Vad för alger och varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Vad för alger och varför?

    Jag har haft dessa algerna i mitt akvarium ett tag. Ser ut som små tofsat eller skägg som sitter fast på en liten punkt med en massa spröt ut från den punkten. Sitter på hårda ytor och ingen av mina fiskar vill äta dem. Har ancistrus, siamesiska algätare och b\ack mollys som brukar vara glada i alger men ingen gillar dessa. Någon som vet vad de beror på och hur man blir av med dem? alla andra typer av alger verkar fiskarna äta upp ör detta är enda typen jag har problem med. Göder med pmdd en gång i veckan vid vattenbyte och kör co2 genom mäsksats sen en vecka tillbaka.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20110401_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,3 KB
ID: 2181701Klicka på bilden för större version

Namn: 20110401_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,9 KB
ID: 2181702Klicka på bilden för större version

Namn: 20110401_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,7 KB
ID: 2181703
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är svarta tofsalger. Sök på det så hittar du massor med information.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det är svarta tofsalger. Sök på det så hittar du massor med information.
      Gott, då vet jag vad de heter iaf. Hittade en del nyttig information om dem när jag sökte.

      Tycker dock att det är lite underligt. Ska inte siamesiska algätare äta tofsalger?

      En fråga till, svarta tofsalger, är det ett annat namn för någon av algerna i denna tabellen?http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=49
      Senast redigerad av Nasso; 02 April 2011, 22:02.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        De kallas tydligen penselalger i det schemat.

        Siamesiska algätare äter det, men bara om alternativet är att svälta ihjäl - det är inte nåt de äter om det finns alternativ.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Ok. Jag ska bort på en vecka semester i sommar. Om inte co2 (och pmmd) och nya växter ordnat till det tills dess så kanske en vecka utan mat blir lösningen

          Antar att samma sak gäller för ancistrus och poecilla? Har två vuxna ancistrus och 6 st black mollys i karet och de verkar inte heller röra algerna.
          Senast redigerad av Nasso; 02 April 2011, 22:18.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Eye_In_The_Sky
            • January 2011
            • 38

            #6
            Jag hade precis samma problem med dessa alger som du för några veckor sedan. Jag körde en vecka med easylife easycarbo och algerna blev som bortblåsta Vet inte hur bra easycarbo är för växterna eller fiskarna men algerna verkade inte tycka om det alls.

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Ursprungligen postat av Eye_In_The_Sky
              Jag hade precis samma problem med dessa alger som du för några veckor sedan. Jag körde en vecka med easylife easycarbo och algerna blev som bortblåsta Vet inte hur bra easycarbo är för växterna eller fiskarna men algerna verkade inte tycka om det alls.
              easy carbo, är det co2 i flytande form, typ? några fördelar eller innehåll som gör det bättre än att köra co2 med mäsk metoden?
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Nasso
                easy carbo, är det co2 i flytande form, typ? några fördelar eller innehåll som gör det bättre än att köra co2 med mäsk metoden?
                Den aktiva ingrediensen i EC är glutaldehyd (har jag för mej det heter) som också används som desinfektionsmedel inom sjukvården. Den "tjuvkopplar" den mekanism växterna använder för att plocka upp koldioxid. Samtidigt som växterna växer bättre, så påverkar den många alger negativt, då de inte tar upp koldioxid på samma sätt. EC är dock riktigt giftigt även för filterbakterier och ryggradslösa djur, så man får inte överdosera det...max dubbel dos.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Bra info om Easycarbo, tack!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    bra info jens.

                    jag tycker dock inte att EC är nått jämfört med mäsk eller trycksatt system.

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Den aktiva ingrediensen i EC är glutaldehyd (har jag för mej det heter) som också används som desinfektionsmedel inom sjukvården. Den "tjuvkopplar" den mekanism växterna använder för att plocka upp koldioxid. Samtidigt som växterna växer bättre, så påverkar den många alger negativt, då de inte tar upp koldioxid på samma sätt. EC är dock riktigt giftigt även för filterbakterier och ryggradslösa djur, så man får inte överdosera det...max dubbel dos.
                      Ah. Tack för bra info.

                      Får avvakta lite och se om mäsk/pmdd hjälper. Annars får jag ta och inhandla easycarbo och testa med det. Kanske bäst att sluta använda co2 under den veckan man testar det (gör vattenbyte en gång i veckan)?

                      Har kör co2 undefär 2 veckor nu via mäsk och ser ingen skillnad på algerna. Växterna växer så det knakar dock.
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nasso
                        Antar att samma sak gäller för ancistrus och poecilla?
                        Nej, de äter det nog inte ens om de svälter.

                        Som Eye In The Sky säger är Easycarbo bra mot svarta tofsalger, det är giftigt för dem.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Jag har inhandlat easy carbo nu och tänkte testa det lite. Bör jag stänga av mäsksatsen underntiden eller kan jag köra bägge delar? Ska tillbaka till mäsken igen. Detta är bara för tofsalgerna.
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nasso
                            Jag har inhandlat easy carbo nu och tänkte testa det lite. Bör jag stänga av mäsksatsen underntiden eller kan jag köra bägge delar? Ska tillbaka till mäsken igen. Detta är bara för tofsalgerna.
                            Prova med en spruta och punkbehandla. Men se till att du inte överdoserar!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Nasso
                              • November 2010
                              • 719

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Prova med en spruta och punkbehandla. Men se till att du inte överdoserar!
                              Ah. Smart. Will do.
                              Ska jag minska easy carbo dosen och punktbehandla och då kan jag fortsätta med co2?
                              /Emil Andersson
                              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...