Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fnikanor
    • February 2011
    • 23

    Vad gör jag för fel?

    Hejsan har ett litet problem som jag inte längre vet vad jag ska ta mig till. det är nämligen så att växterna i mitt 160 Liter rekord akvarium inte verkar må så bra. Jag trodde ibörjan att det var näringen som var felet så där har jag införskaffat olika näringsämnen som jag tillsätter var och varannan dag nu. Men fortfarande så blir bladen brunaktiga, ihopskrumptna och håliga. Har ett nano akvarium som jag nydligen startade upp och provade att föra in några växter till det och dom börjar återhämta sig lite men dom har fortfarande den bruna färgen på bladen kvar. Sedan så önskade jag att jag kunde nämna vad växterna heter men kan inte namnen på dem (har köpt det jag tyckt sett bra ut) Vad man kan göra så man får ett blomstrande och fint akvarium som många på zoopet har. har ni frågor så fråga så ska jag försöka hjälpa er så gott det går.


    Mvh//Fredrik
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hur gamla är lysrören, till att börja med? Om jag minns rätt så bör de bytas med ett halvår/års mellanrum, eftersom de tappar i effekt, utan att vi ser det.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • fnikanor
      • February 2011
      • 23

      #3
      Lysrören är ca 3-4 månader. Det är dem som följer med juwel akvariumet. Har funderat om det kan vara dem men tycker det skulle vara konstigt om dom skulle ha skickat med rör som inte skulle funka. Men hur är det med bottenmaterialet då? Kan det göra så att växterna börjar må dåligt?

      Kommentar

      • guineapig
        • April 2003
        • 157

        #4
        Vad är det för "olika" näring du använder? och vad har du som bottenmaterial? grus? sand?

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Nu är jag ingen guru på sötvatten, men lite har jag hunnit snappa upp. Det borde väl inte kunna vara så mkt annat än någon brist av ngt slag. Ljusbrist är det naturligtvis inte. Så, vilken typ av näring tillsätter du?...hur ofta byter du vatten, o hur mkt?.....när du har korrigerat bristen av eventuella näringsämnen så är det koldioxiden som kommer begränsa tillväxten. O när du har koldioxidtillsättning så kommer det vara ljuset som begränsar tillväxten. Sen har det ju betydelse exakt vilka växter det är som inte trivs...för växter kan ha olika krav och allstå uppvisa bristsymptom vid olika nivåer...tex där en viss växt uppvisar järnbrist, kanske en annan nöjer sig med det järn som finns.
          Om akvariet är nystartat är det väl klokt att hålla sig till enkla o snabbväxande växter tills allt kommit igång. Mindre risk för bristsymprom, o alltså enklare att rätta upp.

          Rätta mig nu om ngt inte stämmer, ni som kan detta bättre.

          /Jonas

          Kommentar

          • fnikanor
            • February 2011
            • 23

            #6
            Just nu så kör jag med easycarbo professional och sera florena. Sedan så fick jag tipset av djuraffären som jag köpte akvariumet att avlägsna ett filter som följde med juwel akvariumet. Han hade tydligen haft samma problem själv när han startade upp sitt rekord akvarium. Tydligen så var det ett filter som ska avlägsna nitrat eller nitrit minns inte dock vilket av dem det var. Har nu kört akvariumet i en vecka utan filtret och har börja märka av en skillnad. verkar som om växterna blir grönare. Men har fortfarande kvar blad som inte har återhämtat sig. ska man ta bort blad som är bruna och håliga eller ska man låta dom vara? Sedan något som jag har hört ska vara bra är att slänga ned ramlösa. Stämmer det? Eller blir fiskarna och dylikt deppiga då?

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Tror inte alls du skall ta bort filtret. Det är alltid bra med filtrering, o sannolikt är det ett nitritfilter, som de flesta filter..filtrets vikigaste funktion är att ta hand om ammonium o nitrit, o den biten kan aldrig bli för effektiv.
              Du kör med bra gödnjng beträffande mikroämnen men saknar kanske helt enkelt makroämnena, kväve o fosfor..där finns i stoet sett bara pmdd gödning, för de kommersiella preparat jag hittills sett, där består kvävedelen av minst hälften ammonium, eller mer...vilket kan ge alger. Pmdd baserar sin kvävedel enbart på nitrat, vilket Ihop med snabbväxande växter inte ger alger...dock viktigt med det tillägget, ihop med snabbväxare...för nitrat utan snabbväxare ger alger det också.
              Kolet har du tillsatt i form av easy carbo. Det funkar ibland men jag har en känsla av att endast vissa växter kan tillgodogöra sig denna form av kolkälla. Allra bäst är koldipxid, det kan alla växter ta upp. Där kommer ramlösan in...den tillför koldioxid...men alldeles för lite o okontrollerat. Vill du seriöst få fart påväxterna köper du koldioxid på flaska.
              Gamla blad skall tas bort, likaså allt anbat som är dört, algbeväxt o inte längre växer.

