Vad för alger och varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Nasso
    Ah. Smart. Will do.
    Ska jag minska easy carbo dosen och punktbehandla och då kan jag fortsätta med co2?
    Fortsätt dou med CO2! Se EC som alg gift och agera därefter!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #17
      De rötter och stenar du kan lyfta ur karet kan du spraya med 50% EC, låta det dra en stund och sen sätta ned igen. Algerna dör och du riskerar inte att överdosera karet. Resten punktsprutar du med en spruta som du monterar en slang på. En del jobb men jag lovar dig att algerna dör.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #18
        Ursprungligen postat av Moving Waves
        De rötter och stenar du kan lyfta ur karet kan du spraya med 50% EC, låta det dra en stund och sen sätta ned igen. Algerna dör och du riskerar inte att överdosera karet. Resten punktsprutar du med en spruta som du monterar en slang på. En del jobb men jag lovar dig att algerna dör.
        Ah. Det är framförallt alger på en ganska stor sten, ett mindre slott (vill inte ha kvar det där längre men ancistrusarna leker i den, är yngel där nu, så har jag har mage att plocka bort det ), en anubias och bakgrunden.
        Stenen kan jag iaf fixa. Möjligt att jag kan ta slottet när ancistrusarna lekt klart. Kan nog ta ett tag. Ynglen är bara nån dag gamla.
        Kanontips. Tackar. Antar att jag ska skölja av efter att det stått och dragit sig en stund så att jag inte får ner för mycket EC i akvariet?
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #19
          Ursprungligen postat av Moving Waves
          De rötter och stenar du kan lyfta ur karet kan du spraya med 50% EC, låta det dra en stund och sen sätta ned igen. Algerna dör och du riskerar inte att överdosera karet. Resten punktsprutar du med en spruta som du monterar en slang på. En del jobb men jag lovar dig att algerna dör.
          Klockrent!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Nasso
            Ah. Det är framförallt alger på en ganska stor sten, ett mindre slott (vill inte ha kvar det där längre men ancistrusarna leker i den, är yngel där nu, så har jag har mage att plocka bort det ), en anubias och bakgrunden.
            Stenen kan jag iaf fixa. Möjligt att jag kan ta slottet när ancistrusarna lekt klart. Kan nog ta ett tag. Ynglen är bara nån dag gamla.
            Kanontips. Tackar. Antar att jag ska skölja av efter att det stått och dragit sig en stund så att jag inte får ner för mycket EC i akvariet?
            Algerna gör ingen skada så ta det lugnt med ynglen. Jag skulle vänta tills de växt till sig.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • david87
              • June 2005
              • 710

              #21
              Stenar och annat som inte lever går ju att bara koka så dör det mesta ska du se. Sen när väl tofsalgerna är kokta så älskar åtminstone mina siames algerna :P

              Kommentar

              Arbetssätt...