Finjusteringar PMDD enkel/dbbl dos etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    Finjusteringar PMDD enkel/dbbl dos etc

    Det känns som att det mesta är under kontroll, det växer bra, MEN jag tycker mig ha sett en viss brist på rött hos växterna samt på ett ställe anlag för cyano.

    Följande gäller:
    Kranvattnet:
    pH: 8,3
    dH: 2,6 (gH)
    Kalcium (Ca): 10ppm
    Fe: < 0,02 ppm
    Mg: 5,2 ppm
    kH: ca 5

    Utifrån detta gödar jag med PMDD 1ggr per vecka 50% vattenbyte, 1000 l kar (räknar 900l vatten)
    Boostar K till 20ppm och Ca med 20 då jag tycker Mg rel till Ca är för låg i kranvattnet.
    Kör Heeks kalkylator och torrdoserar:
    KNO3 = 5,56ml
    KH2PO4 = 0.6ml
    K2SO4= 23.18ml
    Ca.. = 3.75ml
    Mg = 0
    samt outspädd micro+= 4.5 ml...

    Tacksam för kommentar till detta, kör trycksatt CO2 med regulator, pH stbilt på 6.7 skall såklart tilläggas..skall jag köra dubbel PMDD dos ?!
    Mest irriterad av cyanoförsäken på det äldre bladen på bilden..
    Lägger även upp en översiktsbild..allt taget direkt efetr 50% vattenbyte så bubblorna får tillskrivas bytet, annars svetts det iofs bra i karet...

    Bifogar även printbild på kalkylator inställningarna..mera KNO3 ??

    Tillägg: kH 4.5 gH 6.5

    Kom ingen nu Är det ingen som har något klokt eller intressant att säga....!!!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av stefan.peterson; 16 April 2011, 17:32.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Japp. Dubbeldos med den setupen och mängden växter helt klart.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • stefan.peterson
      • February 2007
      • 165

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Japp. Dubbeldos med den setupen och mängden växter helt klart.

      Ok, tack, och behålla Ca och K på 20ppm, dvs ingen extra boost på dem ?! Dubbla allt annat antar jag.

      Tycker du jag ska köra 1st dubbeldos eller 2st enkeldos i veckan, känns som 1st dubbel är bättre annars "krockar" det med det 50% vattenbytet som jag brukar köra på fredagarna.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ok, tack, och behålla Ca och K på 20ppm, dvs ingen extra boost på dem ?!
        Nej det låter bra. Man ska alltid sträva efter att behöva dosera så lite som möjligt för att det blir enklare. En enkel dosering har man som akvarist mycket enklare att hålla sett över en längre tidsperiod.

        Tycker du jag ska köra 1st dubbeldos eller 2st enkeldos i veckan, känns som 1st dubbel är bättre annars "krockar" det med det 50% vattenbytet som jag brukar köra på fredagarna.
        Det är bättre att hugga upp dosen rent näringsstabilitetsmässigt, men många resor svårare att hålla i längden. Så jag skulle gå på det som är absolut enklast och lättast att hålla.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Nej det låter bra. Man ska alltid sträva efter att behöva dosera så lite som möjligt för att det blir enklare. En enkel dosering har man som akvarist mycket enklare att hålla sett över en längre tidsperiod.


          Det är bättre att hugga upp dosen rent näringsstabilitetsmässigt, men många resor svårare att hålla i längden. Så jag skulle gå på det som är absolut enklast och lättast att hålla.
          Tack !

          Kommentar

          Arbetssätt...