ursprungligen postat av defdac
        Nästa sak att kolla över är varför firrarna inte gillar vattenbyten. Antingen har du mycket ammonium i vattnet, t ex pga mycket dåligt fungerande filter/biologisk filtrering, som gör att det går över till ammoniak när du gör vattenbyten. Eller så är det något generalfel med ditt kranvatten. Kan du fixa vattenanalys från ditt vattenverk?
        Har skrivit en hel tråd om mina tetror också och det har blivit bättre sedan vi övergick till att byta med bara kallvatten, bor i ett gammalt hus och kanske är det något knas med rören. Är andra här på zoopet som får vatten från samma reningsverk utan problem.
        Mäter nitrit, nitrat, ph och järn regelbundet och de värdena ligger stabilt, så vet inte riktigt vad det är de reagerar emot. För om det är ammonium omvandlas inte det senare till nitrit så att man då borde se utslag på testen (vattenkemi är inte min starka sida...)

        Ursprungligen postat av defdac
        Toffsalger är dock väldigt känsliga för EC så dom ser jag inte som något större hot.
        De har ännu inte reagerat på ECn, är det för att vi ännu inte kommit upp i normaldos? Vi har försökt smyga igång med EC lite sakta för att Vallisnerian inte ska ta allt för mycket stryk. Planen är att öka till 3ml/dag nu och då är vi uppe i fulldos tror du vi kommer att kunna se något resultat av det eller måste vi upp ytterligare?

        Tack för dina svar!
        Senast redigerad av frida.L; 30 April 2011, 08:24.

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Byt filter! Fluvals U-serie är helt värdelös, det blir ingen cirkulation alls med dem. Slängde ut mitt efter ett par veckor och satte in Fluval + i stället. De är bra mycekt bättre och jag har i stort sett inga alger alls i mina burkar.
          Bytte från Fluval + till Fluval U. Upplever att det blir mycket bättre flås med den nya U pumpen än vad vi hade med + pumpen.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            För om det är ammonium omvandlas inte det senare till nitrit så att man då borde se utslag på testen (vattenkemi är inte min starka sida...)
            Nitrifikationen kan bli blockerad om filtret blir igensatt och man måste bråka med det för ofta. Det betyder att ammonium->nitrit inte hoppar igång och det ammonium som finns går över till ammoniak om man har markant högre pH i kranvattnet jämfört med akvariet.

            Men du verkar ju ha hittat problemet om det är så att det hjälpte att använda kallvatten.

            De har ännu inte reagerat på ECn, är det för att vi ännu inte kommit upp i normaldos? Vi har försökt smyga igång med EC lite sakta för att Vallisnerian inte ska ta allt för mycket stryk.
            Ja det är möjligt. Smart att smyga igång dosen. I like. Det ser ju även ut att fungera med tanke på hur fin vallisnerian ser ut på vissa av bilderna.

            Ytan och filtret är prio ett som jag ser det. Rikta upp utblåset från Fluvalen så du får rejält med ytrörelse. Helst ska ytan bli kristallklar, liksom sikten i vattnet.

            Kollade precis på en film där någon unboxar ett Fluval U-filter: http://www.youtube.com/watch?v=yUoNt0rjux4
            Gör så att du kramar ur skumpatronsidorna såfort cirkulationen minskar och låt Biomax-delen vara helt. Det är i biomaxdelen du kommer ha största delen av nitrifikationen.

            Eftersom böset ligger stilla på växterna så tror jag cirkulationen är ganska kass så det kanske är läge att stoppa i det gamla filtret också eller planera om hela inredningen så att det är bra snurr. Växter är byggda för att dämpa cirkulation så man kan göra ganska mycket genom lite smart planering.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Annelund
              • November 2010
              • 138

              #7
              Ursprungligen postat av frida.L
              Bytte från Fluval + till Fluval U. Upplever att det blir mycket bättre flås med den nya U pumpen än vad vi hade med + pumpen.
              Håller med dig att U-serien är mycket bättre än plusserien mycket bättre blås i u-serien

              Kommentar

              • frida.L
                • December 2010
                • 164

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Nitrifikationen kan bli blockerad om filtret blir igensatt och man måste bråka med det för ofta. Det betyder att ammonium->nitrit inte hoppar igång och det ammonium som finns går över till ammoniak om man har markant högre pH i kranvattnet jämfört med akvariet.

                Men du verkar ju ha hittat problemet om det är så att det hjälpte att använda kallvatten.


                Ja det är möjligt. Smart att smyga igång dosen. I like. Det ser ju även ut att fungera med tanke på hur fin vallisnerian ser ut på vissa av bilderna.

