Cyanobakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Dom brukar dyka upp när man har kvävebrist i akvariet och samtidigt får en ammoniumspik. Dvs skadan är redan skedd, men kan avhjälpas sett ur ett längre tidsperspektiv genom att hålla upp kvävenivåerna med t ex PMDD.
    Hur pass känsligt är Ammonium nivån för en dags för frikostig matning. Jag inser att detta väl iofs är svårt att svara på utan ett veta propotionerna, men på 1.000 l vatten och 11st Diskusar i varierande storlek lite pansarmalar 25tal kardinaler, så kanske jag någon gång har gett ½paket röda mygglarver, och det är på gränsen för vad de orkar äta upp. Kan detta vara "tillräckligt" för att utlösa en ammoniumspik ??

    Ammoniumtesterna (dropp) är dessa rimligt tillförlitliga, samma fråga beträffande Fe ?!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Hur pass känsligt är Ammonium nivån för en dags för frikostig matning. Jag inser att detta väl iofs är svårt att svara på utan ett veta propotionerna, men på 1.000 l vatten och 11st Diskusar i varierande storlek lite pansarmalar 25tal kardinaler, så kanske jag någon gång har gett ½paket röda mygglarver, och det är på gränsen för vad de orkar äta upp. Kan detta vara "tillräckligt" för att utlösa en ammoniumspik ??
      Ja, det låter som uppbyggt för en ammoniumspik som skulle kunna trigga alger. Om någon klarar av sådan belastning utan att få grönvatten skulle jag vilja se setupen med filter+växtmängd..

      Ammoniumtesterna (dropp) är dessa rimligt tillförlitliga, samma fråga beträffande Fe ?!
      Nej. Ammonium är dessutom ganska kortvarigt så det gäller att du tajmar in spiken. Fe är svårmätt för järn är väldigt reaktivt och bildar gärna föreningar med en massa olika ämnen i akvariet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • stefan.peterson
        • February 2007
        • 165

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Ja, det låter som uppbyggt för en ammoniumspik som skulle kunna trigga alger. Om någon klarar av sådan belastning utan att få grönvatten skulle jag vilja se setupen med filter+växtmängd..
        .
        Så farligt övermatat tycker jag inte det är, de äter som hästar Men jag är tacksam för synpunkten.
        Filtret är Fluval X% 3.000l i timmen o karet 1.000 l.
        Bilder här, men dålig kvalitet tyvärr.
        Kommentar ??
        Co2 såklart.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Det var mer växter och mindre fisk än vad jag hade i min vision. Ändå är det lite imponerande att hålla algfritt i burkar där stora fiskar äter kopiösa mängder mat. Å andra sidan hade du imponerande filter och pH-controller och en ansenlig mängd växter så det går nog precis jämnt upp och kanske lite åt det säkra hållet tom.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Det var mer växter och mindre fisk än vad jag hade i min vision. Ändå är det lite imponerande att hålla algfritt i burkar där stora fiskar äter kopiösa mängder mat. Å andra sidan hade du imponerande filter och pH-controller och en ansenlig mängd växter så det går nog precis jämnt upp och kanske lite åt det säkra hållet tom.
            Det tar jag som en komplimang från en Mästare
            Men du menar alltså att jag ska passa mig för maten??. Det kan vara så att jag har underskattat/förbisett det problemet i min "balansjakt" på det "algfria" akvariet!!
            Ur Ammonium aspekt, är granulat bättre eller sämre än djupfryst "äkta foder", typ mygglarver??? (Matar aldrig med proteinfoder, typ oxhjärta eller vad det nu är..)

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #21
              Nu vill jag vara med och höra..
              Jag har typ lika akvarium, lika/liknande fiskar, motsvarande filter kanske (2st eheim 2028), co2 med kontroller. Jag matar ganska mycket. 50% oxhjärta och övriga 50% blandat artemia, vita mygg, mysis och en del granulat.

              - Är Oxhjärta döden om man vill slippa alger?
              - Är det bättre att mata lite och ofta även ur denna synpunkt
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Om det är oxhjärta eller inte vet jag inte om det spelar någon roll - du kommer med mycket matning skapa mycket urea/ammonium som triggar alger, även Cyanobakterier.

                Mycket matning kommer ju dock även att öka nitrathalterna om inte växterna och algerna hinner med att processa allt, vilket skulle kunna gynna andra typer av alger. När man triggar med ammonium kan dock egentligen vilken alg som helst blomma upp så det hela blir lite lotteri.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...