Gå över ifrån upplöst PMDD till torrgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Om det aldrig nollas i burken som körs på "fisens mosse" så kommer den funka minst lika bra, kanske bättre, än en burk som alltid ligger ganska högt. Ur växternas synpunkt är det ju ingen skillnad - dom kan köra på allt dom har eftersom man i "fisburken" på något magiskt sätt lyckats med det omöjliga - att alltid dosera perfekt/optimalt.

    Estimative Index skjuter över målet och sätter en matematiskt rimlig övre gräns på nivåerna med minimal arbetsinsats vilket tillskillnad från fisburken är realistiskt.

    Nu till den svårare frågan om en burk som körs med 40 ppm nitrat jämfört med 5 ppm nitrat är mer eller mindre algfri. Dessa gränser är fortfarande rimliga att hålla med Estimative Index, bara det att det kräver mer vattenbyten i 5 ppm-burken för att garantera att inte nivåerna blir för låga. Förutsatt ett sprudlande växtakvarium med mycket växter i båda fallen är jag relativt säker på att du inte kommer se någon skillnad i algmängd eftersom båda kommer vara tillsynes algfria (däremot inte om man börjar kolla med mikroskop/lupp naturligtvis..). När jag säger algfritt i växtakvariesammanhang menar jag tävlingsskick - man kan ta en bild på burken och skicka till en tävling och domarna kommer inte se några alger på bilderna. Jag tycker även den ska tåla makrofotografering utan att man ska se några alger, även om dom finns där. Typ:


    Här är en Tom Barr-burk som får 3-5 ppm fosfat i veckan:


    Men så kommer man till frågan vad som händer om man doserar dessa nivåer i en burk utan eller väldigt få växter. Säg att man har bra nitrifikation och burken är väl inkörd utan fisk utan synliga alger. Då tror jag man kommer märka väldigt bra tillväxt på de få växterna man har och alla fria ytor kommer förmodligen bli lite algbeklädda vad det lider. Kanske lite snabbare, men vi pratar inte katastrofal algodling.

    Lägg på fisklast ovanpå det så har du däremot en potent algodling.

    Jag försökte odla alger med PMDD i ett glas med vatten i söderläge, men det gick inge vidare. Sålänge miljön är statisk tror jag algerna kommer vara väldigt lugna.

    Börjar du däremot pendla i PMDD-nivåer och snabbt förändra dessa tillsammans med stora ljusförändringar kan du säkert trigga algodling förr eller senare. Med fisk förr, utan fisk senare.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Justja. Vitsen med torrmix för egen del är att jag bara behöver ha en burk med teskedsmått och en Mikro+ droppflaska när jag göder. Jag ledsnade ganska snabbt på att ha 5 olika burkar och komma ihåg alla mått för varje burk.

      Jag tycker absolut att man ska göra skötseln så enkel man bara kan eftersom det maximerar chansen att lyckas riktigt bra och att hålla regimen i långa loppet sett över många år.

      Att odla alger kontrollerat har jag också blivit ganska ödmjuk inför efter att ha sett hur sjukt svårt det verkar vara för dom som odlar alger till biodiesel. Dom verkar ha stora problem att hålla igång viljan att föröka sig hos algerna - och dom människorna har sjuk labbutrustning..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Om det aldrig nollas i burken som körs på "fisens mosse" så kommer den funka minst lika bra, kanske bättre, än en burk som alltid ligger ganska högt. Ur växternas synpunkt är det ju ingen skillnad - dom kan köra på allt dom har eftersom man i "fisburken" på något magiskt sätt lyckats med det omöjliga - att alltid dosera perfekt/optimalt.

        Estimative Index skjuter över målet och sätter en matematiskt rimlig övre gräns på nivåerna med minimal arbetsinsats vilket tillskillnad från fisburken är realistiskt.

        Nu till den svårare frågan om en burk som körs med 40 ppm nitrat jämfört med 5 ppm nitrat är mer eller mindre algfri. Dessa gränser är fortfarande rimliga att hålla med Estimative Index, bara det att det kräver mer vattenbyten i 5 ppm-burken för att garantera att inte nivåerna blir för låga. Förutsatt ett sprudlande växtakvarium med mycket växter i båda fallen är jag relativt säker på att du inte kommer se någon skillnad i algmängd eftersom båda kommer vara tillsynes algfria (däremot inte om man börjar kolla med mikroskop/lupp naturligtvis..). När jag säger algfritt i växtakvariesammanhang menar jag tävlingsskick - man kan ta en bild på burken och skicka till en tävling och domarna kommer inte se några alger på bilderna. Jag tycker även den ska tåla makrofotografering utan att man ska se några alger, även om dom finns där. Typ:


        Här är en Tom Barr-burk som får 3-5 ppm fosfat i veckan:


        Men så kommer man till frågan vad som händer om man doserar dessa nivåer i en burk utan eller väldigt få växter. Säg att man har bra nitrifikation och burken är väl inkörd utan fisk utan synliga alger. Då tror jag man kommer märka väldigt bra tillväxt på de få växterna man har och alla fria ytor kommer förmodligen bli lite algbeklädda vad det lider. Kanske lite snabbare, men vi pratar inte katastrofal algodling.