                Ytan och filtret är prio ett som jag ser det. Rikta upp utblåset från Fluvalen så du får rejält med ytrörelse. Helst ska ytan bli kristallklar, liksom sikten i vattnet.

                Kollade precis på en film där någon unboxar ett Fluval U-filter: http://www.youtube.com/watch?v=yUoNt0rjux4
                Gör så att du kramar ur skumpatronsidorna såfort cirkulationen minskar och låt Biomax-delen vara helt. Det är i biomaxdelen du kommer ha största delen av nitrifikationen.

                Eftersom böset ligger stilla på växterna så tror jag cirkulationen är ganska kass så det kanske är läge att stoppa i det gamla filtret också eller planera om hela inredningen så att det är bra snurr. Växter är byggda för att dämpa cirkulation så man kan göra ganska mycket genom lite smart planering.
                Vi funderade lite på att göra ett större vattenbyte imorgon (40-50%) och slamsuga botten för att bli av med så mycket bös som möjligt. Bra eller dålig idé vad tycker du? Ska vi strunta i stort vb och istället sätta i extra filter och göra rent filtren (men låta biomax-delen vara) så fort de sätter igen och se vad det har för effekt? Eller både och?

                Ibland känns det som om vi bara gör saker värre när vi försöker göra det bättre...

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag försöker personligen alltid få ur så mycket bös jag kan med ett 50% vattenbyte och har bra cirkulation.

                  I ert fall vet jag inte om stora vattenbyten är så bra om det riskerar firrarna. Svårt att avgöra för mig. Men om ni tror att det är riskfritt, go for it.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Jag har ett fluval U filter och jag har tagit ur alla filterhållare och knött den full med bitar av filtermatta för jag upplevde samma sak som du att den sattes igen fort och att det låg en massa bös kvar på växterna.

                    Tyckte att inloppet till makaronbehållaren sattes igen för snabb så den åkte ur ganska fort.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ecco
                      • November 2010
                      • 500

                      #11
                      Jag slår ett slag för sniglar. Har en del olika varianter i mina kar och slipper alger helt. Samt att sniglar är det enda som mina Jack Dempsey tål nu när dom har yngel. Så i det karet fick jag lite problem med alger tills sambon köpte några tigrar och zebror (kan inga andra namn) och nu är algerna helt uppätna.
                      Sambons blogg om våra akvarium.
                      http://mizan3.bloggsida.se/
                      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                      Kommentar

                      • frida.L
                        • December 2010
                        • 164

                        #12
                        Ursprungligen postat av ecco
                        Jag slår ett slag för sniglar. Har en del olika varianter i mina kar och slipper alger helt. Samt att sniglar är det enda som mina Jack Dempsey tål nu när dom har yngel. Så i det karet fick jag lite problem med alger tills sambon köpte några tigrar och zebror (kan inga andra namn) och nu är algerna helt uppätna.
                        Har botior som skulle äta upp sniglarna på några sekunder. Har malaysiska sandsnäckor i ett litet kar (där jag hoppas att de ska föröka sig) som jag sedan ska testa att släppa ner i det stora karet. Förhoppningen är att de ska gömma sig i sanden så att botiorna inte kommer åt dem. Alla andra typer av sniglar skulle nog dock inte bli långlivade, tyvärr

                        Kommentar

                        • Zohan
                          • August 2010
                          • 7

                          #13
                          kasta ut mossbollen! den består av alger och är den största boven i dramat!
                          240 L SA

                          30L räk

                          Kommentar

                          • ecco
                            • November 2010
                            • 500

                            #14
                            Har en Zebra snigel i samma kar som våra Tetraodon biocellatus (kulfisk) och det går utan problem. Dom har provat att tugga på den med skalet var för hårt så dom gav upp. Har dessutom 9st Äppelsnäckor i vårat 600L med ett stimm Praktbotia i samma kar. har inte förlorat någon snigel ännu. Dock är Botsierna endast 6cm stora ännu och snäckorna ca 4cm så det kanske är därför det funkar. Sandsnäckor blir dock inte uppätna av Botsier då skalet verkar vara för hårt. Har dom i alla akvarier med sand och dom lever på bra.

                            Så jag säger prova med sniglar men ta dom som är stora då det är mindre risk att dom blir uppätna då. Om du bor nära så kan du få en av våra äpplen att prova med.
                            Sambons blogg om våra akvarium.
                            http://mizan3.bloggsida.se/
                            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Ursprungligen postat av Zohan
                              kasta ut mossbollen! den består av alger och är den största boven i dramat!
                              Knappast de alger hon har problem med.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...