Co2 via sodastream

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Co2 via sodastream

    Köpt nya växter provat diverse flytande växtnärings preparat, Men efter ett tag blir växterna fula. Tänkte därför testa det här med Co2. Har ett 125 liters kar, Kollat lite på co2 tabs men sen kom jag på en sak. Jag har en soda stream, går det göra en flaska vatten som man kolsyrar med 3 tryck, och sedan tillsätta det i akvariet?
    /Simon
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #2
    Jag är inte så duktig på C02 har precis satt igång med mäsk och var nära på att CO2 förgifta mina fiskar...

    Vad jag tror kommer inte det kolsyrade vattnet göra stor inverkan iom att kolsyran kommer söka sig uppåt direkt och försvinna innan det har lösts upp sig så det gör nog mer skada med obalans i karet än nytta

    Så antingen bygger du en mäsk och håller koll på dina värden vilket inte jag varit så duktig på det har lösts sig lite för bra för mitt kar...vilket har lett till CO2 förgiftning. http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=35&site=1 här är en länk till hur du kan bygga ett mäsksystem.

    Antingen köper du ett CO2 system eller bygger en mäsk och kollar dina värden
    Senast redigerad av robbanbobban; 12 April 2011, 10:36.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Du kommer inte få ngn effekt av co2:n genom att hälla lite bubbelvatten i karet. Bygg ett mäsksystem i stället. En liten petflaska med filtermakaroner, biobollar eller legobitar eller nåt som du pumpar vatten och co2-bubblor genom med ett pumphuvud du kan stänga av på natten funkar bra för att lösa gasen. Åsså en 5-10 litersdunk med mäsk med en slang från korken till pumpen. Skitlätt. Gör hålet i korken lite mindre än slangdiametern så att du med våld får dra genom slangen så blir det tätt utan att du behöver silikona o grejja. Om du ser till att inte fylla dunken ända upp behövs ingen reningsflaska på vägen heller. Om du kan ställa dunken högre än akvariet slipper du backventiler åckså. Annars kan det vara bra med en liten säkerhetsannordning. Jag fick aldrig backventilerna att funka. De läckte alltid. Därför ställde jag dunken i en bokhylla bredvid karet lite högre. Dålt bakom en massa böcker så syntes det inte.
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #4
        Jag skulle köra enbart med en citronsyresten samt två pet flaskor en reningsflaska och en mäsk flaska reningsflaskan är en säkerhet så inte skit hamnar i karet men håll koll på dina vattenvärden och observera de första dagrna veckorna och håll uppsikt för flämtande fiskar vid ytan så de inte blir CO2 förgiftade!!!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Har väldigt svårt att tro att en co2 gnm syresten skulle kunna co2-förgifta karet. Åtmistone inte om du kan stänga det på natten. Men det är väl det som är fördelen med en pump. Du kan sätta den på timer så den inte står o går nattetid. En co2-klocka funkar också bra men det är lite samma problem där att den är svårare att stänga på natten vilket kan ge svajjiga co2-nivåer och nattetid farligt höga. Det körde jag med i 112L-burken med gott resultat. I 480L-burken krävdes lite mer så där byggde jag med ett pumphuvud. Ganska bra om man kan ha lite överskott på co2-bubblorna så att inte riktigt allt löses när mäsken är ny och fräser på i högre takt. Det blir ju gämnare tillförsel totalt sett om det från början "bubblar över" och på slutet när mäsken stannar av löser allt som dunken ger. i den sista modellen jag byggde löstes 100% oavsett hur snabb mäsk jag gjorde. Det kändes nästan farligt men då hade jag sjukt mycket växter så det gick bra det med. Kan man köra med 2 dunkar och en 3-koppling kan man ju sätta en ny i halvtid som också gör att det blir jämnare takt, mot att vänta tills den 1:a är nästan slut innan man byter. Nu har jag lämnat mäskträsket. Åtmistone tillfälligt. Få se om jag startar upp 112:an så småningom igen.
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • robbanbobban
            • February 2011
            • 407

            #6
            Ahh blev helt fel.... det jag menar på är att om man kör syresten så är det ingen fara oftast men om man kör via pump så kan det vilket inträffade mig ske en CO2 förgiftning måste suttit i andra tankar när jag skrev det inlägget
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

            Kommentar

            Arbetssätt...