Växterna mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Växterna mår inte bra

    Jag har aldrig haft några problem med växterna i mina andra akvarier, så jag har aldrig tänkt så mycket på belysning, Co2 och gödning m.m., men nu mår inte växterna bra i mitt stora akvarium.

    Lite fakta om akvariet:
    840 liter 200x60x70
    Startades upp för 5 veckor sedan
    Växtnäring, Happy plant enligt doseringsanvisning, fast varannan vecka
    Belysning: Sylwania T5 2x80W Grolux och T5 2x80W Aqua star
    Fiskar: 6 st Aequidens Metae, 30 st diamanttetror, 2st snöbolls pleco (L142) och 3 st ancistrus
    Nitrit: 0 Ph: 6,8

    Jag är långt ifrån någon expert på växter, kanske just för att jag aldirg haft några problem med växterna tidigare, eller de ser åtminstone ut att må bra i övriga akvarier. Kan det vara så att med den relativt kraftiga belysningen (4x80w) så gasar växterna på lite för mycket och kräver betydligt mer växtnäring än jag ger dem nu? Jag har även en hel del ytrörelse, vilket kanske gör att det försvinner lite för mycket Co2 ur akvariet, jag tillför ingen Co2. Jag är som sagt novis när det gäller växter och är tacksam för all hjälp jag kan få.

    Bilderna är tyvärr av dålig kvalité, mobilkamera och tefärgat vatten(mycket rötter) är ingen bra kombination. Vallisinerian och Svärdsplantorna är de växter som inte mår bra, vattenpest och anubias verkar däremot trivas.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,1 KB
ID: 2181697
    Bladen på samtliga Vallisineria blir tunnare och tunnare tills de nästan löses upp i vattnet

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1083.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,2 KB
ID: 2181698
    Svärdsplantornas blad är gula i mitten och översållade med små hål

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1084.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,9 KB
ID: 2181699
    //Stefan Lindgren
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Inte alls någon expert och kanske inte mycket hjälp. Men jag hade exakt samma problem med mina vallisar förr. I olika kar med olika förutsättningar, så blev aldrig klok på vad f*n det var som gjorde att de inte mådde bra. Men de blev exakt som du beskriver, bladen blev tunnare, en hel del gick av för de var så tunna, och de bara löstes upp till ingenting om man tog i dem.

    Förslagen var många, men inget verkade stämma som 'felorsak'. Jag blev trött på det, klippte ner eländet ända ner till roten, grävde ner roten i sanden och glömde bort dem och övergav vallis helt.

    Efter flera veckor så började det titta upp små vallisblad ur sanden. Idag trivs vallisen bra (utmärkt är att ta i, men bra), problemet med bladen är helt borta även om de växer en aning långsammare än jag skulle förvänta mig.

    De trivs i tre olika kar med lite olika skötsel/förutsättningar. Ett kar har massvis med ljus, PMDD i rätt hög dos, lite mer än fulldos EC osv, ett annat kar har dåligt ljus, PMDD i normaldos och ingen EC, och tredje karet är ett yngelkar med bra ljus men ingen gödning/PMDD och täta vattenbyten. Vallisen trivs numera i alla kar, och jag har inga problem flytta vallis mellan karen/plantera om osv.

    Så, om inget annat fungerar, prova ta upp eländet, klipp ner det verkligen intill rotklumpen och begrav dem och se om de kommer på bättre tankar.

    Tillägg: Ancistrus kan tycka svärdsplantor är oemotståndliga, och lämna bara ett 'galler' av nervnätet efter sig när de är klara.
    Senast redigerad av Alexia; 31 March 2011, 09:59.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jepp, det är Ancistrusarna som massakrerar dina svärdsplantor. Kolla om du inte kan få tag på någon Aponogeton istället, de är ganska lika svärdsplantor.

      Just skruvvallisneria kan bli sådan ibland, och prova att inte plantera dem så djupt då jag fått för mig att det är orsaken, det funkade hos mig iaf.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det där är klassisk makrobrist (äldre blad dör). Förmodligen mycket svår nitrat/fosfat/kaliumbrist, något som det sannolikt är för lite eller ingenting av i "HappyPlant"..

        Det är även sannolikt inte alls samma problem som Alexia har eftersom hon kör EC vilket vallisneria är mycket känslig för och måste acklimatiseras för mycket långsamt. T ex genom att fimpa alla bladen, låta rotstocken ligga och fundera över tillvaron och samla makroämnen..

        Gallernäten i de övriga växterna är dock malar som ni andra är inne på.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Tack för alla svar.

          Jag vet att ancistrus kan vara svåra på just Svärdsplantor, men jag har har ändå matat med: algtabletter, gurka, gröna ärtor och broccoli, så jag tycker ändå att det är lite underligt att de har gått så hårt åt växterna.

