Hjälp med uppstart utav växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dwld
    • April 2011
    • 48

    Hjälp med uppstart utav växtakvarium

    Som rubriken lyder behöver jag hjälp och rådgivning, eftersom jag själv inte har någon större erfarenhet utav växtakvarium. Tanken är också att jag ska ha discus i karet med några tetror och pansarmalar. Intresset för växtakvarium fick jag för ett halvår sedan när jag såg några kar som Takashi Amano hade gjort.

    Min utrustning:

    Akvarium: Juwel vision 260
    Ytterfilter: Aquael Unimax 500
    UVfilter: Aquael inbyggt i min Unimax 500
    Lysrörsramp: 2 st t5 rör med reflektorer 1 vitt rör och 1 gult. Ptot= 2*54= 108 W

    Utrustning jag kommer att handla in:

    -1 st CO2 Tub på 13 kg med alla tillbehör.
    -Botten värmare
    - Eventuellt komplitera med 2 st t5 rör på 108 W tilsammans med reflektorer.
    -Osmosfilter kommer att köpas vid ett senare tillfälle.

    Behövs det mer ljusmängd än 216 W till 260 liter. 216/260= 0,83 W/L? Vilket färgspectrum behöver jag till akvariet för att få ut rätt ljus till växterna och för att få rätt färg på fiskarna.

    Många pratar om att man kan använda kattsand som bottensubstrat för att det skall innehålla mineraler och lera? Fungerar detta, eller skulle det vara farligt för fiskarna?

    Behöver egentligen hjälp från grunden och vet inte vart jag ska börja.



    Mvh Robin Andersson
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej!
    Kattsand kan du ha under. se till att det är EJ klumpbildande.

    Se till att skaffa ordentliga lysrör. byt ut de du har nu till tex aquarelle eller aquastar. plussa gärna på de där extra rören. reflektorer på alla rören.
    vad ska du ha osmosfiltret till? det har man väl bara till saltvattten?

    sen behöver du gödning till växterna!

    många här använder PMDD ( inklusive jag)


    väldigt enkelt att använda och framförallt BILLIGT!

    jäkla stor co2-tub du ska ha då? min är 2kg till 350L o räcker lätt över ett halvår utan att fyllas på . o då bränner jag i en jädra massa co2.

    bild på mitt för och efter vecko ansningen.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • dwld
      • April 2011
      • 48

      #3
      Tjena!

      Osmos filtret har man också till för att göra vattnet mjukare? Har ganska hårt vatten i Kristianstad och vill gärna ha discus också.
      Angående rören så kvittar det om det är vitt, gult eller någon annan färg?

      Haha jaså tuben var för stor? Tyckte inte den såg så stor ut, men då kan man kanske ha en mindre tub.

      Hur vet man hur mycket co2 man ska trycka i karet? Någon tabell man följer?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        tycker det är lite overkill med både kattsand och pmdd och c02.........skippa kattsanden...

        tycker det är lite overkill med 0,83W/liter gällande lyset.....om man inte skall ha väldigt krävande blommor.

        sagt det förr, säger det igen, vingelmånen för misstag / slarv är i praktiken borta om man brassar
        på med massor med lyse och dubbel (trippel) gödning, dvs kattsand + pmdd + co2.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          [QUOTE=dwld;1516402]Tjena!

          Angående rören så kvittar det om det är vitt, gult eller någon annan färg?

          QUOTE]


          aquaralle tar fram mer röda färger på blommor / fiskar

          aquastar tar fram mer blåa färger på blommor / fiskar


          så, om du bara har gröna blommor så spelar det ingen roll....bara det är akvarierör....

          kelvin 6-7000 och uppåt är bra...helst 10000.

          men om du skall ex ha en röd version av discusen....ta då aqurelle (om du hittar nått)...

          rena blå rör, ex saltvattensrör med kelvin 20000 är kanske inte så bra.

          vare sig blommor eller fisk bryr sig, men det kommer att se konstigt ut i karet....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • dwld
            • April 2011
            • 48

            #6
            Tjena Kensa.

            Då blir det att skippa kattsanden om det inte blir bra. Jag trodde man skulle sträva efter att ha 1 W/liter för att få en så optimal tillväxt utav växterna i karet.

