Cyanobakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    Cyanobakterier

    Jag har fått mer Cyano i ett av akvarierna. Vad är bästa sättet att minska förekomsten?
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Vattenbyte - total mörkläggning i 3 dagar - vattenbyte

    Det funkade för mig i alla fall. Och med total mörkläggning så är det faktiskt total mörkläggning som menas. Vira in hela karet i filtar eller nåt, och ha av rampen. Glutta inte! Fiskarna klarar sig bra utan mat i 3 dagar.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Dom brukar dyka upp när man har kvävebrist i akvariet och samtidigt får en ammoniumspik. Dvs skadan är redan skedd, men kan avhjälpas sett ur ett längre tidsperspektiv genom att hålla upp kvävenivåerna med t ex PMDD.

      När skadan är skedd så hjälper det inte med PMDD. Dom måste nukas med antingen mörkläggning eller GeneralTonic, och sedan ser man till att mha PMDD hålla kvävenivåerna uppe.

      Efter en liten sökning ser jag att du kör PMDD och CO2. Det kan vara så att akvarierna käkar mer än du tror och att det är dags att öka PMDD-doseringen i det drabbade akvariet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Tack för råden. Det blir mörkläggning och att öka pmdd doseringen. Jag har nog varit lite väl försiktig med pmdd men växterna har vuxit otroligt bra med den nuvarande dosen.
        Senast redigerad av toggaj; 19 April 2011, 21:04.

        Kommentar

        • toggaj
          • November 2009
          • 220

          #5
          Jag har funderat på varför cyano dök upp just nu och det ter si..g logiskt att det är för lite pmdd i förhållande till ljusmängd och växtlghet Ljusmängden har ökat dels beroende på årstiden och det håller på att märkas rejält på våra breddgrader (Norrbotten)dels på att jag avverkat träd på tomten så nu lyser eftermiddagssolen på akvariet några timmar/dag. Jag har nu tack vare de råd jag fått dragit ner på belysningstiden samt ökat doseringen pmdd. Får se om det hjälper.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Låter mycket rimligt!
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • stefan.peterson
              • February 2007
              • 165

              #7
              Det är intressant det du skriver och att du redan kör PMDD+C02, säkert är det som ni konstaterat.
              Jag blir dock nyfiken på i vilken omfattning du fått cyano, för jag har upplevt samma sak med samma förutsättningar som du dvs pmdd+co2. I mitt fall rör det sig om 4ställen där det kommit cyano, varje område är ca 5cm2 stort beorende på form, hela tiden på bladen på växter, i mellan/över skiktet av karet. Mitt är på ca 1000 l med höjd av 70 cm. Det är en fläckar på en av två stycken (som står nära varandra) av Alternanthera cardinalis samt en fläck på en hornsäv som en fläck på en Hygrophilia. Lilte på en stubbe cm under vattenytan. Dvs förhållandevis små angrepp.
              Jag har med hjälp av defdac's vänliga inrådan dubblerat pmdd doseringen, frågan är om det som sagt hjälper eller om de nu kommer att accellerera av sig själva ? Det känns inte akut, men heller inte som att det går åt rätt håll. Följer 50% vattenbyte och numera 2xpPMDD.
              I mitt fall är inte ljusskillnaden så stor, men den finns där på samma princip som du beskriver, med den härliga vårens ankomst, finns dock i Växjö så det är ju lite söder ut
              En fråga till möjligen till er som kört GT: Sist jag hade problem så nukade jag dem med GT, men det slog ut bl.a hornsäven, dvs finbladiga växter och det är ju lite synd. har ni något recpet på docering som inte är så dödligt men tillräckligt för cyanon...i mitt fall kan det ju gärna räcka med att den självdör över tid..
              Sist men inte mist:
              GLAD PÅSK alla ni andra !

              Kommentar

              • toggaj
                • November 2009
                • 220

                #8
                Jag hade som du lite cyano på begränsade ställen f.f.a. på några flytväxter samt på ett ställe på bakgrunden vid vattenytan. Förekomsten har varit rätt konstant under vintern. De senaste veckorna har de ökat markant och spridit sig till växter lite överallt i akvariet. Jag tänker nu att den ökade ljusmängden medför ökad växtlighet och då större närigsbehov för växterna. Med oförändrad gödning uppstår då kvävebrist och att cyanon gynnas. Jag anar redan viss förbättring men det kan också vara önsketänkande.
                Senast redigerad av toggaj; 21 April 2011, 17:38.

