Vad heter dessa 2 växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    Vad heter dessa 2 växter?

    Hej behöver hjälp! Vet inte vad dom heter? Någon som vet?

    Tack
    Bifogade filer
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nummer två är Anubias.

    Kommentar

    • eliyao
      • April 2011
      • 558

      #3
      Tack hannesc! Ingen som vet den andra?

      Kommentar

      • malavi
        • December 2007
        • 396

        #4
        Ursprungligen postat av eliyao
        Ingen som vet den andra?
        Bacopa monnieri kanske??
        Mvh Daniel

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Tippar den andra är Rotala rotundifolia, fast den är inte "i form" liksom. Egentligen lite för runda blad, men de kan vara så i början (om de växt emerst).
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Ser inte ordentligt på anubiasbilden, men det ser ut som om rotstocken är under gruset(?). Skulle rekommendera att lyfta upp den lite eftersom de har en tendens att ruttna och förstöras om den inte ligger fritt. Om den har rötter kan de vara under gruset men inte själva roten.
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • eliyao
              • April 2011
              • 558

              #7
              humm Rotala rotundifolia är det garanterat inte kanske Bacopa monnieri men tycker inte riktigt det ser ut som det med! Anubias ligger över ytan tycker jag men bilden är inte så bra (min bra kamera är inte här just nu ). Anubias va jätte stor (ca 30 cm) men börja den se trött ut och jag klippte bort dom långa bladen nu växer det nya hela tiden men tycker den växer väldigt långsamt dock dvs det kommer nya men dom växer inte mycket på längden! Jag använder ingen pdmm tycker ni att man måste använda det? jag använder XTreme (Microbe Lift) varje gång jag byter vatten, killen i affären sa att det va också bra för växter men jag tror inte det har något med gödning att göra med? Jag funderar på att börja med pdmm men kan man köra med det i perioder eller måste man köra med det helatiden när man väl börjar?

              Tack för svaren

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #8
                Pmdd ska det självklart vara

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Även jag skulle sätta en liten slant på Rotala rotundifolia som haft för dålig belysning och näring ett tag...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • eliyao
                    • April 2011
                    • 558

                    #10
                    Bacopa monnieri kan det mycke väl vara! men Rotala rotundifolia kan det inte vara den har mycket mindre blad, min bild är väldigt dålig ser jag nu!

                    Kommentar

                    • eliyao
                      • April 2011
                      • 558

                      #11
                      jag kollade på bilden på zoopets arbetsbeskrivning och den va ju inte "äkta" så nu har jag googlat och nu är jag 120% på Bacopa monnieri så går det när man har en dålig kamera

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Var rädd om den isf, en växt som jag aldrig sett i affärerna häromkring! Men det säger ju inte så mycket egentligen...utbudet är inte det bästa!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • eliyao
                          • April 2011
                          • 558

                          #13
                          bor ju inte i Sverige! Jag tycker alla mina växter fungerar men inte växer så fint som hos många andras här på sidan! jag funderar ju på att börja med gödning men vet inte så mycket om det. Är det ett måste för att växterna ska se fina ut? och ska man då köra med Pmdd?

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Pmdd är gödning. Bara en billigare, och enligt många bättre, variant. Du kommer garanterat märka skillnad på växterna om du börjar med gödning, växter behöver ju också, precis som fiskar, mat för att må bra.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av eliyao
                              bor ju inte i Sverige! Jag tycker alla mina växter fungerar men inte växer så fint som hos många andras här på sidan! jag funderar ju på att börja med gödning men vet inte så mycket om det. Är det ett måste för att växterna ska se fina ut? och ska man då köra med Pmdd?
                              Ah, då var det inte så konstigt...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...