              Kommentar

              • fnikanor
                • February 2011
                • 23

                #8
                Ursprungligen postat av Jonasroman
                Tror inte alls du skall ta bort filtret. Det är alltid bra med filtrering, o sannolikt är det ett nitritfilter, som de flesta filter..filtrets vikigaste funktion är att ta hand om ammonium o nitrit, o den biten kan aldrig bli för effektiv.
                Du kör med bra gödnjng beträffande mikroämnen men saknar kanske helt enkelt makroämnena, kväve o fosfor..där finns i stoet sett bara pmdd gödning, för de kommersiella preparat jag hittills sett, där består kvävedelen av minst hälften ammonium, eller mer...vilket kan ge alger. Pmdd baserar sin kvävedel enbart på nitrat, vilket Ihop med snabbväxande växter inte ger alger...dock viktigt med det tillägget, ihop med snabbväxare...för nitrat utan snabbväxare ger alger det också.
                Kolet har du tillsatt i form av easy carbo. Det funkar ibland men jag har en känsla av att endast vissa växter kan tillgodogöra sig denna form av kolkälla. Allra bäst är koldipxid, det kan alla växter ta upp. Där kommer ramlösan in...den tillför koldioxid...men alldeles för lite o okontrollerat. Vill du seriöst få fart påväxterna köper du koldioxid på flaska.
                Gamla blad skall tas bort, likaså allt anbat som är dört, algbeväxt o inte längre växer.
                Tog bort filtret och väntade en vecka och såg att växterna blev gladare och mycket grönare. men tror jag ska skaffa dit något annat filter istället för jag tycker det blir lite för lite med filter. Det pratas mycket om pmdd på forumet men har inte riktigt greppat vad det innebär. Har börjat ge dem lite ramlösa varje vecka då jag byter vatten. men hur är det, kommer bladen igen där man tar bort dem lr?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Med Ramlösan kommer du även testa om svajjiga CO2-nivåer ger dig toffsalger..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Med Ramlösan kommer du även testa om svajjiga CO2-nivåer ger dig toffsalger..
                    Nu skall vi vara snälla....
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Fnikanor,
                      Kan du inte ta en bild på akvariet och lägga upp någon stans?
                      Annars är guldmedlemskap här på zoopet en bra möjlighet för det och en massa annat. Bland annat för att lista ut vad du har via artregistret.


                      Jag tycker att Juwels filter funkar bra även om de har en massa kufiska filterbitar. Kolla om du har kolfilter i. Dessa suger upp den näring du stoppar i sedan kan de börja avge dem. Så ersätt det med en skum bit. Jag byggde om min dotters Juwel filter förra sommaren och hon kör nu bara de grova kuddarna med vit filtermatta som förfilter vilket tycks funka bra.
                      Du kan utan vidare ta bort bruna blad. Dom kommer aldrig att bli fina.
                      Eftersom du inte vet vilka växter du har så finns det risk att du fått med växter som inte skall vara i ett akvarium. Dessa är ofta de där snygga de har i affären. De tråkiga gröna brukar funka bättre! Speciellt stänglarna som ser ut som rävsvansar. Eller platt gräs med de gillar tydligen inte Easy Carbo.
                      PMDD kommer att göra dig lycklig! Så gör dig omaket att lära dig hur man använder det.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • sissi.
                        • February 2010
                        • 250

                        #12
                        Ursprungligen postat av fnikanor
                        Tog bort filtret och väntade en vecka och såg att växterna blev gladare och mycket grönare. men tror jag ska skaffa dit något annat filter istället för jag tycker det blir lite för lite med filter. Det pratas mycket om pmdd på forumet men har inte riktigt greppat vad det innebär. Har börjat ge dem lite ramlösa varje vecka då jag byter vatten. men hur är det, kommer bladen igen där man tar bort dem lr?

                        Du gjorde alldeles rätt i att ta bort den svarta svampen, det är aktivt kol. Den kan börja utsöndra gifter efter att ha varit i för länge och gör ingen nytta längre. Jag hade inte ens i min från början i mitt juwelfilter utan ersatte den med en grov svamp istället. Min erfarenhet är att dom gör mer onytta än nytta så strunt i den du.
                        Senast redigerad av sissi.; 07 April 2011, 23:39.

                        Kommentar

                        • sissi.
                          • February 2010
                          • 250

                          #13
                          tyckte jag läste att du skrev svarta svampen, men det gjorde du ju inte. Men den ska iallafall tas bort efter ett tag. det finns även en nitrat svamp som är grön och den ersatte jag också direkt med en grov istället.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av sissi.
                            tyckte jag läste att du skrev svarta svampen, men det gjorde du ju inte. Men den ska iallafall tas bort efter ett tag. det finns även en nitrat svamp som är grön och den ersatte jag också direkt med en grov istället.
                            Hur ser det då ut i ditt filter nu? Ta det från botten och upp så är du snäll!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Jag tittade upp Juwels rekomendationer och det se rut så här från botten och upp. I Juwel compact vilket jag tror du har. De lite större filtren har en svamp till. Om det är det sätt i en till grov blå
                              • Fin filtersvamp (blå)
                              • Grov filtersvamp (blå)
                              • Nitratsvamp (grön)
                              • Activt kolsvamp (svart)
                              • Filltervadd (vit)

                              Jag skulle göra så här.
                              • Fin filtersvamp (blå)
                              • Grov filtersvamp (blå)
                              • Grov filtersvamp (blå)
                              • Grov filtersvamp (blå)
                              • Filltervadd (vit)

                              I ett växtakvarium vill du inte ha nitrat filter då växterna gillar Nitrat!
                              Kolfiltret kan vara bra att ha om du tvingas använda medicin. Då har du det i lådan och sätter in det efter medicinering.
                              Du kan också skippa det sista fina blå men jag gillar att ha det på slutet. Du kan nog sätta ett sånt högst upp i stället för vadden. Men då får du göra rent den ofta. Samma gäller för vadden. Gör rent ofta och byt regelbundet. Då slipper du problem med resten av filtret och det bara tickar och går.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...