Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Co2

    Vilken är den bästa enklaste och helst billigaste metoden att börja med CO2?

    Tack på förhand.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2882

    #2
    Köpa regulator, reaktor, magnetventil ev. bubbelräknare och CO2-slang på nätet. Komplettera med brandsläckartub 6kg från Presto eller liknande företag och ett bra pH-test (ev. permanettest). Ett trycksatt system med bra reaktor och magnetventil för styrning via timer är det bästa i längden.
    Att hålla på med mäsk och hemmagjorda grejor ger kanske inte alltid önskat resultat, vilket gör att man lätt tröttnar..

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Ok, och hur påverkar det fisken? Blir det inte jobbigare för dem att andas? Eller kommer syenivån vara opåverkad? Sorry jag är newbee på detta.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Ursprungligen postat av Kapten Zoom
        Ok, och hur påverkar det fisken? Blir det inte jobbigare för dem att andas? Eller kommer syenivån vara opåverkad? Sorry jag är newbee på detta.
        Med CO2 kommer dina växter må bättre och producera mer syre till dina fiskar...
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2882

          #5
          Ursprungligen postat av Klotte
          Med CO2 kommer dina växter må bättre och producera mer syre till dina fiskar...
          +1

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #6
            Jag är själv nybörjare och köpte ett komplett CO2-set från Tyskland. Überbilligt och otroligt effektivt. I setet ingick 2kgs tub, reaktor med inbyggd bubbelräknare, PH-kontroller och alla grejer man behöver omkring färdigmonterat som t.e.x. magnetventil, regulator, nålventil, backventil m.m. Jag fasade för tekniken i början, för att det skulle vara krångligt eller svårt, men med grejerna på plats så är det skitenkelt.

            Det bästa är att systemet är självförsörjande, jag har nu PH-nivån där jag vill att den ska vara och ett riktigt knallgrönt akvarium som växer så det knakar. Det kommer syrebubblor från växterna i hela karet. Jag orkar inte ansa efter varje vattenbyte, men vid varannat vattenbyte får jag klippa bort ungefär en halv hink med växter. En snabbväxande art kan lätt föröka sig i hela karet.

            Se det som en ren investering.

            Kommentar

            • Eye_In_The_Sky
              • January 2011
              • 38

              #7
              Får man fråga var du köpte ditt system tommy och vilken modell?

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                Jag beställde det här paketet;



                Tuben verkade liten när jag köpte den, men nålen på regulatorn verkar faktiskt inte ha rört sig alls under de månader jag har haft systemet igång. Har en stor brandsläckartub också som ska in på moddning, den måste hålla hur länge som helst. Det kanske är lite dyrt att köpa in allt i början, men sen när man väl har investerat i ett system så kostar det nästan ingenting att driva det.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  men nålen på regulatorn verkar faktiskt inte ha rört sig alls under de månader jag har haft systemet igång
                  Den börjar inte röra sig förrens all CO2 i vätskeform är slut och det bara är gas kvar. Då kommer den börja knata neråt ganska snabbt och då är det läge att byta så man undviker "end-of-tank-dump" som kan hända med vissa regulatorer. Diafragman är gjort för att jobba under 60 bar och när det går neråt så kan den börja släppa på rejält med tryck.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #10
                    Se där ja. Man lär sig något nytt varje dag. Kanske dags att börja modda den andra tuben direkt då.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...