beläggning i en av pmdd behållarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    beläggning i en av pmdd behållarna

    I den behållare som innehåller mikro plus och kaliumsulfat, så har det bildats lite geleartade vitaktiga trådar...skall det vara så?...jag har använt kranvatten till alla tre behållare...skäljt extremt noga, o ingen beläggning i dom andra.
    Är det för att mikro plus innehåller kelater?..kan det undvikas om man anvönder dest vatten?..
  • fixiwe
    • February 2010
    • 6

    #2
    Det är ganska vanligt att det blir en vit gegga i flaskan med micro+, förvara den i kylen. Om man vill kan man ta och filtrera bort skiten med ett kaffefilter.

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Jonas,
      Använd dest vatten till PMDD. det skadar i alla fall inte!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Börja torrdosera i stället. det funkar kanon!
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Ok. Så det är ngt ni också fått?
          Ok...provar med dest vatten nästa gång.

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Yes! I flera av flaskorna. Det underlättade massor när jag bara kunde ta ur en torr behållare. Behöver du köra med micro+? Om du skulle kunna köra med nutrisii skulle du kunna köra allt torrt ur en och samma behållare. Jag spädde med lite bikarbonat för att få en hanterbar mängd samt öka ph i lilla tanken.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Ok...men vet ni vad geggan är för nåt? Hjälper det att koka vattnet innan( står nåt om. Det på hakks sid)

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det hjälper att ha behållarna i kylskåpet. Numera kör jag dock en torrmix och ett par droppar koncentrerad Mikro+
                Såhär ser torrmixen ut:
                12 tsk KNO3, 1.1 tsk KH2PO4, 22 tsk K2SO4 och 15 tsk MgSo4 och 2 tsk NutriSi (mest för att jag har några kilo)
                Dosering runt 4.9 tsk till mina 73-litrare.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Kör också Mikro+ blandningen i kylskåpet. Blandar med osmosvatten plus en knivsudd citronsyra. Håller sig länge i kylskåpet, men rätt mycket kortare i värmen i lokalen. "Fällningen" eller vad man nu ska kalla det verkar iaf inte skadlig, men jag ser till att sådant inte kommer ned i akvariet.

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    ok..nästa sats då ställer jag i kylskåpet....frågan är, vet nån..ifall gödningen kan bli mindre verksam när sådan fällning bildas?...nån jon, nåt ämne, kanske fäller ut o därmed sen inte blir tillgängligt, o är inte i lösning.
                    Dåligt att detta inte står på hemsidan som säljer det här..det ger det faktiskt ett litet amatörmässigt intryck..det känns inte som jag kan vara säker på att produkten nu är helt 100% verksam. O är det kelaten som faller ut så är det väl inte bra heller. det borde väl vara nån som vet vad det är för gele?...hmm...får beställa nytt o göra om det.

                    Kommentar

                    • andersfiskar
                      • March 2007
                      • 384

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jonasroman
                      Dåligt att detta inte står på hemsidan som säljer det här..det ger det faktiskt ett litet amatörmässigt intryck..
                      Hahaha... Vem tror du det äer som säljer det..? Ett stort multinationellt företag? Vi är glada amatörer allihop som hjälps åt. PMDD är ett alternativ till de kommersiella produkterna som kostar 20-fallt mer. Vill du vara säker på att det inte grummlar sig upprepar jag: kör torrdosering. Det funkar minst lika bra. Annars går det ypperligt att dosera med den grummliga lösningen. Har jag gjort i flera år och inte märkt ngn skillnad i tillväxt.
                      //
                      Mvh
                      Anders

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #12
                        Ok..jaha...då får jag väl lita på de då. Men amatörer eller ej, det är ju inte så svårt att komplettera med denna info på hemsidan som säljer detta. Det bespar en del frågor. Det kan han väl ta som en bra feedback..eller?..
                        Jag provat med dest vatten o kylskåp. Tack för era svar...glada amatörer...va nu inte så blygsamma!;-)

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Har inte heller märkt någon direkt skillnad även efter att "grumset" bildats. Ämnena verkar vara verksamma ändå sas. Blandar man till det med vatten verkar det generellt vara så att lågt pH gör att gödningen håller längre (klassikern med minskad gödning i lågt pH, en del ämnen håller sig lösta längre). Därmed min lilla knivsudd citronsyra.

                          Hilsen,

                          /P
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Råkade snubbla över mina mikroskopbilder på böset när jag rotade runt i min webbserver. La upp dom på flickr:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...