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  Hade cyano när jag startade upp akvariet, men det försvann så småningom utan att jag behövde göra något. Har alltid haft mycket små mängder, men nu har det börjat växa igen, kör med lite drygt en dos PMDD i veckan och har OK med ljus. Cyanon växer sakta men säkert på sanden och växterna i ena änden av akvariet. Är det bara mörkläggning som gäller eller vad?

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vimsa
                    Hade cyano när jag startade upp akvariet, men det försvann så småningom utan att jag behövde göra något. Har alltid haft mycket små mängder, men nu har det börjat växa igen, kör med lite drygt en dos PMDD i veckan och har OK med ljus. Cyanon växer sakta men säkert på sanden och växterna i ena änden av akvariet. Är det bara mörkläggning som gäller eller vad?
                    Har du också mer ljus i akvariet och därför mer cyano?
                    Senast redigerad av toggaj; 21 April 2011, 20:12.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      dubblerat pmdd doseringen, frågan är om det som sagt hjälper eller om de nu kommer att accellerera av sig själva ?
                      Det brukar bli mer syre i akvariet när växterna får bra förutsättningar vilket missgynnar eventuell kvävefixering hos cyanon och dom är inte längre herrenpåtäppan utan måste slåss mot både växter och andra alger. Det kan fixa sig, men den Cyano jag haft har jag oftast bara nukat med General Tonic.

                      Jag bukar bara göra en dosering enligt anvisning på flaskan och sedan har jag droppat i lite under veckan om inte all Cyano dör. I svåra fall har jag behövt återupprepa några veckor efteråt om den kryper fram igen. Bäst effekt får man om man gör det relativt tidigt - och då slipper man i större grad doften av död cyano i hela lägenheten..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • stefan.peterson
                        • February 2007
                        • 165

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Det brukar bli mer syre i akvariet när växterna får bra förutsättningar vilket missgynnar eventuell kvävefixering hos cyanon och dom är inte längre herrenpåtäppan utan måste slåss mot både växter och andra alger. Det kan fixa sig, men den Cyano jag haft har jag oftast bara nukat med General Tonic.

                        Jag bukar bara göra en dosering enligt anvisning på flaskan och sedan har jag droppat i lite under veckan om inte all Cyano dör. I svåra fall har jag behövt återupprepa några veckor efteråt om den kryper fram igen. Bäst effekt får man om man gör det relativt tidigt - och då slipper man i större grad doften av död cyano i hela lägenheten..
                        Hur bra/illa klarar din finbladiga växter/mossa GT'n ??

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Har aldrig märkt något på varken fiskar eller växter med General Tonic. Som max doserar jag enligt flaskan en gång och sedan låter jag akvariet vara några dagar tills att all synlig cyano försvinner och gör sedan ett vattenbyte. Ibland har jag sedan droppat i några droppar GT varje dag efter vattenbytet för att ge eventuell kvarlevande cyano riktigt jobbigt..
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • stefan.peterson
                            • February 2007
                            • 165

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Har aldrig märkt något på varken fiskar eller växter med General Tonic. Som max doserar jag enligt flaskan en gång och sedan låter jag akvariet vara några dagar tills att all synlig cyano försvinner och gör sedan ett vattenbyte. Ibland har jag sedan droppat i några droppar GT varje dag efter vattenbytet för att ge eventuell kvarlevande cyano riktigt jobbigt..
                            Hmmmm..strange...sist jag hade problem och körde i GT så dog hornsäven och javamossan...tror ändå att jag INTE överdoserade, brukar inte slarva med sånt sas, but u never know, får kolla extra noga och börja med svagare dos..

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Hornsärv är jäkligt märklig och jag brukar inte ha den. Kan smälta ner närsomhelst har jag fått för mig, så jag blir inte förvånad om du upptäckt ett samband mellan GT och Hornsärv. Javamossa eller mossor generellt låter lite konstigare om dom skulle reagera, men jag kan inte riktigt minnas om jag hade mossa sista gången jag körde GT. Förmodligen inte för jag har nästan aldrig mossa..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...