Vilken Näringsbrist lider mina växter av? (bilder bifogade)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eye_In_The_Sky
    • January 2011
    • 38

    #16
    Okey, men vad tror du om "Boric Acid - H3BO3"? vad får man ut av det för ämnen? Verkar underligt då ingen annan pmdd jag hittar använder sig av just H3BO3.

    Min version saknade också KH2PO4 vilket jag förstår ger kalium och fosfat, så om jag lider av fosfatbrist så får jag det då inte från någon annan ingrediens i min pmdd?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Du får bor "B" av det. 0.004% i Tropicas gödning.

      Min version saknade också KH2PO4 vilket jag förstår ger kalium och fosfat, så om jag lider av fosfatbrist så får jag det då inte från någon annan ingrediens i min pmdd?
      Stämmer. Du måste ha KH2PO4 för att få en komplett PMDD. Fosfat är jätteviktigt. Jag skulle vilja påstå att det är det ämne som gör hela skillnaden från att ha ett instabilt växtakvarium med oförutsägbar tillväxt till ett sprudlande växtakvarium som växer snabbt (naturligtvis förutsatt att ljus, CO2 och alla andra näringsämnen är på plats också).

      Att ta bort fosfat från sin PMDD är inte det smartaste man kan göra om man säger så..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Eye_In_The_Sky
        • January 2011
        • 38

        #18
        KH2PO4 skall införskaffas, hur ligger det till med CaCl2? är kalcium en viktig ingrediens med? speciellt för Alternanthera Reineckii?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          hur ligger det till med CaCl2? är kalcium en viktig ingrediens med? speciellt för Alternanthera Reineckii?
          Det behöver du bara om du har sjukt lågt GH, säg under 3. A. reineckii verkar främst vara kinkig med lite högre nitrathalter vid lågt KH, vilket brukar ge kalciumbristliknande brister, som förmodligen är något helt annat som ingen riktigt vet ännu vad det är.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            I sanning intressant,
            Den PMDD du köpt är det menat för hydrophonics?
            Jag tycker det är konstigt att KH2PO4 saknas. Du kan absolut inte ersätta det med H3BO3.
            Varför beställer du inte ”normal PMDD” från exempelvis haack? Då har du en bra utgångspunkt som funkar. Jag skulle nog satsa på lite GH booster. Tror inte det skadar i vart fall.

            Jag köpte lite kompliment till mina kaffe plantor där använder man just H3BO3 för att undvika bruna fläckar och knorviga blad. Det sägs också öka mängden blad. Men utan en bra kväve/fosfor balans växer ingen ting. Det är också viktigt att det finns en balans mellan Bor och Kalcium. Eller lite extra av det senare. Jag använder därför en blandning av Kalciumklorid och Bor vilket jag sprayar buskarna med då det inte tycks funka via rötterna något vidare. Detta är ju inget problem i ett akvarium.
            Tester: Nitit tester brukar vara ganska OK. Man kan enkelt säga att om det färgar är det för mycket. Enligt mig duger även Tetras skräp för detta.
            Också om du har Ammonium så är det nog inte bra. Båda dessa brukar bero på problem med filtret. 0.5 av dessa är alldeles för högt men jag tror Ammonium testet kanske inte är 100% säkert.
            Detta med akvarie tester och Plantorna kan defdac bättre. Men jag misstänker att Nitrit kan vara ett problem med vissa växter speciellt om du har fosfat brist. Jag vet också att Ammonium (urea) i samband med högt pH och fosfatbrist får sallad att krympa ihop och får bruna kanter.
            Defdac: Finns det någon fosfor test som ger hyffsat bra resultat?
            En grej jag funderat på är Co (Kobolt) detta gör att vissa växter kan fixera kväve bättre.
            Defdec: Jag kan för lite om typ Alternanthera Reineckii men när du ser problem med dessa kan det då inte vara fosfor brist? Jag får sällan denna typ av plantor att trivas i akvarium. Men jag kör ju oftast relativt låga Fosfornivåer. Färgade landväxter lyckas jag dock bättre med och då kör jag mer fosfor och micro och mindre kväve en normalt. Med för högt pH blir ofta röda växter gröna. Detta kan bero på att det blir sämre näringsuptag av något vid för högt pH. Vet du vad som händer med dessa växter med exempelvis EC?
            Jag tror vi skall hålla ögonen öppna för IDHA. Tittade också upp det och det ser ju lovande ut!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #21
              Borsyra H3BO3 används som konserveringsmedel.