        Lägg på fisklast ovanpå det så har du däremot en potent algodling.

        Jag försökte odla alger med PMDD i ett glas med vatten i söderläge, men det gick inge vidare. Sålänge miljön är statisk tror jag algerna kommer vara väldigt lugna.

        Börjar du däremot pendla i PMDD-nivåer och snabbt förändra dessa tillsammans med stora ljusförändringar kan du säkert trigga algodling förr eller senare. Med fisk förr, utan fisk senare.
        De där låter himla klokt...jag tror du förstår vart jag vill komma...mitt eviga tjat om detta att bryr sig verkligen inte algerna om ifall det är 5 eller 40i nitrat. När det gäller växter så verkar det inte så om jag förstår dig rätt. Dom är lika glada bara allt ligger över noll..o Ei jobbar med lite säkerhetsmarginaler. Men det är möjligt..att det är så då att även algerna, liksom växterna, är rätt så likgiltiga inför nivåer, så länge dom ligger över noll..
        Det som gjort att jag haft eller har svårt att helt tro att algtillväxten är maximal redan vid mkt låga näringsnivåer o sen inte ökar nämnvärt trots ökade halter av N o P..är den rätt vanliga biologiska principen av regulativ feedback som styr tillväxthastighet. Tex kan man tänka sig att när en cell könner av via receptorer mm att det finns en hög hslt av nitrat extracellulärt...då kan man tänka sig att cellen uppgraderar sina receptorer..kanske triggar ngn tillväxtgen...eller som oftast det är frpgan om, msn hämmar en tillväxthämmande gen...cellen börjar dela sig. Kanske ett sätt att ta chansen, när näringsämnen finns i överflöd..det kan ju också tänkas att en del näringsämnen tas upp passivt av cellen...då kommer cellen vare sig den vill eller inte tvingas ta hand om allt kväve fosfor som flödar in i cellen...cellen reagerar med ökad celldelning men också kanske en ökad cellstorlek...dvs både hyperplasi o hypetrofi.
        Allt detta tänk ligger till grund för min tro att ett kar där man kör närmare noll, men inte noll är bätte än ett med för höga n o p halter.
        Men EI är ju ino för sig rätt så låga värden, o verkar gara en riktigt bra komprimiss mellan att inte nolla värdena men ändå håll dom på en rimlig nivå. Upp till 10 ppm nitrat låter ju synnerligen naturligt o lagom dom maxnivå..

        Skall nör sommaren kommer testa lite vattenbehållare med lite olika pmdd nivåer i solen..

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Lite större alger typ Staghorn och Cladophora är möjligt att dom fungerar lite mer som växter, dvs kan i högre grad skapa enzymsystem som underlättar användare av nitrat istf ammonium och kan på så sätt få en "boost" när dom väl acklimatiserat sig för nitratanvändande. Det är oftast dessa "större" typer av alger som ligger närmare växter nischmässigt som även växtakvarister har störst problem med sett över längre tidsperioder.

          Men tillväxttakt är äckligt svårt att kvantifiera hos växter och alger. Ser man skillnad på om algerna växer dubbelt så snabbt per tidsenhet? Eller är det bara reproduktionen man ser som är exponentiell och flera gånger större än tillväxttakten?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Mr J.E
            • June 2009
            • 276

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Det var enklast att göra/beräkna receptet på det sättet.
            12 tsk KNO3, 1.1 tsk KH2PO4, 22 tsk K2SO4 och 15 tsk MgSo4 och 2 tsk NutriSi (mest för att jag har några kilo)
            La inte märke till det innan men om man jämför med Micro + receptet så ser jag inte MgSo4. Något speciellt syfte att du har så mycket av det i ditt torr recept och har det någon negativ inverkan emot fisk beståndet i karet?
            Juwel Lido 120, "räkvasen"
            Juwel Vision 450, projektet!
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Linköpingsvattnet har lite för lite Mg i förhållande till Ca så det är mest för att få upp det lite. Det skadar inte och är den centrala beståndsdelen i klorofyllet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Lite större alger typ Staghorn och Cladophora är möjligt att dom fungerar lite mer som växter, dvs kan i högre grad skapa enzymsystem som underlättar användare av nitrat istf ammonium och kan på så sätt få en "boost" när dom väl acklimatiserat sig för nitratanvändande. Det är oftast dessa "större" typer av alger som ligger närmare växter nischmässigt som även växtakvarister har störst problem med sett över längre tidsperioder.

