Inte helt nöjd..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #46
    Klicka på bilden för större version

Namn: bild 3-15.jpg
Visningar: 2
Storlek: 245,5 KB
ID: 2134155Klicka på bilden för större version

Namn: bild 5-2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 206,9 KB
ID: 2134156Hej vänner

    Jag skulle kunna ändra rubriken nu till "Nu är jag nöjd"....Allt funkar, kliniskt ren sten o rena rötter..som ni ser på bilden...lite trådalger på en del blad, men inte farligt o dessa ansas bort. Jag kör fulldos nu...jag har fått en del kritik för mitt dattande hit o dit...där vill jag förtydliga att det rör sig hela tiden bara om dosjutseringar i spanet halvdos till fulldos...nån gång hoppat över helt...när jag såg att det blev en akut föräsmring dagen efter pmdd dosering. jag tror att det kanske är så här att ett omoget kar, som mitt nog varit fram tills ungefär nu...svarar annorlunda..kanske man skall köra lägre dos eller inte pmdd alls i början??...det verkar helt klart så att vissa kar lämpar sig bättre än andra för pmdd i fulldos...jag tror det har med karets mogandsgrad att göra. jag tror att mitt kar är där nu, när pmdd kommer funka. Jag tror också att mitt "mixtrande" inte varit skadligt...utan kanske tvärtom...skulle jag inte gjort nåt, hällt i fulldos från dag 1 o framåt...struntat i mina iaktagelser...så hade jag haft en kraschad burk idag...detta riktar jag som moteld till dom som kritiserat mig för att reagera för snabbt på försämringar...
    FÖR...inom akvristik tror jag det handlar om att just snappa upp "kliniska" tecken på en försämring o agera på ngt sätt...för detta med tiden är ingen universallösning...den kan lika gärna driva ett system åt fel håll...det beror ju på vilken riktning förändringen har i en burk...o som sagt..mina små justeringar har inte varit ngr stora "spadtag" direkt...mkt handlar om min petighet o nolltolerans mot alger...
    jag köper inte helt rakt av detta med att "gör ingenting"..ta de lugnt...låt tiden gå...IBLAND stämmer detta...men ibland är det tvärtom...man ser tecken på en begynnande negativ biologisk process..då gäller det att agera innan man passerar "point of no return"...
    Nu kommer jag som sagt köra fulldos MDD...beställa nya påsar..dom är snart slut..

    Sen har jag höjt koldioxiden lite...ligger nog på 30-35 ppm utofrån det KH värde jag har..som förresten ligger rätt högt runt 7.

    /Jonas

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      Jag tror också att mitt "mixtrande" inte varit skadligt...utan kanske tvärtom...skulle jag inte gjort nåt, hällt i fulldos från dag 1 o framåt...struntat i mina iaktagelser...så hade jag haft en kraschad burk idag...detta riktar jag som moteld till dom som kritiserat mig för att reagera för snabbt på försämringar...
      Det stämmer. När jag gör omdesigner så låter jag burken krasha med världens största algodling för jag orkar inte hålla på att fippla. Sedan riktar jag bort fokuset helt från algerna till växterna och låter det ta den tid det tar för att växterna ska tränga undan algerna.

      Senast startade jag dock med fullsmetat med snabbväxare på ytan som helt tog udden av den initiala algodlingen, vilket faktiskt var ganska trevligt som omväxling..

