Vilken Näringsbrist lider mina växter av? (bilder bifogade)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eye_In_The_Sky
    • January 2011
    • 38

    Vilken Näringsbrist lider mina växter av? (bilder bifogade)

    Lite bakgrundsfakta kan läsas i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145342

    Den växt som jag har mest problem med är just den som skrivs om i ovanstående tråd alltså Alternanthera Reineckii.

    Symptomen kan ni från bilderna se att bladen är skrynkliga och sönderslitna, aningen bleka samt att de ser ut att vara någon sorts alge på dem?
    De andra växterna har också drabbats vilket märks att vissa blad ser genomskinliga ut samt har någon form av små prikig grön alge belägen över sig.

    Karet är på 350l, kör 2x58w narva lysrör och är utrustat med en extern pump samt DIY CO2 mäsk system. Utöver det så göder jag med SATEK PMDD enligt rekomendation vilket har följande sammansättning:
    K 0,85%
    Mg 0,41%
    S 0,90%
    B 0,0044%
    Cu 0,0007%
    Fe 0,07%
    Mn 0,04%
    Mo 0,0003%
    Zn 0,0040%

    Vattenberedningsmedel som används är easylife ffm och vattenbyten görs 1 gång i veckan 30%.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Mvh.
    Patrik
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Lurigt. Det jag är relativt säker på att du har brist på är fosfat med tanke på prickalgerna. Om det är så att du lyckats tokbegränsa fosfat med din PMDD som tydligen inte innehåller fosfor (får man verkligen kalla det PMDD då? vilka lurendrejare) så funderar jag på om kvävenivåerna lyckats börja klättra upp. Anledningen att jag spekulerar i förhöjda nitrathalter är att A. reineckii verkar vara känslig för förhöjda nitrathalter.

    Hade du kört normal PMDD hade detta aldrig hänt eftersom du då aldrig fått någon fosforbegränsning..

    Lite OT: Snubblade över det här som gör det ÄNNU mer bisarrt varför komersiella akvariegödningar med N och P använder ammonium:

    "When N toxicity occurs, yields are reduced; root development is poor; and leaves may roll upward or be deformed as "mouse ear." N toxicity can result from the form of N available to the plant. Ammonium and/or nitrites formed from urea and diammonium phosphates are toxic. In certain soil conditions, principally very acid soils, conversion of ammonium nitrogen to nitrate nitrogen is impaired. In nutritional leafroll, nitrate nitrogen is insufficient to balance an otherwise normal amonunt of ammonium nitrogen available to the plant.

    Surface applications of urea, especically when banded at high rates, can cause damage from ammonia volatilization. Burning of leaves and stem lesions developing near urea pellets are due to ammonia volatilization and not to an osmotic or salt effect."


    Disease in the absence of infectious pathogens. Genetic abnormalities. Adverse environment. Nutrient imbalance. Disease in the presence of infectious pathogens. Fungi. Viruses. Mycoplasmas. Insect toxins. Nematodes. Aphids. Seed potato certification.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Eye_In_The_Sky
      • January 2011
      • 38

      #3
      De va då värst! Jag som i god tro köpte det och trodde att jag fick den kompletta växtnäringen men icke :/

      Jag skall nu i veckan göra ett komplett test med mitt sera aqua test box så får jag återkomma med värden för följande:
      • pH värde (pH)
      • Total hårdhet (GH)
      • Karbonat hårdhet (KH)
      • Ammonium/Ammoniak (NH4/NH3)
      • Nitrit (NO2)
      • Nitrat (NO3)
      • Fosfat (PO4)
      • Järn (Fe)
      • Coppar (Cu)

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #4
        Hur mycket påverkar eg GH & KH?
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Hur mycket påverkar eg GH & KH?
          Inte mycket om GH är över 3. Är det lägre kan man få kalcium/magnesiumbrist.

          KH spelar bara roll om man använder pH för att se hur mycket CO2 man trycker ner i akvariet. Jag räknar bara antal bubblor/sek och går på växternas syresvettningar..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Justja. KH kan vara intressant om man har en mikrogödning som bara består av de lite billigare kelaten EDTA/DTPA eftersom dessa är känsliga för högre pH än typ 7 (om man vill vara säker på att mikrogödningen hålls vattenlöslig, vilket man vill).

