Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    En annan grej,
    Har du reflektorer på lysrören? Om inte så skaffa det. Du får mycket mer ljus då.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      PMDD är ett recept på gödning till växtakvarier och ingridienserna säljs av några onlineaffärer.

      Filtret spelar ingen roll i sammanhanget. Du vill ha lite snurr på vattnet så näringen susar förbi alla blad. Hur filtermassan är uppbyggd är totalt ointressant för växterna. Du kommer inte få igång växterna genom att förändra filtreringen.

      Bottnen spelar ingen roll om du kör PMDD. Växterna kommer få in allt dom behöver via bladen.

      Ljuset spelar stor roll och ofta är den medföljande ljusrampen till vanliga kitakvarier väldigt blygsam. Reflektorer är ett tips.

      Reflektorer+PMDD är ett bra inköp, resten kan du skippa helt. Enkelt och billigt och effektivt..
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #18
        En kommentar om Juwelfilter. Hornbach som är störst i Stockholm på Juwelakvarium, använder själva ingen svamp alls i deras 450. Utan de har bottenfyllt med makaroner i en strumpa. De har endast filtervadden överst.

        Annars kan nog alla filter som följer med vara ok utom kolfiltret. Nitratfiltret (gröna) är väl troligen sprayat med något medel motsvarande safestart.

        PMDD har jag provat i någon månad, växterna växer bra, men det kommer märkliga brunsvarta alger på bladen som jag inte sett tidigare. Inte ens algätarna vill glufsa i sig den göckan.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          växterna växer bra, men det kommer märkliga brunsvarta alger på bladen
          Då växer det *inte* bra. Du har missat ljusmängden eller CO2-förvirrar växterna..
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #20
            CO2-förvirrar? Finns det en svensk översättning?

            För övrigt kommer det nya blad som aldrig förr och gamla slitna blad har stärkts. Så nog växer det alltid.

            Men i ärlighetens namn, är det någon som verkligen har koll på alla kemikalier den där PMDD innehåller? Har för mig att något av ämnena i påsarna kunde användas för att göra svartkrut i plugget.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              är det någon som verkligen har koll på alla kemikalier den där PMDD innehåller?
              Ja, alla som använder den eftersom man själv blandar ihop den.
              Det är inget hokuspokus med här. Det har varit känt länge vilka ämnen som växter behöver: http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_nutrition

              Boken "Akvarium som Hobby" från 1970 tar upp vilka dessa ämnen är och även hur man själv tar reda på det. Snacka om före sin tid..

              De är N, P, K, Mg, S, Ca, C (makroämnen) och Fe, Zn, Mo, B, Cu, Si, Mn (mikroämnen).

              S, Ca, Mg, C fås från kranvattnet. S och Si finns ofta i överflöd i alla kranvatten och GH:t är uppbyggt av Ca och Mg, C kan fås från bikarbonatet i vattnet och via cirkulationen.

              Det som återstår att dosera är N (KNO3), P (KH2PO4), K (KNO3 och K2SO4) samt mikrogödningen (Fe, Zn, Mo, Mn, B, Cu).

              Har man mycket fisk kan N och P fås från fiskskit, men eftersom det är svårt att mäta och kontrollera så göder man med det också och ofta får man därför markant bättre tillväxt med N och P-gödning än om man skulle strunta i det..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                CO2-förvirrar? Finns det en svensk översättning?
                Det är svårt för växterna att få tillräckligt med CO2 under vattnet. Dom måste bilda speciella CO2-koncentrerade enzymer för att acklimatisera sig till de låga halterna. Gör man stora vattenbyten så kommer växterna dels stå ovanför vattnet en liten stund, samt att det nya kranvattnet i sig kan introducera en del CO2. Detta gör att växterna aldrig skapar de CO2-koncentrerande enzymerna och står hellre och "håller andan" till nästa vattenbyte än att spendera dyrbar energi på enzymkonstruktionen.

                För övrigt kommer det nya blad som aldrig förr och gamla slitna blad har stärkts. Så nog växer det alltid.
                Gamla blad blir aldrig bättre tyvärr så det är bara inbillning från din sida. Blir det dessutom alger på bladen så växer det *inte* så fort som det borde. Du måste se över din gödningsregim och ljus en del..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #23
                  Oj, där fanns det kunskap. Imponerande.

                  För min del följde jag anvisningen och blandade utifrån de doseringar som rekommenderades och pytsade i. Men det var bara jag, alla andra som använder PMDD vet säkert exakt hur detta funkar på makro/mikronivå och de olika ingående ämnena.

                  Ha det gott.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • sissi.
                    • February 2010
                    • 250

                    #24
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Hur ser det då ut i ditt filter nu? Ta det från botten och upp så är du snäll!

                    det ser ut precis som orginalet förutom att jag ersatte nitrat och kol svampen med grova. två fina, cirax bioflow, två grova och två sådana här vita högst upp.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Filtret spelar ingen roll i sammanhanget. Du vill ha lite snurr på vattnet så näringen susar förbi alla blad. Hur filtermassan är uppbyggd är totalt ointressant för växterna. Du kommer inte få igång växterna genom att förändra filtreringen.

                      Bottnen spelar ingen roll om du kör PMDD. Växterna kommer få in allt dom behöver via bladen.

                      Ljuset spelar stor roll och ofta är den medföljande ljusrampen till vanliga kitakvarier väldigt blygsam. Reflektorer är ett tips.

                      Reflektorer+PMDD är ett bra inköp, resten kan du skippa helt. Enkelt och billigt och effektivt..

                      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                      PMDD har jag provat i någon månad, växterna växer bra, men det kommer märkliga brunsvarta alger på bladen som jag inte sett tidigare. Inte ens algätarna vill glufsa i sig den göckan.
                      Jag ser också en brun beläggning framför allt på glas och annat inte så mycket på växter. Det beror troligtvis på att jag endast har snabb vaxare.
                      Detta tycks av någon anledning stimuleras PMDD. Jag misstänker att detta är bakterier, kanske med ett inslag av alger men jag vet inte säkert. Därför kallar jag det för biofilm helt enkelt. Jag tror inte detta är något problem tvärs om. Det kan vara en ytterligare fördel med PMDD.
                      Jag är tämligen övertygad att filtrets effektivitet har en mycket större inverkan på just alger och ovanstående biofilm än vad vi tror. Jag föreslår att vi lyfter över dessa hårklyverier till en annan tråd.
                      Jag tror vi helt enkelt kan säga att ett bra fungerande filter tillsammans med hälsosamma växter ger fina och stabila akvarier.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #26
                        Jahapp, då känns det betryggande att mitt akvarium har samma status som Bossep:s.

                        Sen skulle det rent hypotetiskt kunna vara så att bruna algernberor på något som hembryggarna av växtnäring inte tänkt på. Eller inte.

                        Nåväl, det går ju alltid att klippa bort de brunfransiga bladen. Jag har dock inte kommit till stadiet brunt på rutan, kan det bero på att jag har så bra balans i mitt akvarium?
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                          Jahapp, då känns det betryggande att mitt akvarium har samma status som Bossep:s.

                          Sen skulle det rent hypotetiskt kunna vara så att bruna algernberor på något som hembryggarna av växtnäring inte tänkt på. Eller inte.

                          Nåväl, det går ju alltid att klippa bort de brunfransiga bladen. Jag har dock inte kommit till stadiet brunt på rutan, kan det bero på att jag har så bra balans i mitt akvarium?
                          Skrattar,
                          Ja du, du har nog bättre balans än jag! Jag gör en massa tester exempelvis lägger i alger, överbefolkar, etc.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          Arbetssätt...