Mossa/Gräs till paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_u
    • April 2011
    • 1

    Mossa/Gräs till paludarium

    Håller på och bygger ett paludarium (hälften land hälften vatten), men har kört fast lite vad gäller själva marken. Jag är ute efter någon snygg marktäckare en lågväxade mossa eller gräs som trivs att växa i princip direkt på vattnet. Marken består av en epiweb skiva som är halvt dränkt i vattnet. Jag har provat med vanlig vitmossa från skogen men det blev inte alls den looken jag tänkt mig, alldeles för långa och spretiga.
    Tanken är att så småningom ha grodor eller liknande på landdelen eller någon amfibie. Just nu har jag bara lite räkor i vattnet som städar så gott de kan

    bild:

  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Testa sileshår, Selaginella och/eller orchideen Ludisia discolor som tål förvånansvärt mycket vatten (och brukar vara lätt att få tag på). Det finns en del små dvärgbegonior och tropiska dvärgormbunkar som är trevliga, men kan vara svåra att få tag på.

    Annars det enklaste. De flesta akvarieväxter fungerar utmärkt på land om det bara är hög luftfuktighet. Javamossa och Cryptocoryne t ex

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      • April 2002
      • 1103

      #3
      Det såg snyggt ut jocke! Håller sedan en tid tillbaka på med ett paludarium själv och har för ett tag sedan inköpt epiweb som jag tänkt använda ungefär som du gjort. Nu fick jag lite inspiration till att ta tag i det bygget igen.

      Fortsätt gärna posta fler bilder på ditt paludarium!

      Erik, jag tackar också för tipset om Lusidia och Selaginella, jag ska se om jag kan få tag i dem till mitt akvarium.
      Malmö Akvarieförening
      no hope, no harm, just another false alarm

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        #4
        Alla "akvariemossor" växer bra på land. En annan växt som gillar att växa på land är M.umbrosum.

        Kommentar

        Arbetssätt...