          Tack defdac, du är växternas okrönte konung
          Jag ska göra ett nitrattest ikväll, möjligt att nitrifikationsprocessen ännu inte riktigt har kommit igång ordentligt (akvariet har bara varit igång i 5 veckor). Jag har mest använt Happy Plant för att det var det jag fick med när jag köpte första akvariet och det har funkat bra hittills, men jag har betydligt klenare belysning i de andra akvarierna så växttakten är troligen betydligt långsammare där.

          Jag får helt enkelt se över växtnäringsbiten.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Det är även sannolikt inte alls samma problem som Alexia har eftersom hon kör EC vilket vallisneria är mycket känslig för och måste acklimatiseras för mycket långsamt. T ex genom att fimpa alla bladen, låta rotstocken ligga och fundera över tillvaron och samla makroämnen.
            Fast jag hade inte någon EC när jag hade vallisproblem.

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Ursprungligen postat av Steff777
              Tack för alla svar.

              Jag vet att ancistrus kan vara svåra på just Svärdsplantor, men jag har har ändå matat med: algtabletter, gurka, gröna ärtor och broccoli, så jag tycker ändå att det är lite underligt att de har gått så hårt åt växterna..
              Nu är mina ancistrusar snälla med växterna. När de var mindre/yngre var de dock hårda på just svärdsplantor men har kommit ifrån det Men någon skrev i någon tråd att svärdsplantor är som godis för en ancistrus. Och på den tiden mina föredrog svärdsplanta så det spelade ingen roll hur mkt tabletter etc de fick (jag övermatade nog tom) - plantor var jättegott.

              (Mina sitter fortfarande ofta på plantorna, både svärdsplantor och bacopa, men verkar numera nöja sig med att putsa dem och inte förinta dem - tacksamt nog)

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                akvariet har bara varit igång i 5 veckor
                Känns lite sent om Vallisnerian acklimatiserar sig först nu. Det känns mer som att du först nu börjar se rejäl makrobrist eftersom växterna börjar komma igång vid det här laget.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Steff777
                  • August 2010
                  • 295

                  #9
                  Om jag har förstått rätt så är makroämnen: kväve, fosfor, kalium, kalcium, magnesium och svavel, eller är jag helt ute och cyklar?
                  //Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Stämmer bra. Det är främst K, N och P som tryter först normalt sett. I den ordningen. Magnesium, kalcium och svavel är betydligt mer exotiska brister.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Steff777
                      • August 2010
                      • 295

                      #11
                      Jag har ett filter som pumpar 1700l/h och en cirkulationspump på 1000l/h, bägge utblåsen ligger rätt högt, kan det vara så att jag driver ut för mycket kväve ur akvariet, eller är det en marginell förlust?
                      //Stefan Lindgren

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Om det är så att det produceras kvävgas vill du lufta ur den. Cirkulation är generellt sett bra även för växter. Luften är över 70% kvävgas, eller nitrogengas som däckfirmorna vill kalla det eftersom det låter häftigare, och är ingen viktig parameter.

                        Däremot kan man få denitrifikation i vissa typer av filter som reducerar ner nitrat till kvävgas som luftas ut ur akvariet med cirkulationen, och då blir växterna snabbt ledsna och man måste göda abnormt mycket med KNO3. Detta är dock en väldigt exotisk företeelse och kräver ganska speciella filter och bottenekologi.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Steff777
                          • August 2010
                          • 295

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Om det är så att det produceras kvävgas vill du lufta ur den. Cirkulation är generellt sett bra även för växter. Luften är över 70% kvävgas, eller nitrogengas som däckfirmorna vill kalla det eftersom det låter häftigare, och är ingen viktig parameter.

                          Däremot kan man få denitrifikation i vissa typer av filter som reducerar ner nitrat till kvävgas som luftas ut ur akvariet med cirkulationen, och då blir växterna snabbt ledsna och man måste göda abnormt mycket med KNO3. Detta är dock en väldigt exotisk företeelse och kräver ganska speciella filter och bottenekologi.
                          Tack för de tydliga och utförliga svaren defdac.
                          //Stefan Lindgren

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Steff777

                            Jag vet att ancistrus kan vara svåra på just Svärdsplantor, men jag har har ändå matat med: algtabletter, gurka, gröna ärtor och broccoli, så jag tycker ändå att det är lite underligt att de har gått så hårt åt växterna.
                            Tyvärr brukar inte det hjälpa...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • slade
                              • May 2010
                              • 159

                              #15
                              Är inte Aponogeton svårare att lyckad med än svärdsplantorna? Låter på beskrivningna här på zoopet som man bl a bör köra c02.
                              450 L SA
                              80 L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...