Växterna mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Nej det tycker jag inte, det som skiljer dem åt är att Aponogeton går in i dvala efter en tid. A.madagascariensis är ingen lätt växt, så den kan man hoppa över...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jepp, det är Ancistrusarna som massakrerar dina svärdsplantor. Kolla om du inte kan få tag på någon Aponogeton istället, de är ganska lika svärdsplantor.

      Just skruvvallisneria kan bli sådan ibland, och prova att inte plantera dem så djupt då jag fått för mig att det är orsaken, det funkade hos mig iaf.
      För säkerhetsskull har jag Aponogeton i karet också, stämmer nog det du säger för dom är orörda
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av Steff777
        Jag vet att ancistrus kan vara svåra på just Svärdsplantor, men jag har har ändå matat med: algtabletter, gurka, gröna ärtor och broccoli, så jag tycker ändå att det är lite underligt att de har gått så hårt åt växterna.

        som ansjo sa, det brukar inte hjälpa, det enda som händer är att de först tuggar i sig all "mat", sedan ger dom sig på
        blommorna, verkar som att det inte finns någon botten i deras magar.

        och det verkar inte heller vara möjligt att vänja dom av med att tugga just svärdsplantor.
        verkara vara som choklad för en 5 åring....hur mycket de än tuggar mat så finns det alltid plats till efterrätten....

        vad jag tycker är lite lustigt med ancistrus (iaf på dom jag har haft) är att vissa stammar tuggar blommor alltid,
        medans vissa stammar inte ens rör blommorna.

        hade ett tag 4 olika stammar, 2 tuggade blommor, 2 rörde dom inte, trots samma mat.

        skulle inte bli förvånad om det är så att om mamma och pappa har tuggat blommor så gör ungarna det oxå.
        ungefär som människor, det som mamma tuggar på kött under graviditet, så gillar ungen kött senare i livet.....

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          annars är ju anubias ett säkert kort i kar med ancistrus.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Steff777
            • August 2010
            • 295

            #20
            Ursprungligen postat av Kensa
            annars är ju anubias ett säkert kort i kar med ancistrus.



            .
            Rötterna är överfyllda med anubias.

            Jag har inte haft problem med Svärdsplantor tidigare (har ancistrus i 3 av 4 akvarier), men kom gärna med tips om en hög, gärna bredbladig, växt som funkar som bakgrundsväxt. Aponogeton har jag redan och den funkar bra, men finns den någon annan lämplig växt?
            //Stefan Lindgren

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Jag är förtjust i Cryptocoryne var.balansae.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #22
                Jag såg den på akvarielagret i Bromma senast jag var där, kanske är nåt att satsa på, tack för tipset ansjo. Det känns lite tungt dock att behöva slänga ut alla Svärdsplantor, växter är ju inte direkt billigt.
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Du har inget annat kar att sätta dem i?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #24
                    Är det nåt jag har gott om i de andra akvarierna, så är det Svärdsplantor
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #25
                      Ursprungligen postat av Steff777
                      Jag har aldrig haft några problem med växterna i mina andra akvarier, så jag har aldrig tänkt så mycket på belysning, Co2 och gödning m.m., men nu mår inte växterna bra i mitt stora akvarium.

                      Lite fakta om akvariet:
                      840 liter 200x60x70
                      Startades upp för 5 veckor sedan
                      Växtnäring, Happy plant enligt doseringsanvisning, fast varannan vecka
                      Belysning: Sylwania T5 2x80W Grolux och T5 2x80W Aqua star
                      Fiskar: 6 st Aequidens Metae, 30 st diamanttetror, 2st snöbolls pleco (L142) och 3 st ancistrus
                      Nitrit: 0 Ph: 6,8

                      Jag är långt ifrån någon expert på växter, kanske just för att jag aldirg haft några problem med växterna tidigare, eller de ser åtminstone ut att må bra i övriga akvarier. Kan det vara så att med den relativt kraftiga belysningen (4x80w) så gasar växterna på lite för mycket och kräver betydligt mer växtnäring än jag ger dem nu? Jag har även en hel del ytrörelse, vilket kanske gör att det försvinner lite för mycket Co2 ur akvariet, jag tillför ingen Co2. Jag är som sagt novis när det gäller växter och är tacksam för all hjälp jag kan få.

                      Bilderna är tyvärr av dålig kvalité, mobilkamera och tefärgat vatten(mycket rötter) är ingen bra kombination. Vallisinerian och Svärdsplantorna är de växter som inte mår bra, vattenpest och anubias verkar däremot trivas.

                      [ATTACH]43509[/ATTACH]
                      Bladen på samtliga Vallisineria blir tunnare och tunnare tills de nästan löses upp i vattnet

                      [ATTACH]43510[/ATTACH]
                      Svärdsplantornas blad är gula i mitten och översållade med små hål