            Kommentar

            • dwld
              • April 2011
              • 48

              #7
              Så du tycker att jag ska hålla mig till 6000-10000 kelvin för att allt ska se naturligt ut?

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av dwld
                Tjena Kensa.

                Då blir det att skippa kattsanden om det inte blir bra. Jag trodde man skulle sträva efter att ha 1 W/liter för att få en så optimal tillväxt utav växterna i karet.


                jo, det är kanske så.

                men som jag sa.

                ju mer man trycker ner i karet, desto mindre blir vingelmånen.

                ex om du bommar ett vattenbyte + gödning en vecka pga av semester,
                och sedan är du sjuk när du kommer hem, så kan vattenvärdena rusa på ett annat håll.

                och då kan karet krascha fort som f-n.

                visst, det många blömbnördar (jag har varit en) som brassar på med bottengödning,
                dubbel dos PMDD, C02, 1-2W lyse, och allt går bra.

                men men.....de är erfarna typer, de går in benhårt för att få sina blommor att växa så fort det bara går.

                vad vill du ha ?

                blommor som huvudtema ?

                fisk som huvudtema ?

                mitt sista kar (240 l) har jag ingen bottengödning, 0,5 dos pmdd / vecka, mina jättevallisar växer med
                cirka 6-8 cm / vecka iaf......räcker det tycker du ?
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av dwld
                  Så du tycker att jag ska hålla mig till 6000-10000 kelvin för att allt ska se naturligt ut?


                  du kommer närmare sanningen i sötvatten om du har riktiga akvarierör på 6-10000 K


                  sedan skall man anpassa spektrat lite till övrig inredning / blommor / fiskar.

                  just aquarelle och aquastar är bra "allroundrör", power glo är oxå bra....tycker jag....


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    jag kör 1W/L till min kub. men jag har ett väldigt högt kar med så jag behöver mängden för att kunna få ner ljus till botten( 70cm högt)

                    du kan ju börja lite lungt med 2 rör. enkel dos PMDD o typ 1 bubbla i sekunden på co2. o så göär du det i ett antal månader sen kan du kanske börja öka co2 och pmdd. sen kanske lägga på mer rör.

                    tålamod är viktigt! och låta karet "sköta sig själv" jag har inte varit nere med handen o rotat i mitt kar på månader. bortsett från när jag klipper växterna. men det gör jag oftast vid ytan.

                    botten har jag inte rört på ett år tror jag.

                    Kommentar

                    • dwld
                      • April 2011
                      • 48

                      #11
                      Svårt och säga jag vill ha mycket växter nästan hela botten ska vara täckt med växter i olika nivår med någon rot där fiskarna kan gömma sig. Får man skicka klipp som inte är mitt utan finns på internet ? Egentligen handlar det inte om att få växterna att växa jätte snabbt för min del utan låta de växa och trivas i tjocka bestånd. Då blir det att satsa på rör mellan 6000-10000.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Ursprungligen postat av dwld
                        Svårt och säga jag vill ha mycket växter nästan hela botten ska vara täckt med växter i olika nivår med någon rot där fiskarna kan gömma sig. Får man skicka klipp som inte är mitt utan finns på internet ? Egentligen handlar det inte om att få växterna att växa jätte snabbt för min del utan låta de växa och trivas i tjocka bestånd. Då blir det att satsa på rör mellan 6000-10000.
                        Gå in på plantswap och leta tips också, den sidan är som gjord för sådant här.
                        Marktäckare är vad jag förstått bland det svåraste att få till men med din tänkta set-up borde det gå bra!

                        Länka på!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          Länka på du. här är vi inte blyga

                          men precis som visual säger, marktäckare är svårt. men skam den som ger sig.

                          plantswap är en kanonsida för just "plant akvarium"!

                          Kommentar

                          • dwld
                            • April 2011
                            • 48

                            #14
                            plantswap värkar vara en bra sida Här kommer 2 klipp på vad jag tycker om.

                            Feeding with ELOS FISH FOOD SV1 and SVD350L Discus Aquariumhttp://faao.blogspot.comFilipe Oliveira


                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              hmm inga länkar du?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...