                Men tillväxttakt är äckligt svårt att kvantifiera hos växter och alger. Ser man skillnad på om algerna växer dubbelt så snabbt per tidsenhet? Eller är det bara reproduktionen man ser som är exponentiell och flera gånger större än tillväxttakten?
                kanske det är så...tillväxthastighetsändringar ligger inte inom ögats förmåga att se skillnad, utan först en reproduktiv fortplatning ger en för ögat tydlig förändring...Detta är ju den tanke jag snappat upp från dig o Barr..o helt klart så förklarar den en hel del. Den förklarar ju isåfall också detta med att ammonium ger så mer alger synligt, än nitrat. Det är ju möjligt att jag har helt enkelt fel i mina farhågor, att faktiskt alger ligger på maxhastighet oavsett nitrathalt...o då är det bara ammonium som blir intressant. Jag skulle bara gärna vilja ha lite mer referenser på denna mkt intressanta teori...o onekligen stämmer den med dina o många andra duktiga växtakvaristers erfarenhet
                Jag har tittat lite på barrs bilder, o dina med...det är lätt att då bli övertygad om att enbart nitrat, utan ammonium...ger ingen algväxt...ja..det är ju det som du o barr sagt 137347364 ggr...o budskapet sjunker sakta in;-)..
                Men som sagt...har du ngr trevliga länkar för mig som är lat o inte orkar leta...om ammonium/nitrat, alger etc....Jag vet att barr skrivit hyllmeter om det, men det blir lite oöverskådligt när man inte riktigt vet var man skall börja.

                PS: grymt snygg makrobild!!

                Allt gott
                Jonas

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Men som sagt...har du ngr trevliga länkar för mig som är lat o inte orkar leta...om ammonium/nitrat, alger etc....Jag vet att barr skrivit hyllmeter om det, men det blir lite oöverskådligt när man inte riktigt vet var man skall börja.
                  barrreport verkar nere, men jag minns ett newsletter som gick igenom nitratanvändandet. Får se om den åker upp igen snart.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Mr J.E
                    • June 2009
                    • 276

                    #24
                    Nu har jag fått hem Bulk och tänkte blanda en torrmix... Fick ett förslag på en blandning som till stor del är baserad på ditt recept (Defdac)

                    kno3 30 tsk 1,5 dl
                    kh2po4 2 tsk 0,1 dl
                    k2so4 15 tsk 0,75 dl
                    MgSO4 20 tsk 1 dl

                    Vad tror ni om detta?
                    Juwel Lido 120, "räkvasen"
                    Juwel Vision 450, projektet!
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Det var lite olikt min: 12 tsk KNO3, 1.1 tsk KH2PO4, 22 tsk K2SO4 och 15 tsk MgSo4 och 2 tsk NutriSi (mest för att jag har några kilo)
                      (men inte tillräckligt för att det ska göra någon större skillnad - de relativa nivåerna är ganska oviktiga. Huvudsaken är att allt kommer i på ett eller annat sätt)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Mr J.E
                        • June 2009
                        • 276

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Det var lite olikt min: 12 tsk KNO3, 1.1 tsk KH2PO4, 22 tsk K2SO4 och 15 tsk MgSo4 och 2 tsk NutriSi (mest för att jag har några kilo)
                        (men inte tillräckligt för att det ska göra någon större skillnad - de relativa nivåerna är ganska oviktiga. Huvudsaken är att allt kommer i på ett eller annat sätt)
                        Är det samma sak där, 1 krm/100l vatten?
                        Juwel Lido 120, "räkvasen"
                        Juwel Vision 450, projektet!
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Är det samma sak där, 1 krm/100l vatten?
                          Nej det är 1 tsk på 70 liter bisarrt nog. Men det är behändigt eftersom mina akvarier är 70 liter
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Mr J.E
                            • June 2009
                            • 276

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Nej det är 1 tsk på 70 liter bisarrt nog. Men det är behändigt eftersom mina akvarier är 70 liter
                            Oj, så till mitt 450 kar så blir det 6,4 tsk. Låter sjukt mycket om man jämför med vanliga PMDD doseringen? Hur ofta göder du i ditt 70 kar?
                            Juwel Lido 120, "räkvasen"
                            Juwel Vision 450, projektet!
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Det beror mest på att jag även har MgSO4 i torrmixen som är ganska "klen", dvs det krävs mycket pulver för de ppm man vill ha. Även K2SO4-pulvret är ganska "klent". 1 tsk ger mig en dubbeldos, eller närmare bestämt de här nivåerna:
                              20 ppm K
                              10 ppm NO3
                              1 ppm PO4
                              2 ppm Mg
                              (0.1 ppm Fe från NutriSin om man vill ta med det - jag droppar i ren Mikro+ vid vattenbyte)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...