      Men att småstyra individuella näringsnivåer har sällan funkat under någon längre tidsperiod. Det brukar vara enklare att göra stora yviga penseldrag och få upp en mycket grov men stabil grund för näringsnivåerna där små individuella förändringar inte spelar någon roll inom ett så stort spann som möjligt. Kan man sedan vara säker på att man har tillräckligt med ljus för de växtarter man valt kan man lägga all energi på att jaga CO2-nivåerna. Vilket behövs.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #48
        Intressant defdac...ja..detta är kanske en väg...är det de som trots allt skett i min burk??...
        Inspekterade burken precis med stereolupp..o det är smått fantastiskt: på de ställen jag haft problem (dock aldrig stora problem)...så är det kliniskt rent från alger...stenen är overkligt rent o rötterna också...så här är jag nöjd..o van att se stabila akvarium..känner ingen looken från saltet när allt funkar
        Jag gjorde en förändring som kan stämma tidsmässigt: slet ut den vita filtersvampen som är i slutet på hela filteraparaten...den är ju bara ett mekaniskt filter, o trots att jag gjorde rent den mkt ofta, var den mkt brun varje gång. kand en ha varit en ammoniumproducent??...
        det är nämligen ganska påtag skillnad i karet på väldigt kort tid så att säga...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #49
          trots att jag gjorde rent den mkt ofta, var den mkt brun varje gång. kand en ha varit en ammoniumproducent??...
          Jag brukar ta det bruna (mulm) som tecken på att man har fungerande nitrifikation/nedbrytning. Detta tar ju dock en del syre och blir det för mycket mulm tror jag det snabbt kan bli instabilt med svajjiga ammonium/syrenivåer.

          Filtret är mest "backup" då friska växter förhoppningsvis inte ger något fritt ammonium att mineralisera. Frågan är om man vill att döda växtdelar ska ligga och pyra ammonium på bottnen eller i filtret, och för egen del passar det bäst på bottnen eftersom jag ändå gör mina veckovattenbyten och exporterar ut det - tillskillnad från ytterfiltrena som jag öppnar mycket sällan.

          *går och gör rent sina filter*
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • KaOl

            #50
            Det har varit väldigt intressant att följa er diskussion om ärendet. Mycket bra skrivet, defdac, jag är så nöjd med att få läsa så mycket info om akvarieskötsel. Hade ett 200l akvarium ca 20 år sen som tonåring (använde ingen separat växtnäring då...) o nu har jag börjat igen, MYCKET har ändrats från de dagarna kan jag säga...jösses, men det är bara läsa på som man kan ta hand om sina småttingar på det bästa sättet. Så jag ser mig definitivt som nybörjare.

            Jag använder själv pmdd och är mycket nöjd, har haft tur och det har funkat från den dagen jag började - när det gäller alger vill säga. Vet inte vad som fattas, då min alternanthera cardinalis blir hålig på bladen och lite "avfärgad" eller grön- och brun -fläckig på nåt vis, dock. Växten(erna) får mest ljus i karet, MEN jag använder inte co2, eftersom jag har inte "hunnit" bekanta mig till om hur man gör... vad är det enklaste sättet att göra det? mäsk: hur bygger man ett sånt? eller co2flaska: hur gör man då?
            Samt tänkte fråga om det är ett måste att byta vatten varje vecka med pmdd? Varför måste man göra det? Jag har hittills bytt 30% varannan vecka men ändå fyllt på med pmdd. Tagit värdena o de ser "normala" ut, dvs som de alltid gör i mitt akvarium.

            Ja, det enda som alltså är "fel" är väl växten ovan, samt h.polysperma är lite blek, eller brunaktig på bladen... någon brist antar jag, men vilken...?

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #51
              Ursprungligen postat av KaOl
              Det har varit väldigt intressant att följa er diskussion om ärendet. Mycket bra skrivet, defdac, jag är så nöjd med att få läsa så mycket info om akvarieskötsel. Hade ett 200l akvarium ca 20 år sen som tonåring (använde ingen separat växtnäring då...) o nu har jag börjat igen, MYCKET har ändrats från de dagarna kan jag säga...jösses, men det är bara läsa på som man kan ta hand om sina småttingar på det bästa sättet. Så jag ser mig definitivt som nybörjare.

              Jag använder själv pmdd och är mycket nöjd, har haft tur och det har funkat från den dagen jag började - när det gäller alger vill säga. Vet inte vad som fattas, då min alternanthera cardinalis blir hålig på bladen och lite "avfärgad" eller grön- och brun -fläckig på nåt vis, dock. Växten(erna) får mest ljus i karet, MEN jag använder inte co2, eftersom jag har inte "hunnit" bekanta mig till om hur man gör... vad är det enklaste sättet att göra det? mäsk: hur bygger man ett sånt? eller co2flaska: hur gör man då?
              Samt tänkte fråga om det är ett måste att byta vatten varje vecka med pmdd? Varför måste man göra det? Jag har hittills bytt 30% varannan vecka men ändå fyllt på med pmdd. Tagit värdena o de ser "normala" ut, dvs som de alltid gör i mitt akvarium.

