Hjälp med uppstart utav växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #46
    Ursprungligen postat av hannesc
    fast det är ingen som vill köpa halva blad av vallisneria. o polysperman har jag försökt sälja här. inget napp du.
    Skänk bort dem då; alltid någon som behöver snabbväxare.

    Kommentar

    • dwld
      • April 2011
      • 48

      #47
      Med de lysrören jag har får jag: 108 W/0,48 m2= 225 W/ m2
      Med 4 st rör: 216w/ 048 m2= 450 W/ m2
      Uträkningen stämmer?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #48
        haha ja jo. har redan skänkt bort en del. men som utbudet är större än efterfrågan :P

        Kommentar

        • hawkse
          • December 2009
          • 781

          #49
          Ursprungligen postat av dwld
          Med de lysrören jag har får jag: 108 W/0,48 m2= 225 W/ m2
          Med 4 st rör: 216w/ 048 m2= 450 W/ m2
          Uträkningen stämmer?
          Ja, det ser väl ut att stämma om bottenytan är 0.48 m². Eftersom du redan har reflektorer (måsvingar?) kommer ljuset säkert räcka fint när du kör igång med CO2 och PMDD. För att veta hur mycket CO2 du ska stoppa i så bestämmer du dig för en CO2-halt, 20-30 ppm är vanligt, mäter kH och justerar sedan bubbeltakten tills ditt pH ligger stabilt enligt de här tabellerna. En pH-kontroller som styr CO2-tillsatsen med magnetventil är otroligt bekvämt

          Kommentar

          • dwld
            • April 2011
            • 48

            #50
            Ursprungligen postat av hawkse
            Ja, det ser väl ut att stämma om bottenytan är 0.48 m². Eftersom du redan har reflektorer (måsvingar?) kommer ljuset säkert räcka fint när du kör igång med CO2 och PMDD. För att veta hur mycket CO2 du ska stoppa i så bestämmer du dig för en CO2-halt, 20-30 ppm är vanligt, mäter kH och justerar sedan bubbeltakten tills ditt pH ligger stabilt enligt de här tabellerna. En pH-kontroller som styr CO2-tillsatsen med magnetventil är otroligt bekvämt

            Det stämmer jag har måsvingar. Kanske vore en idé och ha en phkontroll till co2 systemet. Vad kan ett co2 system kosta med ph kontroll?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #51
              ett par tusenlappar ungefär. men lätt värt!

              Kommentar

              • dwld
                • April 2011
                • 48

                #52
                Ursprungligen postat av hannesc
                ett par tusenlappar ungefär. men lätt värt!
                Blir och kolla upp priser imorgon och se vad de säger. Kan vara rätt skönt och få ner ph värdet och stabilisera det till fiskarna också utan några större besvär och ha större kontroll på vattnet.

                Kommentar

                • dwld
                  • April 2011
                  • 48

                  #53
                  Har varit och snackat med dem i affären och de skulle kolla efter pris på olika co2 system med phkontroll. Vilket märke rekomenderar ni?

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #54
                    Har inte testat särdeles många "märken" men rekommenderar största möjliga tub då det brukar vara enhetspris på fyllning upp till 10 kg. Min kontroller är av märket Sera och styr en inbyggd magnetventil. Funkar utmärkt men väsnas något då den inbyggda magnetventilen resonerar i kontrollerns låda. Många kontrollrar styr istället ett relä till ett strömuttag där man kopplar in magnetventilen som sitter på tuben.

                    Har för lite erfarenhet av andra kontrollers för att rekommendera någon särskild men många verkar vara nöjda med paketen som säljs på aquaristic.net och us-aquaristik.com.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...