              Vill man tillsätta spårämnena tycker jag att man beställer rena artiklar från typ vwr el. liknade

              Finns att få i burkar om 25g det är inte mycket som skall tillsättas för att det skall bli spårämen.
              Senast redigerad av peterhaack; 25 April 2011, 01:24.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Hej på er,
                Jag kom att tänka på att den näring vi använder för micropropagation i stort sätt borde funka på vilka växter som helst. Vi köper det färdigt ungefär som PMDD och skillnaderna är faktiskt hårfina. Ta en titt på det här om ni är intresserade.
                This greatly expanded and updated edition of a classic reference work comprises two volumes offering a compendium of methods for multiplying orchids through micropropagation. A detailed collection of procedures and methods for multiplying orchids, including organ, tissue, and cell culture techniques in vitro Presents classic techniques that have been in the forefront of orchid propagation since they were first developed in 1949 Detailed procedures are appended with tables and complete recipes for a large number of culture media Includes many illustrations, chemical formulas, historical vignettes, and seldom seen illustrations of people, orchids, apparatus and tools “... an excellent resource like its predecessor, ...both informative and captivating, and served as a reminder of why we go to such extremes in our quest to propagate these plants.” American Orchid Society, 2009 “...in the sense of its universal value and importance, this Second Edition will undoubtedly be considered a classic, if only because it will serve as a sole and invaluable resource on the subject.” Plant Science Bulletin, 2009

                Det finns lite olika blandningar från sidan 593 ungefär till sidan 601. Man kan helt skippa enzymer osv tror jag. Detta är också baserat på destillerat vatten så en del har vi mer eller mindre gratis ur kranen.
                Tar vi bort detta har vi nog ganska exakt PMDD. Om jag skulle mixtra blev det nog med diverse vitaminer framförallt B med lite olika nummer och lite C vitamin. Som jag sagt tidigare en liten slurk pilsner funkar.
                Peter om du tittar i ovanstående så ingår borsyra i samtliga recept.
                Jag håller med om rena grejor om man har. Jag kör macro från Merck, troligtvis världens dyraste PMDD...skrattar
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  De tester en växtakvarist kan tänkas vara intresserad av att köpa är JBL NO3, PO4 och Fe tester. Dom är ganska bra. Man kan åtminstone se om man har för lite av något (när dom nollar).

                  Jag kan för lite om typ Alternanthera Reineckii men när du ser problem med dessa kan det då inte vara fosfor brist?
                  Nej, med EI och dubbeldos PMDD kan jag vara säker på att det inte är det.

                  Det första jag testade var att tillsätta kalcium i olika former (krita, dolomit, kalciumglukonat och CaCl2) som inte hjälpte alls. Det ser exakt ut som kalciumbrist nämligen: http://www.defblog.se/picture/1542.html

                  Kekon på plantedtank.net hade samma problem och gjorde betydligt större testserier med alla näringsämnen. Han gör sin egen mikrogödning så han kunde testa alla ämnen var för sig och han undersökte extra noggrannt om K och Mg kan hämma Ca. Det var inte förrens han började labba med NO3 och specifikt när han ökade det över 5-10 ppm som han kunde inducera problemet. Testade samma sak och det ser helt enkelt ut som det är ett samband där.