                      [ATTACH]43511[/ATTACH]
                      Bara ett kort inlägg från undertecknad med mkt kort erfarenhet av sötvattensväxter:
                      Just vallisneria lär vara extra beroende av just nitrat som sin kvävekälla(har jag läst). I ett så nystartat akvarium som du har brukar det inte finnas mkt nitrat. Du har inte full fart på nitrifikationen ännu, så det föreligger slagsida åt ammonium o nitrithållet..även om du inte kan mäta det. man ser samma symtpom inom saltakvaristiken, där en del koraller (som tex euphyllia) vill ha lite nitrat...o därmed inte trivs i nystartade burkar.
                      Dom flesta filter, som alltså inte är specialfilter, är dåliga på att reducera nitrat till kvävgas. Det är för mkt syre i dessa filter. Den allra största dleen av denitrifikationen sker i sandbädden, och där kan man med en bädd på 5-7 cm tjocklek få en ohyggligt bra denitrifikation efter ett tag (kanske efter 3 månader). Då kommer du ånyo lida nitratbrist. Ljuset tror jag inte alls är nån orsak, det är ju dubbelt mot ett omoddat standardkar. Först när du börjar med koldioxid kommer ljuset kunna begränsa. Och apropå det, så lider alltid ett hyffsat tättplanerat akvarium av koldioxidbrist, dvs det är mer växter än vad fiskarnas koldioxidutandning kan försörja. Om du verkligen vill satsa på växter, så borde du alltså börja med att ersätta de brister som finns. Dvs, koldioxid + makrogödning. Makrogödningen i form av pmdd, eftersom du vill att kvävedelen skall vara nitratbaserad. Jag har inte sett ngt kommersiellt prep med enbart nitrat som kvävgödning.

                      Jag är själv nybörjare, men snappade upp dessa bitar rätt snabbt...jag ser verkligen utifrån det som sker i mitt kar, hur framför allt koldioxiden är en enorm bristvara..men när den kommer till, så blir kväve nästa..o nu när jag doserar b¨de koldioxid o pmdd..så är det bara mitt ljus som begränsar, vilket är bekvämt...för då kan jag vara säker på att växerna har allt annat, så kan ljuset ensamt begrönsa o fungera som en gaspedal.

                      men för att återknuta till huvudfrågan, så kan just det faktum att vallisnerian är extra trött vara att den vill ha nitrat extra mkt...

                      detta är ord från en novis inom området, men dock vetgirig sådan..

                      Mvh
                      Jonas

                      Kommentar

                      • Steff777
                        • August 2010
                        • 295

                        #26
                        Ursprungligen postat av Jonasroman
                        Bara ett kort inlägg från undertecknad med mkt kort erfarenhet av sötvattensväxter:
                        Just vallisneria lär vara extra beroende av just nitrat som sin kvävekälla(har jag läst). I ett så nystartat akvarium som du har brukar det inte finnas mkt nitrat. Du har inte full fart på nitrifikationen ännu, så det föreligger slagsida åt ammonium o nitrithållet..även om du inte kan mäta det. man ser samma symtpom inom saltakvaristiken, där en del koraller (som tex euphyllia) vill ha lite nitrat...o därmed inte trivs i nystartade burkar.
                        Dom flesta filter, som alltså inte är specialfilter, är dåliga på att reducera nitrat till kvävgas. Det är för mkt syre i dessa filter. Den allra största dleen av denitrifikationen sker i sandbädden, och där kan man med en bädd på 5-7 cm tjocklek få en ohyggligt bra denitrifikation efter ett tag (kanske efter 3 månader). Då kommer du ånyo lida nitratbrist. Ljuset tror jag inte alls är nån orsak, det är ju dubbelt mot ett omoddat standardkar. Först när du börjar med koldioxid kommer ljuset kunna begränsa. Och apropå det, så lider alltid ett hyffsat tättplanerat akvarium av koldioxidbrist, dvs det är mer växter än vad fiskarnas koldioxidutandning kan försörja. Om du verkligen vill satsa på växter, så borde du alltså börja med att ersätta de brister som finns. Dvs, koldioxid + makrogödning. Makrogödningen i form av pmdd, eftersom du vill att kvävedelen skall vara nitratbaserad. Jag har inte sett ngt kommersiellt prep med enbart nitrat som kvävgödning.

                        Jag är själv nybörjare, men snappade upp dessa bitar rätt snabbt...jag ser verkligen utifrån det som sker i mitt kar, hur framför allt koldioxiden är en enorm bristvara..men när den kommer till, så blir kväve nästa..o nu när jag doserar b¨de koldioxid o pmdd..så är det bara mitt ljus som begränsar, vilket är bekvämt...för då kan jag vara säker på att växerna har allt annat, så kan ljuset ensamt begrönsa o fungera som en gaspedal.

                        men för att återknuta till huvudfrågan, så kan just det faktum att vallisnerian är extra trött vara att den vill ha nitrat extra mkt...

                        detta är ord från en novis inom området, men dock vetgirig sådan..

                        Mvh
                        Jonas
                        Faktum är att jag körde med PLANT NUTRITION+ capsules som innehåller nitrat och fosfor, just för Vallisinera. Men eftersom jag inte riktigt förstod varför skulle använda dessa kapslar så inser jag nu i efterhand att jag skulle ha doserat annorlunda. På de ställen där jag har tryckt ner kapslar på rätt ställen i gruset, verkar Vallisinerian växa bra.

                        Jag har nu tagit bort dåliga blad och doserat på de ställen som behövs, och nu verkar de må riktigt bra.

                        Tack för all information, det har varit lärorikt.
                        //Stefan Lindgren

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #27
                          Ursprungligen postat av Steff777
                          Faktum är att jag körde med PLANT NUTRITION+ capsules som innehåller nitrat och fosfor, just för Vallisinera. Men eftersom jag inte riktigt förstod varför skulle använda dessa kapslar så inser jag nu i efterhand att jag skulle ha doserat annorlunda. På de ställen där jag har tryckt ner kapslar på rätt ställen i gruset, verkar Vallisinerian växa bra.

                          Jag har nu tagit bort dåliga blad och doserat på de ställen som behövs, och nu verkar de må riktigt bra.

                          Tack för all information, det har varit lärorikt.
                          se där!...då stämde teorin kanske;-)..lycka till nu

                          Kommentar

                          Arbetssätt...