              Ja, det enda som alltså är "fel" är väl växten ovan, samt h.polysperma är lite blek, eller brunaktig på bladen... någon brist antar jag, men vilken...?
              hej
              Man byter vatten för att på det sättet sätta en maxgräns över vilket näringsvärdena aldrig kan gå...byter du 50% i veckan kan näringsnivåerna aldrig bli högre än din dosering ggr 2...byter du mindre som tex 30% så blir den teoretiska maxnivån ca 3 ggr högre än din dosering(rätta mig defdac om så behövs..;-)..)..i worst case alltså...men worst case uppstår aldrig, för du har ju växter som förbrukar.
              Teorin bakom det är lagenom att när ngt ämne tar slut stannar tillväxten oavsett hur mkt du har av ett annat ämne...tex om kalium tar slut så spelar det ingen roll för tillväxten av alger eller växter om du har 100 eller 1 i nitrat...det växer inte för det...den halt som det finns minst av sätter hastigheten på tillväxten. Man vill alltså genom sin dosering se till att det aldrig blir noll av ngt näringsämne. Då får man alltså dosera lite i överkant så man har marginaler...o de då förmodade överskottet hanteras med stora vattenbyten för at sätta en teoretisk maxgräns över vilka näringsnivåerna aldrig kan gå.

              Tillväxten vid tillgång på samtliga näringsämnen gäller både alger o växter...så tanken är att ha så mkt växter så dessa konkurerar ut algerna...o konkurensen är nog mest sådan att växterna slukar ammonium snabbt som tusan...o just ammonium behöver algerna för att fortplanta sig...så genom att ha mkt växter minimernas algerna sexuella förökning.

              MEN...du tillhör en av flera som inte får det att fungera helt...så gällde mig också...min teori är att ett omoget kar...där kommer pmdd funka lite för bra på algerna då växterna inte hunnit acklimatisera sig o svarar inte lika snabbt på pmdd gödningen som algerna. Sen tror jag det finns fler för mig okända mekanismer till varför mogna kar tycks funka bättre med pmdd än andra...MEN tänk på..det gäller ju alla kar oavsett pmdd eller ej...ett nytt kar får alltid alger...självklart är inte pmdd ngn rocket science som kan trolla bort den mognadsfasen. Jag tror personligen men min ringa erfarenhet av just pmdd...att man skall vänta med pmdd tills karet mognat.

              /Jonas

              PS: starta gärna detta i en ny tråd..
              Senast redigerad av Jonasroman; 18 June 2011, 09:20.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #52
                Jag använder själv pmdd och är mycket nöjd, har haft tur och det har funkat från den dagen jag började - när det gäller alger vill säga.
                Det här kan tolkas på två olika sätt. Jag valde det att tolka det som att PMDD:n funkar bra och du fått minskning av alger, men att du fortfarande har lite problem med ett par växter som fortfarande uppvisar brister?

                Effekten av PMDD tar ganska lång tid att utvärdera i ett akvarium utan CO2, kanske ett par månader? Det låter som du har någon form av makrobrist, förmodligen kaliumbrist, och håller du den gödningsregim du kör nu med 30% vattenbyte och fulldos PMDD så borde den ge med sig.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • KaOl

                  #53
                  Nej, jag har aldrig haft alger, bara kiselalger när akvariet var nytt. Det försvann fort med färre vattenbyten. Så jag är mycket glad över att mitt kar fungerar så bra som det gör. Det enda som överhuvudtaget har varit "problem" är de två växtarter jag pratade om, men det kommer nog lösa sig - ska göra som du defdac sa.

                  p.s. jag faktiskt tänkte att starta ett nytt tråd innan jag skrev här, men eftersom jag ville berätta er detta var intressant att följa valde jag skriva här istället.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...