                  Tom Barr tror dock inte på det kanske ska sägas..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac
                    De tester en växtakvarist kan tänkas vara intresserad av att köpa är JBL NO3, PO4 och Fe tester. Dom är ganska bra. Man kan åtminstone se om man har för lite av något (när dom nollar).
                    Som Tetras Nitrit då ungefär 0 är bra!

                    Nej, med EI och dubbeldos PMDD kan jag vara säker på att det inte är det.
                    Det kan vara ett samverkans problem, kanske?

                    Det första jag testade var att tillsätta kalcium i olika former (krita, dolomit, kalciumglukonat och CaCl2) som inte hjälpte alls. Det ser exakt ut som kalciumbrist nämligen: http://www.defblog.se/picture/1542.html
                    Kekon på plantedtank.net hade samma problem och gjorde betydligt större testserier med alla näringsämnen. Han gör sin egen mikrogödning så han kunde testa alla ämnen var för sig och han undersökte extra noggrannt om K och Mg kan hämma Ca. Det var inte förrens han började labba med NO3 och specifikt när han ökade det över 5-10 ppm som han kunde inducera problemet. Testade samma sak och det ser helt enkelt ut som det är ett samband där.
                    Det är lite lurigt det där. Då vissa grejor reagerar med varandra. 5-10 låter ju riktigt lite!

                    Tom Barr tror dock inte på det kanske ska sägas..
                    Har han några teorier?

                    Jag tycker det ser lika dant ut som "knorviga" landväxter. Kanske vore värt att testa med CaCl2 och H3BO3? Men man kanske skall testa utan fisk eller andra djur i vattnet!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Har han några teorier?
                      För lite CO2 är hans svar på allt.

                      Kanske vore värt att testa med CaCl2 och H3BO3?
                      Jag köpte Borax och Kekon testade ordentligt med Bor (tillsammans med höjda kalciumnivåer). Ingen skillnad.

                      Det är lite lurigt det där. Då vissa grejor reagerar med varandra. 5-10 låter ju riktigt lite!
                      Ja. Det skulle kunna vara så att man med höga kvävenivåer/KNO3 och mycket ljus och CO2 ökar tillväxttakten så enormt att man inducerar en kalciumbrist som beror på att växten har absolut svårast att flytta runt kalcium. Tom Barr refuterar det med att växten ändå kan ta in kalciumiet direkt där det behövs och undviker det problemet.

                      Men det skulle rimma ganska bra med "Bitter pit" som är en kalciumbrist man kan inducera i äppelträd om man dyngar på för hårt med ammonium under den soligaste perioden. Äppelträd har ju dock inte möjligheten att ta in kalciumet direkt i äpplet utan måste transportera upp det från rötterna.

                      Men det är den enda teorin jag kan komma på.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        För lite CO2 är hans svar på allt.


                        Jag köpte Borax och Kekon testade ordentligt med Bor (tillsammans med höjda kalciumnivåer). Ingen skillnad.


                        Ja. Det skulle kunna vara så att man med höga kvävenivåer/KNO3 och mycket ljus och CO2 ökar tillväxttakten så enormt att man inducerar en kalciumbrist som beror på att växten har absolut svårast att flytta runt kalcium. Tom Barr refuterar det med att växten ändå kan ta in kalciumiet direkt där det behövs och undviker det problemet.

                        Men det skulle rimma ganska bra med "Bitter pit" som är en kalciumbrist man kan inducera i äppelträd om man dyngar på för hårt med ammonium under den soligaste perioden. Äppelträd har ju dock inte möjligheten att ta in kalciumet direkt i äpplet utan måste transportera upp det från rötterna.

                        Men det är den enda teorin jag kan komma på.
                        Det borde bli samma i ett akvarium som jag får när jag spreyar mina buskar med bor/kalcium vilket funkar klockrent. Men en viktig skillnad är att i ett akvarium "sprayar" man all gödning. Vilket inte funkar på land växter. Där skall mestadels macron in via rötterna. Förutom epefyter som gillar lite ammonium spray etc.
                        Jag skall kolla med min kemist, han är fena på reaktioner!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...