Hur får man bort alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Hur får man bort alger?

    Jag har nästan aldrig blivit drabbad av alger i mina akvarier då jag har kört algdroppar som fungerade utmärkt. Men nu har jag ett litet akvarium med bara äppelsnäckor och alla glas är gröna... Det är himla fult och nej usch. Hur får jag bort de? Har inte några droppar där i eftersom jag vet inte ifall de skulle skada snäckorna...
    YellowFish

  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av YellowFish
    Jag har nästan aldrig blivit drabbad av alger i mina akvarier då jag har kört algdroppar som fungerade utmärkt. Men nu har jag ett litet akvarium med bara äppelsnäckor och alla glas är gröna... Det är himla fult och nej usch. Hur får jag bort de? Har inte några droppar där i eftersom jag vet inte ifall de skulle skada snäckorna...
    Äter inte dina äppelsnäckor algerna?
    Skaffa en algskrapa och gör rent de(t) glas du tittar in egenom. Låt resten vara, de hjälper dig att få bra vatten. Har du växter i akvariet? Om inte så är det orsaken. Inget som konkurrerar med algerna om näringen.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • YellowFish
      • April 2010
      • 213

      #3
      Jo de äter, men det finns fortfarande kvar massor. Och nej, jag har inga växter i karet. Borde no skaffa. Tack för hjälpen!
      YellowFish

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Ett rakblad brukar faktiskt vara bättre att skrapa bort vissa alger med från rutan, billigt är det också!

        Kommentar

        • Guldancistrus
          • January 2011
          • 261

          #5
          står karet i direkt solljus kan det också vara en anledning
          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av YellowFish
            Jo de äter, men det finns fortfarande kvar massor. Och nej, jag har inga växter i karet. Borde no skaffa. Tack för hjälpen!
            Ja om du vill minska algerna. Tänk så här. Alger och växter ärr summan av allt grönt. Dvs mer växter mindre alger och tvärs om. Just nu skall du vara glad över dina alger. De hjälper dig att hålla vattnet rent och syre satt.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Kisekatten
              • January 2011
              • 126

              #7
              Vilket bra tips Jag köpte en algskrapa men den bara "klappar" på algerna så rakblad ska jag absolut prova nästa rengöring

              Ursprungligen postat av firren_99
              Ett rakblad brukar faktiskt vara bättre att skrapa bort vissa alger med från rutan, billigt är det också!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Kisekatten
                Vilket bra tips Jag köpte en algskrapa men den bara "klappar" på algerna så rakblad ska jag absolut prova nästa rengöring
                Hoppsan, trodde algskrapor hade rakblad! Man skall var lite försiktig så man int karvar sig i fingrarna om man inte har någon form av hållare!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Jag använder ett kreditkort, tycker jag funkar kanon!

                  Kommentar

                  • firren_99
                    • September 2009
                    • 237

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Hoppsan, trodde algskrapor hade rakblad! Man skall var lite försiktig så man int karvar sig i fingrarna om man inte har någon form av hållare!
                    Det finns ju olika sorts algskrapor =) Endel har små "piggar" och andra har ett rakbladsliknande blad. De med piggar har i alla fall funkat riktigt dåligt på de alger jag haft, då fick jag tipset om rakblad och testade det. Rakbladet skövlar algerna, riktigt härligt att se (alger i lagom mängd på stenar, rötter osv är snyggt, men inte på rutan, tycker jag då).

                    Kommentar

                    • uncleban
                      • March 2008
                      • 69

                      #11
                      Var försiktig med skrapandet bara, kan bildas repor om man inte är försiktig (och även ibland fast man är försiktig)...

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        kökssvamp, modell scotchbrite (eller hur det nu stavas).

                        MEN OBS OBS....enbart den vita grova versionen, den gröna innehåller slipmedel som repar glaset.


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          kökssvamp, modell scotchbrite (eller hur det nu stavas).

                          MEN OBS OBS....enbart den vita grova versionen, den gröna innehåller slipmedel som repar glaset.


                          .
                          Jag använder det också. Men har lyckats repa ett par rutor. Troligtvis är det sand som kommit med när jag tryckt ned mot botten.
                          Jag skall testa kreditkort! Undrar vilket som är best Visa eller Master Card?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Bobby
                            • March 2002
                            • 351

                            #14
                            Det är bara American Express black som funkar

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              gammal patientbricka användes med fördel här innan......



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...