Ansa växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    Ansa växterna?

    Hur mycket ska/kan man ansa en akvarieväxt?

    Köpte två akvarieväxter med blad, mycket att gå på? ja jo jag kollade aldrig namnet men den är hyffsat vanlig. Satte ner dom i det stora akvariumet med gräskarparna och guldifiskarna, självklart förstod jag gräskarpens hunger och byggde en skiljevägg och växterna växte kanon och blev större och större tills fiskarna fick nog och lyckades få loss väggen...

    Vaknade upp till väggen som flöt vid ytan och två "plantor" helt avskalade av löv, vattenpesten som satt bredvid var det nerskalat till gruset.
    Men båda bladväxterna överlevde och skapade nya blad och fortsatte växa som tusan, varav jag flyttade dessa till ett mindre akvarium där dom fick vara ifred.

    Nu kom nästan problem, dom växte för bra, alger fick snart fäste på dom äldre bladen och gjorde dessa kolsvarta och för nån månad bak i tiden fick jag nog och kastade dom sämre skotten och flyttade växterna till en hink och satte ljus över som fick lysa 24/7 frågan är nu, hur hårt ska jag gå åt dom? ska jag spara dom helgrön/röda bladen och kasta alla äldre halvdanna blad eller kan jag plocka ner dom ännu mer och börja på nytt?

    Samma sak kring vattenpesten som också växer något så enormt, ska jag plocka bort "stammen" där det nu långa skottet kommer ifrån? dom är mörka och saknar all lyster, dock är dom hårda och lever tydligen.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    beror på vilken växt det är. kan du lägga upp en bild på vilken växt det är?

    jag går rätt hårt åt mina växter. ansar kanske en halv spann växter varje vecka.
    bara klipper av där jag tycker är lämpligt.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      beror på vilken växt det är. kan du lägga upp en bild på vilken växt det är?

      jag går rätt hårt åt mina växter. ansar kanske en halv spann växter varje vecka.
      bara klipper av där jag tycker är lämpligt.
      Bilderna före o efter belyser verkligen behovet av ansning...riktigt snyggt på bild 2!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja o då har det redan börjat växa ordentligt där igen. ser man på växten med rätt grov stjälk till vänster. 1a bilden så den drygt halvvägs upp i karet. bild 2 är den 10 cm ovanytan!
        så i helgen är det dags för skogning igen

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          beror på vilken växt det är. kan du lägga upp en bild på vilken växt det är?

          jag går rätt hårt åt mina växter. ansar kanske en halv spann växter varje vecka.
          bara klipper av där jag tycker är lämpligt.
          Det är mycket snyggt! Jag tror jag har en utav den du har i mitten där, den långa lite rangliga. Växer väldigt fort så vad skall man göra när toppen når ytan. Klippa av på mitten och plantera ner den bredvid de andra? :P
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            tja till exempel kan man göra så ja. vilket jag förmodligen kommer göra

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              tja till exempel kan man göra så ja. vilket jag förmodligen kommer göra
              Har en som snart ær dær men bara det att alla fiskarna brukar vara duktiga på att dra upp væxter som inte ær så væl førankrade. Skulle behøvt bundigt fast en tyngd eller något kanske
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Skruttapan
                • January 2011
                • 116

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                beror på vilken växt det är. kan du lägga upp en bild på vilken växt det är?

                jag går rätt hårt åt mina växter. ansar kanske en halv spann växter varje vecka.
                bara klipper av där jag tycker är lämpligt.

                Saknar tyvärr kamera atm, men växterna är som dom du har i mitten fast bladen är mer bredare och är gröna på ovansidan och röda under.
                Då är det lungt att klipp ner dom hyffsat?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ja det är det.

                  Kommentar

                  • Skruttapan
                    • January 2011
                    • 116

                    #10
                    Kanon, tackar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...