            Mikro+ använder HEEDTA som har betydligt större pH-omfång.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Eye_In_The_Sky
              • January 2011
              • 38

              #7
              Då var det mätt, följande resultat fick jag:

              pH värde (pH) = 7
              Total hårdhet (GH) = 5
              Karbonat hårdhet (KH) = 3
              Ammonium (NH4) = 0,5mg/l
              Nitrit (NO2) = 0,5mg/l
              Nitrat (NO3) = 25-50mg/l
              Fosfat (PO4) = 0,5-1mg/l
              Järn (Fe) = 0-0,1mg/l
              Coppar (Cu) = 0mg/l

              Är mina värden normala eller är det något som är på tok för högt eller lågt? om så vad går det att göra för att rätta till så kanske växterna trivs lite bättre

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Ammonium (NH4) = 0,5mg/l
                Nitrit (NO2) = 0,5mg/l
                Det där låter galet. Är det första "snäppet" på Seras tester? Överlag är jag lite misstänksam mot Seras och Tetras tester. Skulle inte lita alltför mycket på deras värden..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Eye_In_The_Sky
                  • January 2011
                  • 38

                  #9
                  "snäppet"?

                  Jag skall göra ett nytt test här när jag har tid så får jag se om det visar samma.

                  Jag följde instruktionerna och blandade i vätskor och pulver som man skulle göra för att sedan mäta mot en färgkarta för resultat.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    När du jämför vätskans färg med färgkartan så har färgkartan steg, eller "snäpp". Helt genomskinligt/ofärgat = 0 och sedan kommer första "snäppet" med en viss koncentration.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Eye_In_The_Sky
                      • January 2011
                      • 38

                      #11
                      Okey! Jo på nitrit så var det första 0,5mg/l därefter 1mg/l lika så för ammonium. På vilket sätt tycker du att värdena inte skulle vara korrekta? och vad borde dessa värden ligga på?

                      OT: Vad använder du dig själv av för tester?
                      Senast redigerad av Eye_In_The_Sky; 22 April 2011, 15:31.

                      Kommentar

                      • Eye_In_The_Sky
                        • January 2011
                        • 38

                        #12
                        UPP

                        Det har inte blivit något bättre sen sist jag har nu flyttat över en av mina Alternanthera Reineckii till mitt 85L kar för att se om jag skulle lyckas bättre med den där. Här kommer en bild på hur den ser ut nu http://img849.imageshack.us/f/p4222380.jpg/

                        Nu har jag också gått och köpt mig en annan PMDD för att testa, här kommer ingredienserna:

                        Liquid:
                        MIKROVIT Cu - chelated Copper 6% IDHA - 20 ml
                        MIKROVIT Fe - chelated Iron 3% IDHA - 25 ml
                        MIKROVIT Mn - chelated Manganese 6% IDHA - 20 ml
                        MIKROVIT Zn - chelated Zinc 6% IDHA - 20 ml
                        MOLIBDENIT Mo - Molybdenum 3% - 5 ml

                        Dry:
                        Boric Acid - H3BO3 - 10g
                        Magnesium Sulphate - MgSO4 - 50g
                        Potassium Sulphate - K2SO4 - 50g
                        Potassium Nitrate - KNO3 - 50g

                        Ser inehållet bra ut eller är det något man bör skippa av dem eller lägga till som inte finns där? och sen om någon kan förklara lite hur man skall blanda allt

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Coolt. En ny kelator jag aldrig sett förr "IDHA". Googlade lite om den, den verkar bra: http://chemicalland21.com/industrial.../Mn%20IDHA.htm

                          Jag har aldrig blandat egen mikrogödning så där vet jag inte riktigt hur du ska göra. MgSO4, K2SO4 och KNO3 kan du räkna på själv med heekes kalkylator: http://henrik.eketjall.se/page/15/
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Eye_In_The_Sky
                            • January 2011
                            • 38

                            #14
                            Kollade lite snabbt på kaacke.se och innehållet på deras pmdd:
                            1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)
                            1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)
                            1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
                            1x Micro+ 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten (Flaska 3)

                            Mikrogödningen jag köpte får jag klura lite på men jämför man de torra ingredienserna så ser man att den version av pmdd jag köpte inte innehåller KH2PO4 men istället "Boric Acid - H3BO3" samt "Magnesium Sulphate - MgSO4"? Har dessa ämnen samma effekt eller borde jag på nåt vis skaffa mig KH2PO4 för att få en så komplett pmdd som möjligt?

                            Sedan fattas också CaCl2.2H2O Kalciumklorid. Är det också nåt som skulle vara bra att ha med?

                            Är helt ute på allt som har med kemi att göra så alla dessa kemiska termer gör en helt snurrig

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              När du blandar ihop din mikrogödning kan du ju härma Tropicas gödning som är erkänt bra:

                              K 0.79% Mg 0.39% S 1.01% B 0.004% Cu 0.006% Fe 0.07% Mn 0.04% Mo 0.002% Zn 0.002%

                              (Skippa K, Mg och S, det får du ändå via K2SO4 och MgSO4)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...